lördag 27 februari 2010

BOKREA

Igår var det dags att besöka bokrean. Jag brukar alltid vara med i trängseln de första dagarna. Förra året låg jag på sjukhus med dropp, hög feber och en vänster kind som var tre gånger så stor som den högra. Personalen berättade om sina fynd på resan och jag var så avundsjuk.

Men igår var det dags. Pga makens A-kassa är man ju tvungen att bestämma i förväg hur mycket pengar man har att handla för. Jag hade även bestämt mig för att inte köpa ytterligare kokböcker eller bantningsböcker. Det är så svårt att avstå kokböcker, med alla förföriska bilder och smarriga recept. Tyvärr används inte recepten när böckerna väl är inköpt.

Det finns så många härliga böcker. Jag hittade en instruktiv bok om gammaldags måleri, bla träimiterat måleri och stänkmåleri man kan använda på möbler och väggar. Jag har gått en kortkurs i det. Men när jag funderade över kostnaden för inköp av de olika penslar och verktyg som måste köpas för att måla fick den boken vara. En underbar lapptäcksbok för en struntsumma hittade jag också, men den hade jag sedan tidigare. Vackra trädgårdsböcker fanns i stor mängd men jag har säkert fem liknande redan.

För första gången någonsin köpte jag inget på bokrean. Däremot blev det ett besök på Pandurobutiken och deras tyger går ju inte att motstå. Ett underbart tyg med kycklingar och ett nästan linnefärgat tyg som matchade. Det blir nog en påskduk. Tyvärr går min fina symaskin inte längre att använda, men jag har mammas gamla att sy på.

3 kommentarer:

  1. Bokrean är som julafton för mig. Iår blev det 3 kokböcker,en roman, en trädgårdsbok och en bok om hundar. Inte så mycket som jag brukar köpa, men jag hittade inget mer som lockade mig.Ha en trevlig lördag!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag minns bokreorna när jag bodde i Sthlm. Jag lämnade alltid in en lååång lapp på Akademibokhandeln och hämtade sedan ut kassarna när rean började. Vilka fynd och till vilka vrakpriser. Sen jag flyttade hit har jag inte handlat på bokreadn tyvärr... Ha en trevlig helg!
    Ps. Vad hade hänt med din kind?

    SvaraRadera
  3. Jag hade varbölder inne i käkbenet. Mina tänder såg friska ut, men det visade sig att det fanns en nästan osynlig spricka i en tand och där hade bakterier slunkit ner.

    Carina, när jag läser om dina bokinköp känns det som jag har gått miste om något. Måste tillbaka till bokhandeln!

    Ha en trevlig helg båda två!

    SvaraRadera