onsdag 30 mars 2011

Måste ha!


Igår gick jag en sväng in på Cervera i stan. De hade rea på en del porslin och även om man inte behöver något är det roligt att kika lite. Direkt när jag kom in fick jag syn på den här vackra lampan. Jag trodde att den tillhörde butiksinredningen och först efter en stund såg jag prislappen och kunde konstatera att den var för dyr - åtminstone i makens tycke.
Vi är ju två som bestämmer här hemma och det är viktigt att vi båda blir nöjda med ev inköp. Nu är jag långtifrån säker på att Anders delar min åsikt om att bådas åsikter väger lika tungt. Därför blev jag extra glad när han också ville ha lampan. Den visade sig vara nedsatt 40% också. Ibland har man tur!
Nu är hela vardagsrummet inrett i grönt, vitt och ljusbeige. En färgklick behövs i form av blockhusrutor. Remsorna är färdigskurna, men symaskinen på reparationsresa. Hoppas, hoppas att det ordnar sig nu.

onsdag 23 mars 2011

Ett husbygge



Mitt livs första och kanske sista? husbygge ser ni här. Jag har gått en kortkurs i keramik för nybörjare i Tavnäs. Jag var full av idéer när jag började och trodde att ett hus skulle vara enkelt och lagom att börja med. Det var inte så enkelt...Mitt hus blev rätt charmigt även med en glasyrdroppe, tycker åtminstone jag, men visst syns det att det är ett nybörjarverk. Det skulle vara rakt tak och en rak dörr, men jag tycker att det ser lite japanskt-kinesiskt ut. Nu menar jag inte att skämta om jordbävningar och annat elände, utan bara att taken där har lite svängda former.
Det är mycket roligt med keramik, men jag tror inte att det blir fler kurser för min del. Jag har ordnat med belysning så huset blir en lampa på kvällarna. Den vackra keramikkannan är från Nordic Kiwi och vinhållaren målade jag för många år sedan.

lördag 19 mars 2011

Inspiration!


Det har varit si och så med inspirationen ganska länge nu. Men när solen skiner längre på dagarna och skidtävlingarna på tv snart tar slut kommer den tillbaka. Framförallt blev jag inspirerad efter ett besök hemma hos Louise SS igår. Louise är en kviltkompis som bor i ett mycket charmigt och trivsamt hus. Många vackra lapptäcken, gamla möbler, loppisfynd och mycket annat fint som imponerade på mig.
Efter det besöket åkte jag hem med ambitionen att ändra allt hemma! Det går naturligtvis inte, framförallt för att jag tycker rätt bra om våra möbler och prylar. Anders vill knappast ändra allt, förmodligen inte något. Men lite mer trivsamt ska det bli. Allmogeboden i Brunflo ska snart besökas. Där finns många fina fynd. Lättast och billigast är förstås att sy fler lapptäcken. Tygerna finns ju redan i mängd i syrummet. I friggeboden har jag hittat två fina korgar som jag fyllt med ull och garner. En liten början...
Ullen ska tovas och garnerna stickas. Jag köper alltid först och undrar sedan vad jag ska ha allting till...känns säkert igen av någon?

lördag 5 mars 2011

VM

Nu har det varit time-out i bloggen sista veckorna. Det har inte blivit något skapande som jag kan visa här. Orsakerna är värk nästan överallt och VM.
VM i längdskidåkning har det ju varit. Endast en tävling återstår, men nu har även VM i skidskytte börjat. Eftersom jag har möjlighet att se allt sitter jag i soffan varje dag och är just en sportfåne. Ibland går det ju inte så bra för Sverige, men inte ens då kan jag slita mig från soffan. Alltid finns det någon annan att heja på från något annat land, någon det är synd om av ena eller andra anledningen, någon som behöver mitt hejande.
Jag har ett eget VM att ägna mig åt också. ViktMinskning i grupp. Jag är sämst av alla i gruppen trots att jag väger all mat och är noga med vad jag äter. Ibland får jag till och med böta. Det känns ungefär som om man var tillbaka i skolgymnastiken. Då var jag också sämst, vilket både lärare och klasskamrater noga framhöll. Nu som då tröstar jag mig med att jag förhoppningsvis är riktigt bra på något annat.
Resultatet på vågen pekar i alla fall sakta nedåt och en del nygamla kläder har blivit lagom igen. Alltid något att glädjas åt :-)! Och det är en rolig och trevlig viktminskningsgrupp, trots böter!

söndag 20 februari 2011

Tovkvilt


Mitt andra försök att tova gick lite bättre än det första som hamnade i soptunnan. Här är det min tovning i mitten och vackra kvilttyger runt omkring. Härliga färger tycker jag. Smaken är ju olika.
Jag har sytt fast ett guldtyg på baksidan av tovningen. Guldfärgen lyser lite där tovningen är mycket gles, fast det syns inte på bilden. Hittade också lite guldgarn att sy fast också. Jag har även efter ca 40 års uppehåll broderat runt ett hjärta och en liten ängel som bara fanns där efter tovningen. Mycket ojämn handsömnad, men det var i alla fall roligt.
Jag har fått blodad tand när det gäller tovning och ska försöka lära mig mer.

torsdag 10 februari 2011

En stolt tupp...


började jag sy i lördags på den stora kviltträffen. Nu är den klar förutom att den saknar ögon. Igår var jag på Syssla för att inhandla dem, dvs små knappar. Som vanligt tittade jag på lapptäckstygerna i affären först och därmed försvann minnet.
Tuppen har en öppning bak på ryggen så man kan sticka in handen och ta lite godis eller hålla ägg varma där.
Mitt nästa projekt är tovning kombinerat med lapptäckstyger. Det ser lovande ut hittills.

söndag 6 februari 2011

Kvilt , tyger och godis!


Igår hade vi en härlig och lite annorlunda stor kviltträff på en gymnasieskola i stan. Strömavbrott tillhör inte det förväntade och inte att det skulle bero på de effektiva strykjärnen. Vi hann prata mycket med varandra under det uppehåll som blev. Alltid roligt! När strömmen kom tillbaka blev det mycket bråttom att förstå hur man syr en höna, en tupp eller något annat i blockhustekniken. Min höna är inte klar än, men det kommer en bild.
I brist på något färdigsytt att visa får det bli en bild på en liten bråkdel av alla mina tyger. Ibland sitter man bara och tittar och gläds åt tygerna, som ju alltid är bra att ha...Det påminner mig om lördagarna när jag var riktigt liten. Då handlade min bror och jag godis på Åbergs konditori i Västerås. Jag fick handla för 25 öre och det räckte till mellan 5-12 godisbitar.När vi kom hem satte vi oss på den blå mattan i nedre hallen och jämförde vad vi köpt. Det kändes mycket högtidligt och ungefär så kan jag känna med tyger ibland.

torsdag 3 februari 2011

Välsignade ost...

är namnet på en riktig må-bra bok skriven av Sarah-Kate Lynch 2002. Den liknar ingen annan bok jag har läst. Här kommer en del av baksidestexten som bättre än jag kan förklara varför den är så bra:
"På en liten gård i Irland sker det förunderliga ting. Medan musiken från Sound of Music strömmar ur högtalarna mjölkar höggravida ogifta mjölkerskor de förnöjda korna. Därefter tillför farbröderna Corrie och Fee sin egen magi och resultatet blir godomligt goda - och världsberömda - ostar".
Men farbröderna är gamla och oroar sig för framtiden. De måste göra något för att trygga gården och osttillverkningen i framtiden. "Kärlekens makter, ostarnas magi och de kluriga irländska gubbarna" kanske kan lösa detta....

tisdag 25 januari 2011

Östersund...

är en trevlig stad. Om det står två personer vid en busshållplats är det omöjligt att stå tysta. Det blir alltid ett samtal och ikväll hann jag och en annan kvinna avverka en hel del samtalsämnen. Självklart parasiten, men även barnbarn och lapptäckssömnad. Det passade riktigt bra eftersom jag och två kviltkompisar hade träffats ikväll.
Nu har vi fixat mönster till vårt block för nästa månad och om någon undrar är det lättsytt. Tror vi, man vet aldrig om andra missförstår något i beskrivningen. Det ska bli spännande att se slutresultatet i maj!

lördag 22 januari 2011

Lite blandat

Den här bloggen är lika spretig som jag själv är. Därför blir det inte en renodlad blogg om lapptäckssömnad, bokläsning eller något annat. Jag beundrar de som kan hålla sig någorlunda till ett eller två ämnen. Det hade jag också tänkt, men inser att jag inte kan koncentrera mig tillräckligt länge på en och samma sak.
Idag har jag sytt en del av den andra omgången av månadsblocket. Första blocket blev bara ett halvt sådant, eftersom jag inte tyckte att färgerna blev bra. Nu ser det mycket bättre ut, även om det inte är klart än. Tyvärr kan jag inte visa en bild på det. Projektet får nämligen inte visas i vår lapptäcksgrupp förrän i maj.
Ikväll har vi sett en riktigt bra film hemma i soffan. The Reader med Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross m fl. Filmen handlar om en man som tänker tillbaka på sin ungdomskärlek i Tyskland på 50-talet. Kvinnan var betydligt äldre än han och han återser henne under sina juridikstudier. Hon är då anklagad för mord under nazitiden. Väl värd att se om ni inte såg den på bio. Kate Winslet är fantastisk i sin roll.

onsdag 19 januari 2011

Hjärnkoll på vikten...

har jag som synes inte...Men en mycket läsvärd bok heter just "Hjärnkoll på vikten". Den är skriven av hjärnforskaren Martin Ingvar och medicinjournalisten Gunilla Eldh. Den handlar om vad man vet rent vetenskapligt om viktproblem, viktnedgång och hur man bör äta.
Det är ju svårare än någonsin nuförtiden att hitta rätt råd om vad man ska äta för att bli mindre. Att läsa böcker av någon hälsoguru gör mig förvirrad eftersom nästa bok hävdar det motsatta, när det gäller vilken mat man ska välja. Hur roligt är det förresten att aldrig få äta en kolhydrat mer i detta livet? De, som är så viktiga för immunförsvaret. De vanliga råden om normal mat på regelbundna tider, inga chips, inga gräddsåser och bullar endast någon gång i veckan har inte hjälpt mig.
Den här boken gör att jag känner ett litet hopp vakna. Framförallt för att boken visar att det varken är dietisternas råd om minimalt fettintag kombinerat med en hel del potatis, ris och pasta eller fettdoktorns råd om ohämmat intag av mättat fett, som är vetenskapligt bevisat. Istället ska man gå den gyllene medelvägen. Boken tar även upp den normala och den rubbade ämnesomsättningen, stressens påverkan, motion och mycket mer.

fredag 14 januari 2011

Några julklappar



Vi plockar undan alla julsaker och det känns lite vemodigt. Samtidigt är det skönt att dagarna blir ljusare och att den härliga vårvintern snabbt närmar sig.
Här är några bilder på två julklappar som jag har gjort till David och Erik. Det har tagit lite tid att lära sig att skära i glas och det kan fortfarande gå lite hur som helst när jag försöker. Men de här två skålarna/ljusstakarna blev fina, om man nu får skryta lite om sina nästan första alster. Sönerna blev nöjda också.
Publicera inlägg

måndag 10 januari 2011

Blodsocker och GI

Ikväll har jag varit på en föreläsning om ovanstående här i byn. Det väcker en hel del funderingar om hur man äter och ska äta. Om en vecka börjar en kurs i viktminskning på Folkets Hus. Kanske ska jag vara med...kanske någon annan bybo läser här och vill vara med. Måndagar kl 17.30 på FH. 350 kr för 10? gånger, men med möjlighet att vinna tillbaka en del av pengarna.
Nu ska jag ta en skiva av mitt goda nybakade vita bröd. Det har högt GI, inte alls nyttigt...men gott!

onsdag 5 januari 2011

Hemligt sömnadsprojekt...

...startar jag idag, beroende på om jag hittar rätt tyger i mitt syrum. Rummet har jag inte tillträde till än eftersom Erik ännu inte har vaknat. Jag ska liksom flera andra i Jämtkviltens Östersundsgrupp sy ett block per månad fram till sommaren. Ingen vet nu hur det kommer att se ut i slutändan. Mönstret för den första månaden har jag fått och det är inte hemligt. Däremot ska var och en välja färg och sy, utan att visa någon annan hur det blir förrän allt är färdigsytt i maj.
I slutet av januari ska jag och två andra kviltare ha hittat på ett nytt block, som ska sys ihop med det första blocket.
Jag tycker det är stimulerande och roligt när vi har ett gemensamt, men ändå individuellt projekt. Den här gången funderar jag på att sy två block av varje mönster, men i helt olika färgställningar, kanske i några färger jag sällan använder. Under de här åren i kviltföreningen har jag lärt mig att tycka om alla färger, åtminstone i vissa kombinationer.
Ha en riktigt trevlig trettonhelg!

måndag 3 januari 2011

Nu är det bråttom...

...att gå ner i vikt! Ett centerpartistiskt kommunalråd i Uppsala tycker att vi tjockisar ska betala mer skatt. Anledningen är att det är självförvållat att vara tjock och att de smala lyckade skattebetalarna inte ska behöva betala för vårt ljuva utsvävande liv med chips, grädde, pizzor och godis fem gånger om dagen. Det är ju självklart därför vi är tjocka, eller?
Men rättvisa är viktigt och därför måste alla andra grupper som riskerar att kosta skattebetalarna dyra pengar, också betala mer skatt. Alltså alla rökare och de som dricker mer än en halv flaska vin per vecka. Alla gravida, det är ju verkligen självvalt och ingen vet i förväg vem som får komplikationer! Ett kejsarsnitt kostade omkring 12 000 när jag födde barn och det var mycket länge sedan. Alla vi som använder kortison och får ett svagt skelett. Alla som springer till olika läkare och därför får för många mediciner, alla tablettmissbrukare, snusare och narkomaner. Alla med dåliga höftleder, de har valt att belasta leden för mycket, tänk på det! Alla som inte besöker tandläkare regelbundet, min käre make t ex. Alla som överdoserar receptfria läkemedel, alla föräldrar...skolor kostar! Men låt även barnlösa betala högre skatt, våra barn får ju betala för dem när de blir gamla och skraltiga.
Kanske skulle man någon gång fundera över ekonomisk brottslighet istället...vad det kostar
samhället. Alla miljonbonusar...så många tankar ett korkat kommunalråd kan väcka.
Mitt viktminskningsresultat är nu minus 4 kg och minus sju centimeter förresten.