Inspirerad av andras bokfynd bestämde jag mig för att handla lite på rean. Det hör ju till den här tiden på året. Men mellan bokhandlarna hamnade jag på en skorea. Där fanns mitt favoritmärke Arcopedico med gröna skor i storlek 35 med 50% rabatt. De är dyra normalt, så jag fyndade rejält.
Några böcker blev det inte.
Här är ljust, soligt och lagom många minusgrader. Jag har några trevliga dagar bakom mig och säkert många framför mig. I söndags hade vi syträff i Ammis kvarterslokal. Det pratas och fikas mer än vad det sys, men vad gör det? Igår var jag i ateljén och för en gångs skull var vi alla samlade samtidigt. Jag skar till en stjärna i glas som ska hänga i ett fönster här hemma. Om den nu inte spricker i ugnen, sånt händer.
Jag blev vice kassör i ateljéföreningen, något maken och ena sonen skrattade gott åt. De verkar se mig som familjens virrpanna, vilket nog stämmer ganska bra. Men genom jobbet vet jag att jag kan hålla ordning, räkna någorlunda och vara noggrann. Så det ska nog ordna sig. Anders har varit kassör i årtionden åt olika föreningar och kan lära mig lite.
Nu ska jag fundera ut nästa akvarellmotiv. Det borde vara ett motiv med snö, men det är nog svårt.
tisdag 2 mars 2010
lördag 27 februari 2010
BOKREA
Igår var det dags att besöka bokrean. Jag brukar alltid vara med i trängseln de första dagarna. Förra året låg jag på sjukhus med dropp, hög feber och en vänster kind som var tre gånger så stor som den högra. Personalen berättade om sina fynd på resan och jag var så avundsjuk.
Men igår var det dags. Pga makens A-kassa är man ju tvungen att bestämma i förväg hur mycket pengar man har att handla för. Jag hade även bestämt mig för att inte köpa ytterligare kokböcker eller bantningsböcker. Det är så svårt att avstå kokböcker, med alla förföriska bilder och smarriga recept. Tyvärr används inte recepten när böckerna väl är inköpt.
Det finns så många härliga böcker. Jag hittade en instruktiv bok om gammaldags måleri, bla träimiterat måleri och stänkmåleri man kan använda på möbler och väggar. Jag har gått en kortkurs i det. Men när jag funderade över kostnaden för inköp av de olika penslar och verktyg som måste köpas för att måla fick den boken vara. En underbar lapptäcksbok för en struntsumma hittade jag också, men den hade jag sedan tidigare. Vackra trädgårdsböcker fanns i stor mängd men jag har säkert fem liknande redan.
För första gången någonsin köpte jag inget på bokrean. Däremot blev det ett besök på Pandurobutiken och deras tyger går ju inte att motstå. Ett underbart tyg med kycklingar och ett nästan linnefärgat tyg som matchade. Det blir nog en påskduk. Tyvärr går min fina symaskin inte längre att använda, men jag har mammas gamla att sy på.
Men igår var det dags. Pga makens A-kassa är man ju tvungen att bestämma i förväg hur mycket pengar man har att handla för. Jag hade även bestämt mig för att inte köpa ytterligare kokböcker eller bantningsböcker. Det är så svårt att avstå kokböcker, med alla förföriska bilder och smarriga recept. Tyvärr används inte recepten när böckerna väl är inköpt.
Det finns så många härliga böcker. Jag hittade en instruktiv bok om gammaldags måleri, bla träimiterat måleri och stänkmåleri man kan använda på möbler och väggar. Jag har gått en kortkurs i det. Men när jag funderade över kostnaden för inköp av de olika penslar och verktyg som måste köpas för att måla fick den boken vara. En underbar lapptäcksbok för en struntsumma hittade jag också, men den hade jag sedan tidigare. Vackra trädgårdsböcker fanns i stor mängd men jag har säkert fem liknande redan.
För första gången någonsin köpte jag inget på bokrean. Däremot blev det ett besök på Pandurobutiken och deras tyger går ju inte att motstå. Ett underbart tyg med kycklingar och ett nästan linnefärgat tyg som matchade. Det blir nog en påskduk. Tyvärr går min fina symaskin inte längre att använda, men jag har mammas gamla att sy på.
måndag 22 februari 2010
LJUS och OS
Här blir det inte mycket skrivet. Jag skyller på OS, som tar mycket tid. Allt skidskytte, all längdåkning och en hel del alpint måste bara ses! Men jag har i alla fall lite disciplin och går och lägger mig i någorlunda tid, nästan...Det är så roligt att det går bra för längdåkarna. Man blir själv på bättre humör, fast man bara har suttit i soffan och hejat på.
Det blir ljusare och ljusare ute. Allt är så vackert ute idag, sol och gnistrande vit snö. Minus 29,5 grader. Men jag upptäcker många skavanker varje år när det blir ljusare inomhus också. Dammråttor, slitna tapeter, mm. Dags att sy nya fräscha köksgardiner. Den största skavanken upptäcker jag när jag ser mig själv i spegeln. Jag skulle behöva en total förvandling inför våren. Men det är ju lättare sagt än gjort, så jag får nöja mig med lite hårtoning och börja cykla på motionscykeln lite oftare.
Nu ska jag leva på enbart soppor och buljong fram till onsdag förmiddag. Det är förberedelse inför en röntgen. Kanske kan jag tappa något enstaka kilo.
Det blir ljusare och ljusare ute. Allt är så vackert ute idag, sol och gnistrande vit snö. Minus 29,5 grader. Men jag upptäcker många skavanker varje år när det blir ljusare inomhus också. Dammråttor, slitna tapeter, mm. Dags att sy nya fräscha köksgardiner. Den största skavanken upptäcker jag när jag ser mig själv i spegeln. Jag skulle behöva en total förvandling inför våren. Men det är ju lättare sagt än gjort, så jag får nöja mig med lite hårtoning och börja cykla på motionscykeln lite oftare.
Nu ska jag leva på enbart soppor och buljong fram till onsdag förmiddag. Det är förberedelse inför en röntgen. Kanske kan jag tappa något enstaka kilo.
lördag 13 februari 2010
HUR SKA MAN ÄTA?
Har hämtat nedanstående stycke från ett blogginlägg av Bodil Malmsten, författare. Det är två delar av blogginlägget som jag har tagit med.
/NEJ!
En artikel till om nödvändigheten av att byta ut frukostsmörgåsarna mot omelett med oststavar och jag får tillbaks matstörningarna som nästan tog livet av mig när jag var ung.
Alla maniskt magra människor som går med stavar på stan, fåror i ansiktet, fjärrblick mot en otäckt hälsosam framtid tillsammans med andra avmagrade vitkålsfanatiker.
Hatet mot kolhydraterna, hotet mot mig som vill ha en smörgås eller två till frukost.
Smörgås, juice, espresso med mjölk och det är bara - enligt magerhetsundergångsprofeterna - att boka kremering.
Det är så man får lust att sluta tvätta sig och börja röka.
En slät kopp kaffe och en John Silver utan filter.
Wienerbröd med mormors hosta och sockerglasyr.
Rå falukorv och brännvin./
/Om kolhydratsnegationisterna får som de vill kommer svenskarna snart att försvinna i skock med sina stavar, oaptitligt avmagrade, gassprängda och med fjärrblicken inställd på en framtid som inte inkluderar någon död./
Ja, inte vet man hur man ska äta i dessa tider för att leva sunt...så bra Bodil Malmsten beskriver det!
/NEJ!
En artikel till om nödvändigheten av att byta ut frukostsmörgåsarna mot omelett med oststavar och jag får tillbaks matstörningarna som nästan tog livet av mig när jag var ung.
Alla maniskt magra människor som går med stavar på stan, fåror i ansiktet, fjärrblick mot en otäckt hälsosam framtid tillsammans med andra avmagrade vitkålsfanatiker.
Hatet mot kolhydraterna, hotet mot mig som vill ha en smörgås eller två till frukost.
Smörgås, juice, espresso med mjölk och det är bara - enligt magerhetsundergångsprofeterna - att boka kremering.
Det är så man får lust att sluta tvätta sig och börja röka.
En slät kopp kaffe och en John Silver utan filter.
Wienerbröd med mormors hosta och sockerglasyr.
Rå falukorv och brännvin./
/Om kolhydratsnegationisterna får som de vill kommer svenskarna snart att försvinna i skock med sina stavar, oaptitligt avmagrade, gassprängda och med fjärrblicken inställd på en framtid som inte inkluderar någon död./
Ja, inte vet man hur man ska äta i dessa tider för att leva sunt...så bra Bodil Malmsten beskriver det!
fredag 12 februari 2010
LAPPAR OCH LITE ANNAT
Jag har en aktiv vecka bakom mig. Stor lapptäcksträff i Östersund i lördags, utflykt till Sundsvall och Ikea på söndagen. Till ateljén för att skära glas i måndags, vilket misslyckades helt. Glaset sprack så bra av sig själv ändå. I tisdags akvarellkurs.
Allra roligast var det på lapptäcksträffen med ca 86 andra entusiaster och nästan lika många symaskiner. Vi skulle lära oss att sy tredimensionellt. Jag var skeptisk innan, men som alltid får man bra hjälp av den arrangerande lokalgruppen som ansvarar för dagens tema. Vis av tidigare erfarenheter gjorde jag enbart provlappar. Då kommer jag ihåg bättre när jag ska börja sy hemma. Jag lägger in några bilder på provbitarna. Tyvärr ser det inte särskilt tredimensionellt ut, men om man tittar på bilden tagen från sidan ser man att vissa tyger ligger ovanpå bottentyget. Man kan pillra in lite vadd där om man vill förstärka intrycket.
Det allra roligaste med dagen är att komma ut, träffa andra med samma intresse, prata, fika och helt enkelt stortrivas! Vi var tre stycken damer i vår bästa ålder som satt tillsammans. Vi hade alla känt oss gnälliga sista tiden och pratade lite om det. Jag kände under dagen hur humöret steg och bekymren glömdes bort.
Denna känsla satt i ändå fram till igår, då jag fick ett brev från en röntgenläkare, som beklagade att den mänskliga faktorn gjort att en röntgen med en del förberedelser från min sida måste göras om. Först trodde jag att det var jag som var den mänskliga faktorn, men läkaren berättade att sjuksköterskan sprutat in för lite av något. Jag har lite svårt att reta upp mig på just sjuksköterskor, och det är ju mycket värre om den mänskliga faktorn orsakar skada eller lidande. Så humöret blev snabbt bra igen.
Nu skiner solen och det är snart OS. Har bestämt mig för att se det positiva med OS och inte tänka på dopningseländet. Det är många Östersundsboende längdåkare och skidskyttar i truppen och självklart hoppas man det ska gå bra för dem. Speciellt för Anna Haag, som är min favorit.
fredag 5 februari 2010
BLANDAT
Äntligen har förkylningen gett med sig. Imorgon är det den stora lapptäcksträffen i Östersund och jag längtar dit! Ska ta det lugnt och vila idag, jag är fortfarande rätt trött. Lördagarna med lapptäcksträff är några av årets roligaste dagar. De andra, lite mindre lapptäcksträffarna är också trevliga.
I morgon ska vi sy tredimensionellt. Det låter svårt, men till och med jag brukar förstå när jag väl kommer igång med att sy. Jag är ingen naturbegåvning som kan läsa igenom ett kompendium och genast förstå.
Har funderat över livskvalitet sedan mitt förra inlägg. Kanske kan jag måla något av det jag saknar här uppe. Rapsfält, ekdungar, hav av blommande fruktträd och blommande slån tex. Då blir jag kanske mindre gnällig :-). Jag skulle också vilja lära mig mer om hur man kan sy landskap med hjälp av lappteknik.
På söndag åker vi kanske till IKEA. Det är 15 mil dit enkel väg, så det blir en lång dag. Men jag har suttit inne i tio dagar nu så det skulle vara skönt att komma ut lite.
Sätter in en bild på en blommande magnolia. Snart är det vår.
onsdag 3 februari 2010
SJUKDOM OCH LIVSKVALITET
Förkylningen sitter i ordentligt fortfarande. Idag har jag i alla fall kunnat ta mig iväg till reumatologmottagningen och min stafettläkare där.
På mottagningen är det alltid lugnt och stillsamt, fast personalen säkert sliter hårt. Alla ler vänligt och doktorn är lika vänlig. I väntrummet sitter många mer eller mindre handikappade. Det är bara jag som rör mig normalt, även jämfört med personalen som haltar runt. Har aldrig sett en personalgrupp med så många haltande. Vad beror det på? Själv rör jag mig normalt nästan alla dagar, nja kanske inte direkt på morgonen, och borde alltså vara tacksam för att jag definitivt är den rörligaste patienten för stunden. Doktorn påstår att vissa av mina leder har inskränkt rörlighet, men det syns ju inte och ingen annan vet om det. Och jag tror inte på det :-).
Jag är definitivt inte tacksam när jag sitter där i väntrummet. Jag grubblar över framtiden och känner mig sjukare i väntrumsmiljön.
Bedömningen idag blir att sjukdomen framskrider mycket sakta, men säkert. Jag får den behandling detta landsting har råd att erbjuda en kärring som jag. De mycket dyra, moderna medicinerna som nästan kan bromsa upp sjukdomen helt erbjuds endast unga med en aggressiv form av sjukdomen. Den medicinen ska sättas in snabbt och kan då ge besvärsfrihet i många fall. Alla i Västmanlands läns landsting får den, väldigt många även i andra landsting. Jämtlands län är näst sämst i landet på att sätta in behandlingen.
Den medicin jag har nu får inte användas vid infektioner. Till infektioner räknas även hål i tänderna, lite hosta, skrubbsår med en aning var. Det blir inte så många perioder utan infektioner i praktiken och alltså nästan ingen riktigt effektiv medicinering.
Jag får trösta mig med att Jämtland har livskvalitet istället för moderna mediciner. Alla pratar om den höga livskvaliteten, tidningar, privatpersoner och Östersunds kommun. Landstinget satsar pengar på kultur, som "ska hålla människor friska". Stämmer säkert delvis, men om man redan är sjuk då?
Det här med livskvalitet är intressant. Vem bestämmer vad som är livskvalitet? Det varierar nog mellan människor, men hur man kan bestämma sig för att ett helt län har högre livskvalitet än andra län övergår mitt förstånd...Här finns ju inga varma sjöar under sommaren...
Nu är det snart slut på mitt gnäll. Jag är mycket nöjd med all annan sjukvård för egen del.
På lördag ska jag göra något riktigt kul då vi ska ha en stor lapptäcksträff i stan. Vi syr ihop, lär oss nya metoder, fikar ihop och pratar. Det är livskvalitet för mig!
På mottagningen är det alltid lugnt och stillsamt, fast personalen säkert sliter hårt. Alla ler vänligt och doktorn är lika vänlig. I väntrummet sitter många mer eller mindre handikappade. Det är bara jag som rör mig normalt, även jämfört med personalen som haltar runt. Har aldrig sett en personalgrupp med så många haltande. Vad beror det på? Själv rör jag mig normalt nästan alla dagar, nja kanske inte direkt på morgonen, och borde alltså vara tacksam för att jag definitivt är den rörligaste patienten för stunden. Doktorn påstår att vissa av mina leder har inskränkt rörlighet, men det syns ju inte och ingen annan vet om det. Och jag tror inte på det :-).
Jag är definitivt inte tacksam när jag sitter där i väntrummet. Jag grubblar över framtiden och känner mig sjukare i väntrumsmiljön.
Bedömningen idag blir att sjukdomen framskrider mycket sakta, men säkert. Jag får den behandling detta landsting har råd att erbjuda en kärring som jag. De mycket dyra, moderna medicinerna som nästan kan bromsa upp sjukdomen helt erbjuds endast unga med en aggressiv form av sjukdomen. Den medicinen ska sättas in snabbt och kan då ge besvärsfrihet i många fall. Alla i Västmanlands läns landsting får den, väldigt många även i andra landsting. Jämtlands län är näst sämst i landet på att sätta in behandlingen.
Den medicin jag har nu får inte användas vid infektioner. Till infektioner räknas även hål i tänderna, lite hosta, skrubbsår med en aning var. Det blir inte så många perioder utan infektioner i praktiken och alltså nästan ingen riktigt effektiv medicinering.
Jag får trösta mig med att Jämtland har livskvalitet istället för moderna mediciner. Alla pratar om den höga livskvaliteten, tidningar, privatpersoner och Östersunds kommun. Landstinget satsar pengar på kultur, som "ska hålla människor friska". Stämmer säkert delvis, men om man redan är sjuk då?
Det här med livskvalitet är intressant. Vem bestämmer vad som är livskvalitet? Det varierar nog mellan människor, men hur man kan bestämma sig för att ett helt län har högre livskvalitet än andra län övergår mitt förstånd...Här finns ju inga varma sjöar under sommaren...
Nu är det snart slut på mitt gnäll. Jag är mycket nöjd med all annan sjukvård för egen del.
På lördag ska jag göra något riktigt kul då vi ska ha en stor lapptäcksträff i stan. Vi syr ihop, lär oss nya metoder, fikar ihop och pratar. Det är livskvalitet för mig!
lördag 30 januari 2010
KALLT
Här är det kallt igen, minus 23 grader. Känns som helt normalt denna vinter. Jag saknar promenaderna. Visst kan man klä sig varmt, men det blir så kallt i luftrören.
Vi har fått feber och halsont här hemma. Maken mår sämst. Jag hade precis återhämtat mig från en veckas diet och två dagars fastande + lite andra förberedelser inför en datortomografi. Jag var sååå hungrig, tog en sväng till ett bageri på hemvägen och planerade mycket god mat till helgen. Naturligtvis blir man krasslig och tappar aptiten. Å andra sidan väger jag för mycket och borde inte äta alls.
Imorgon är det årets första söndagsträff i vår lapptäcksgrupp, som jag naturligtvis vill vara med på. På måndag är det läkarbesök på reumatologen som jag bara måste iväg till. Ska försöka övertala doktorn om att få lite kortison injicerat i de mest ömmande lederna.
Eftersom det är några nya här som läser min blogg så har jag lagt in en bild mig själv framför en mysig fransk affär i Göteborg, samt en bild på maken Anders i Lofsdalen i Härjedalen.
söndag 24 januari 2010
SYRUMMET

Här kommer några bilder från mitt blivande syrum. Husets minsta rum, som Erik tidigare bodde i, har varit gästrum och datarum sista tiden. Mitt syrum har jag haft i ett lite större rum, som David nu bor tillfälligt i. Nu har vi flyttat datorn till köket. På något sätt ska jag klämma in mina sysaker och akvarellsaker i det lilla rummet, som dessutom rymmer en säng. Den är Eriks, så den måste vi ha kvar. Men det har gått framåt i helgen som man kan se av bilderna.
Jag har lagt in ett foto av min senaste akvarell. Den är inte riktigt klar än och det är svårt att få till färgerna när man använder blixt. Tyvärr har det kommit med lite sytråd på akvarellen. Sytråd är något som finns överallt här hemma, på våra ytterkläder ibland, i soffan, i tvättmaskinen, ja precis överallt. Det syns att det bor en kviltare i huset. Idag har jag gått med i en grupp på Facebook som heter Lapptäckenas befrielsefront...
fredag 22 januari 2010
NYTT
Här kommer några nya bilder, från en vacker vinterdag längst upp och ytterligare en bild från köksfönstret.
Tyvärr har blogglistan försvunnit :-(. Så kan det gå när man vill vara hygglig och efter önskemål ta bort en blogglänk. Jag tittade noga när jag klickade, men visst försvann alla ändå...
Jag är som alltid helt övertygad om att jag är oskyldig till felet... Min största tabbe vid datorn ägde rum på jobbet och jag vågar inte tänka på vad det kostade förvaltningen att reparera. Trots det ville chefen göra mig till dataansvarig på avdelningen strax efteråt. Jag tackade bestämt nej och då berättade chefen att han tyckte jag var lämplig eftersom jag har en kunnig make, som kanske kunde ge råd till oss gratis....
Jag ska fixa ny blogglista imorgon. Hade även hoppats få visa bilder på en ny akvarell och några försök till akvarell. Men jag når ännu inte fram till hyllan med hobbymaterialet. Men det går sakta framåt med sonens bohag och efter helgen hoppas jag komma åt mina saker igen.
Ha en trevlig helg!
lördag 16 januari 2010
NYORDNING
Nytt år, nya förhoppningar (eller farhågor), nya idéer och nyordning här hemma.
Ja, det är mycket nytt som händer. Ännu mer borde hända. Jag letar efter någon typ av mjukisgympa utöver vattengympa, nya bantningsmetoder, fast jag har prövat alla inklusive fettdoktorns diet. Den var hemsk, jag mådde illa av allt fett...riktigt äckligt...
Nu är det ju inte så kallt, dags för promenader igen! Dessutom har vi mycket att ta itu med här hemma. David har tillfälligt flyttat hem och har sitt bohag med. Erik har ju redan lämnat sitt här. Situationen är mer eller mindre akut, på vägen in i köket står både ett extra databord plus en byrå och jag borde banta bara för att kunna ta mig in i köket. Det kanske är därför som Anders lagar nästan all mat nuförtiden :-), jag kommer knappt fram till spisen...
Min blogg ska bli bättre, lovar jag. Jag har inte haft tid till den sista tiden. Så fort någon har hjälpt mig att få in nya bilder i datorn ska jag lägga in några bilder på vad jag har gjort sista tiden. Inga märkvärdigheter, men några saker blev riktigt bra.
Jag har lagt till några trevliga bloggar i min blogglista, väl värda att läsa! Trevliga namn har de bloggarna också!
Ja, det är mycket nytt som händer. Ännu mer borde hända. Jag letar efter någon typ av mjukisgympa utöver vattengympa, nya bantningsmetoder, fast jag har prövat alla inklusive fettdoktorns diet. Den var hemsk, jag mådde illa av allt fett...riktigt äckligt...
Nu är det ju inte så kallt, dags för promenader igen! Dessutom har vi mycket att ta itu med här hemma. David har tillfälligt flyttat hem och har sitt bohag med. Erik har ju redan lämnat sitt här. Situationen är mer eller mindre akut, på vägen in i köket står både ett extra databord plus en byrå och jag borde banta bara för att kunna ta mig in i köket. Det kanske är därför som Anders lagar nästan all mat nuförtiden :-), jag kommer knappt fram till spisen...
Min blogg ska bli bättre, lovar jag. Jag har inte haft tid till den sista tiden. Så fort någon har hjälpt mig att få in nya bilder i datorn ska jag lägga in några bilder på vad jag har gjort sista tiden. Inga märkvärdigheter, men några saker blev riktigt bra.
Jag har lagt till några trevliga bloggar i min blogglista, väl värda att läsa! Trevliga namn har de bloggarna också!
lördag 2 januari 2010
GOTT NYTT ÅR!
Nu har jag återhämtat mig efter trevligt nyårsfirande hos Greger. Man är inte ung längre...
Så här i början av året går tankarna till året som har varit. Ett av de mest omtumlande år jag har varit med om. Anders blev arbetslös, Erik reste till Gambia, Japan och så småningom till Jönköping, där han bor pga studier. David pluggade som tidigare och studierna närmar sig snart slutet. Jag har gått med i Ateljé Någorlunda och det är det roligaste som hänt mig det här året. Jag är också mycket glad över att Erik trivs bra på sin nya hemort både med studier, kompisar och boendet. Positivt är också att Anders fått en praktikperiod nu och att han har tagit taxikort.
Julen blev också omtumlande. Mamma insjuknade på julafton pga av en infektion hon precis påbörjat en penicillinkur mot. Men innan medicinen hann hjälpa blev hon kraftigt försämrad. Vi fick åka ambulans in på juldagen. Det blev två dagars bra vård på lasarettet.
Men jag har upptäckt att det finns en "syster Ratched" (Gökboet) på akutmottagningen. Jag har aldrig sett en sjuksköterska vara så konstig och elak. Lyckligtvis kom hon inte tillbaka när jag sa vad jag tyckte om hennes brist på förståelse, utan en vanlig mänsklig sjuksköterska tog över.
Hoppas ni som läser detta får ett riktigt trevligt år framöver!
Så här i början av året går tankarna till året som har varit. Ett av de mest omtumlande år jag har varit med om. Anders blev arbetslös, Erik reste till Gambia, Japan och så småningom till Jönköping, där han bor pga studier. David pluggade som tidigare och studierna närmar sig snart slutet. Jag har gått med i Ateljé Någorlunda och det är det roligaste som hänt mig det här året. Jag är också mycket glad över att Erik trivs bra på sin nya hemort både med studier, kompisar och boendet. Positivt är också att Anders fått en praktikperiod nu och att han har tagit taxikort.
Julen blev också omtumlande. Mamma insjuknade på julafton pga av en infektion hon precis påbörjat en penicillinkur mot. Men innan medicinen hann hjälpa blev hon kraftigt försämrad. Vi fick åka ambulans in på juldagen. Det blev två dagars bra vård på lasarettet.
Men jag har upptäckt att det finns en "syster Ratched" (Gökboet) på akutmottagningen. Jag har aldrig sett en sjuksköterska vara så konstig och elak. Lyckligtvis kom hon inte tillbaka när jag sa vad jag tyckte om hennes brist på förståelse, utan en vanlig mänsklig sjuksköterska tog över.
Hoppas ni som läser detta får ett riktigt trevligt år framöver!
onsdag 23 december 2009
GOD JUL!
Har inte haft tid eller snarare tillräckligt med koncentration för att skriva här. Jag virrar runt i december varje år, bestämmer mig för att ta det lugnare än förra året och inte stressa upp mig. Men det lyckas aldrig, trots att jag köper mer och mer färdiglagat. Igår tyckte en av sönerna att jag började låta alltför uppjagad och han tryckte ner mig i soffan och beordrade mig att titta på en film istället...
Det var ett riktigt bra råd och jag blev genast piggare. Det är mysigt att få se både David och Erik här hemma igen. Det är första gången på mer än fyra månader. Idag kommer även min mamma och min bror. Det ska bli trevligt.
Jag önskar alla bloggläsare en riktigt God Jul!
Var rädda om er och om varandra!
Det var ett riktigt bra råd och jag blev genast piggare. Det är mysigt att få se både David och Erik här hemma igen. Det är första gången på mer än fyra månader. Idag kommer även min mamma och min bror. Det ska bli trevligt.
Jag önskar alla bloggläsare en riktigt God Jul!
Var rädda om er och om varandra!
söndag 13 december 2009
DIVERSE
Nu börjar det dra ihop sig. Bak, städning, julklappar mm. Jag bakar vanligt kaffebröd och vetemjöl-mjölkfritt kaffebröd. Tänk så många bra alternativ det finns idag. Man kan till och med göra helt mjölkfri cheesecake, som dessutom är mycket god.
Anders ska påbörja praktik imorgon. Det kallas kompetensutvecklande praktik på ett företag där huvuddelen av personalen är praktikanter och de fast anställda aldrig har jobbat med det Anders ska göra. Så det hade ju varit bättre om han kompetensutvecklade de fast anställda egentligen...Nu ska man inte klaga. Det känns väldigt skönt att han kommer igång med något och kanske kan det bli ett "riktigt" jobb i slutändan. Han får aktivitetsstöd som motsvarar den a-kassa han annars får.
Vi gläds åt att något positivt händer. Själv har jag varit hos min läkare pga mitt magonda som inte ger med sig. Jag var helt övertygad om att det var medicinbiverkningar som var orsaken. Det var det inte och nu blir det utredning. Skönt att ha en läkare som tar det jag söker för på allvar.
Anders ska påbörja praktik imorgon. Det kallas kompetensutvecklande praktik på ett företag där huvuddelen av personalen är praktikanter och de fast anställda aldrig har jobbat med det Anders ska göra. Så det hade ju varit bättre om han kompetensutvecklade de fast anställda egentligen...Nu ska man inte klaga. Det känns väldigt skönt att han kommer igång med något och kanske kan det bli ett "riktigt" jobb i slutändan. Han får aktivitetsstöd som motsvarar den a-kassa han annars får.
Vi gläds åt att något positivt händer. Själv har jag varit hos min läkare pga mitt magonda som inte ger med sig. Jag var helt övertygad om att det var medicinbiverkningar som var orsaken. Det var det inte och nu blir det utredning. Skönt att ha en läkare som tar det jag söker för på allvar.
måndag 7 december 2009
EN OVANLIG UTSTÄLLNING
I lördags var vi på Jamtlis trevliga julmarknad. Som alltid är den värd ett besök. Vi fick med oss mycket hem, mest i matväg, men även en varm stickad mössa till mig och några vackra rakuljusstakar. Egentligen behöver vi inte fler ljusstakar, men de var så fina...
På Jamtli visas också utställningen All Världens Konst. Rekommenderas varmt! Det är kopior på världens mest kända tavlor, bla Mona-Lisa, Picassos Guernica, Monets näckrosor, Andy Warhols tavlor och många andra. En del av tavlorna är reproduktioner.
Utställningen är mycket sevärd! Anders och jag har sett en del av tavlorna i original på olika muséer i Paris när vi var unga. Några av dem har vi sett på Nationalmuseum. Man kan även köpa tavlorna. Min favorit Matisses nordafrikanska trädgård kostar 7500, annars fanns det för betydligt lägre priser också.
Jag ska definitivt besöka utställningen en gång till. Den pågår till 10 januari.
På Jamtli visas också utställningen All Världens Konst. Rekommenderas varmt! Det är kopior på världens mest kända tavlor, bla Mona-Lisa, Picassos Guernica, Monets näckrosor, Andy Warhols tavlor och många andra. En del av tavlorna är reproduktioner.
Utställningen är mycket sevärd! Anders och jag har sett en del av tavlorna i original på olika muséer i Paris när vi var unga. Några av dem har vi sett på Nationalmuseum. Man kan även köpa tavlorna. Min favorit Matisses nordafrikanska trädgård kostar 7500, annars fanns det för betydligt lägre priser också.
Jag ska definitivt besöka utställningen en gång till. Den pågår till 10 januari.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)