onsdag 19 januari 2011

Hjärnkoll på vikten...

har jag som synes inte...Men en mycket läsvärd bok heter just "Hjärnkoll på vikten". Den är skriven av hjärnforskaren Martin Ingvar och medicinjournalisten Gunilla Eldh. Den handlar om vad man vet rent vetenskapligt om viktproblem, viktnedgång och hur man bör äta.
Det är ju svårare än någonsin nuförtiden att hitta rätt råd om vad man ska äta för att bli mindre. Att läsa böcker av någon hälsoguru gör mig förvirrad eftersom nästa bok hävdar det motsatta, när det gäller vilken mat man ska välja. Hur roligt är det förresten att aldrig få äta en kolhydrat mer i detta livet? De, som är så viktiga för immunförsvaret. De vanliga råden om normal mat på regelbundna tider, inga chips, inga gräddsåser och bullar endast någon gång i veckan har inte hjälpt mig.
Den här boken gör att jag känner ett litet hopp vakna. Framförallt för att boken visar att det varken är dietisternas råd om minimalt fettintag kombinerat med en hel del potatis, ris och pasta eller fettdoktorns råd om ohämmat intag av mättat fett, som är vetenskapligt bevisat. Istället ska man gå den gyllene medelvägen. Boken tar även upp den normala och den rubbade ämnesomsättningen, stressens påverkan, motion och mycket mer.

3 kommentarer:

  1. Den boken ska jag läsa! Jag har ju så kallad "rubbad" ämnesomsättning. Åratal av svält som tonåring satte sina spår när jag började äta "normalt" och sedan jojobanta...
    Sedan var viktkarusellen igång. Men nästan all min övervikt sitter runt magen, orsakad av kortisol och extrem stress. Så fort jag blir stressad blir min mage som ett "biafrabarnss" du vet... Någon LCH diet tänker inte jag heller följa.Jag tycker det låter ohälsosamt.

    Vi kommer att fixa det denna gång! Eller hur? :D
    Nyvakna hälsningar Sussie :)

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas att vi fixar det:-). Min övervikt beror åtminstone delvis på kortisonmedicinering. Den blir ju hela kroppen stressad av. Det finns en annan bok av samma författare som heter Hjärnkoll på maten, men den har jag inte läst än.
    Nyvaken?
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Ja, vi måste.;D
    Jag åt cortison förut men fick massor av näsblödning av det och blev väldigt svullen. Ja, som du vet brukar man ju ofta bli det. Men har man inget val så. Du ska nog fixa det iaf :)
    Vid våran ålder gör man det ju mest för hälsan och inte så mycket för utseendet. Eller hur? :)
    Japp, nyvaken. Det är jag nu också. Vilar någon timme per dag med min andningsmask. Orkar inte göra så mkt. Idag sov jag mellan 10-13 men sprang på toa varje halvtimme pga vätskedrivande.Jag binder massor av vätska.
    Men jag är positiv och glad för det mesta iaf :)
    Ha en trevlig eftermiddag och kväll!
    KRAM

    SvaraRadera