lördag 30 januari 2010

KALLT



Här är det kallt igen, minus 23 grader. Känns som helt normalt denna vinter. Jag saknar promenaderna. Visst kan man klä sig varmt, men det blir så kallt i luftrören.

Vi har fått feber och halsont här hemma. Maken mår sämst. Jag hade precis återhämtat mig från en veckas diet och två dagars fastande + lite andra förberedelser inför en datortomografi. Jag var sååå hungrig, tog en sväng till ett bageri på hemvägen och planerade mycket god mat till helgen. Naturligtvis blir man krasslig och tappar aptiten. Å andra sidan väger jag för mycket och borde inte äta alls.

Imorgon är det årets första söndagsträff i vår lapptäcksgrupp, som jag naturligtvis vill vara med på. På måndag är det läkarbesök på reumatologen som jag bara måste iväg till. Ska försöka övertala doktorn om att få lite kortison injicerat i de mest ömmande lederna.

Eftersom det är några nya här som läser min blogg så har jag lagt in en bild mig själv framför en mysig fransk affär i Göteborg, samt en bild på maken Anders i Lofsdalen i Härjedalen.

söndag 24 januari 2010

SYRUMMET




Här kommer några bilder från mitt blivande syrum. Husets minsta rum, som Erik tidigare bodde i, har varit gästrum och datarum sista tiden. Mitt syrum har jag haft i ett lite större rum, som David nu bor tillfälligt i. Nu har vi flyttat datorn till köket. På något sätt ska jag klämma in mina sysaker och akvarellsaker i det lilla rummet, som dessutom rymmer en säng. Den är Eriks, så den måste vi ha kvar. Men det har gått framåt i helgen som man kan se av bilderna.

Jag har lagt in ett foto av min senaste akvarell. Den är inte riktigt klar än och det är svårt att få till färgerna när man använder blixt. Tyvärr har det kommit med lite sytråd på akvarellen. Sytråd är något som finns överallt här hemma, på våra ytterkläder ibland, i soffan, i tvättmaskinen, ja precis överallt. Det syns att det bor en kviltare i huset. Idag har jag gått med i en grupp på Facebook som heter Lapptäckenas befrielsefront...

fredag 22 januari 2010

NYTT


Här kommer några nya bilder, från en vacker vinterdag längst upp och ytterligare en bild från köksfönstret.

Tyvärr har blogglistan försvunnit :-(. Så kan det gå när man vill vara hygglig och efter önskemål ta bort en blogglänk. Jag tittade noga när jag klickade, men visst försvann alla ändå...
Jag är som alltid helt övertygad om att jag är oskyldig till felet... Min största tabbe vid datorn ägde rum på jobbet och jag vågar inte tänka på vad det kostade förvaltningen att reparera. Trots det ville chefen göra mig till dataansvarig på avdelningen strax efteråt. Jag tackade bestämt nej och då berättade chefen att han tyckte jag var lämplig eftersom jag har en kunnig make, som kanske kunde ge råd till oss gratis....

Jag ska fixa ny blogglista imorgon. Hade även hoppats få visa bilder på en ny akvarell och några försök till akvarell. Men jag når ännu inte fram till hyllan med hobbymaterialet. Men det går sakta framåt med sonens bohag och efter helgen hoppas jag komma åt mina saker igen.

Ha en trevlig helg!

lördag 16 januari 2010

NYORDNING

Nytt år, nya förhoppningar (eller farhågor), nya idéer och nyordning här hemma.
Ja, det är mycket nytt som händer. Ännu mer borde hända. Jag letar efter någon typ av mjukisgympa utöver vattengympa, nya bantningsmetoder, fast jag har prövat alla inklusive fettdoktorns diet. Den var hemsk, jag mådde illa av allt fett...riktigt äckligt...

Nu är det ju inte så kallt, dags för promenader igen! Dessutom har vi mycket att ta itu med här hemma. David har tillfälligt flyttat hem och har sitt bohag med. Erik har ju redan lämnat sitt här. Situationen är mer eller mindre akut, på vägen in i köket står både ett extra databord plus en byrå och jag borde banta bara för att kunna ta mig in i köket. Det kanske är därför som Anders lagar nästan all mat nuförtiden :-), jag kommer knappt fram till spisen...

Min blogg ska bli bättre, lovar jag. Jag har inte haft tid till den sista tiden. Så fort någon har hjälpt mig att få in nya bilder i datorn ska jag lägga in några bilder på vad jag har gjort sista tiden. Inga märkvärdigheter, men några saker blev riktigt bra.

Jag har lagt till några trevliga bloggar i min blogglista, väl värda att läsa! Trevliga namn har de bloggarna också!

lördag 2 januari 2010

GOTT NYTT ÅR!

Nu har jag återhämtat mig efter trevligt nyårsfirande hos Greger. Man är inte ung längre...

Så här i början av året går tankarna till året som har varit. Ett av de mest omtumlande år jag har varit med om. Anders blev arbetslös, Erik reste till Gambia, Japan och så småningom till Jönköping, där han bor pga studier. David pluggade som tidigare och studierna närmar sig snart slutet. Jag har gått med i Ateljé Någorlunda och det är det roligaste som hänt mig det här året. Jag är också mycket glad över att Erik trivs bra på sin nya hemort både med studier, kompisar och boendet. Positivt är också att Anders fått en praktikperiod nu och att han har tagit taxikort.

Julen blev också omtumlande. Mamma insjuknade på julafton pga av en infektion hon precis påbörjat en penicillinkur mot. Men innan medicinen hann hjälpa blev hon kraftigt försämrad. Vi fick åka ambulans in på juldagen. Det blev två dagars bra vård på lasarettet.

Men jag har upptäckt att det finns en "syster Ratched" (Gökboet) på akutmottagningen. Jag har aldrig sett en sjuksköterska vara så konstig och elak. Lyckligtvis kom hon inte tillbaka när jag sa vad jag tyckte om hennes brist på förståelse, utan en vanlig mänsklig sjuksköterska tog över.

Hoppas ni som läser detta får ett riktigt trevligt år framöver!

onsdag 23 december 2009

GOD JUL!

Har inte haft tid eller snarare tillräckligt med koncentration för att skriva här. Jag virrar runt i december varje år, bestämmer mig för att ta det lugnare än förra året och inte stressa upp mig. Men det lyckas aldrig, trots att jag köper mer och mer färdiglagat. Igår tyckte en av sönerna att jag började låta alltför uppjagad och han tryckte ner mig i soffan och beordrade mig att titta på en film istället...

Det var ett riktigt bra råd och jag blev genast piggare. Det är mysigt att få se både David och Erik här hemma igen. Det är första gången på mer än fyra månader. Idag kommer även min mamma och min bror. Det ska bli trevligt.

Jag önskar alla bloggläsare en riktigt God Jul!
Var rädda om er och om varandra!

söndag 13 december 2009

DIVERSE

Nu börjar det dra ihop sig. Bak, städning, julklappar mm. Jag bakar vanligt kaffebröd och vetemjöl-mjölkfritt kaffebröd. Tänk så många bra alternativ det finns idag. Man kan till och med göra helt mjölkfri cheesecake, som dessutom är mycket god.

Anders ska påbörja praktik imorgon. Det kallas kompetensutvecklande praktik på ett företag där huvuddelen av personalen är praktikanter och de fast anställda aldrig har jobbat med det Anders ska göra. Så det hade ju varit bättre om han kompetensutvecklade de fast anställda egentligen...Nu ska man inte klaga. Det känns väldigt skönt att han kommer igång med något och kanske kan det bli ett "riktigt" jobb i slutändan. Han får aktivitetsstöd som motsvarar den a-kassa han annars får.

Vi gläds åt att något positivt händer. Själv har jag varit hos min läkare pga mitt magonda som inte ger med sig. Jag var helt övertygad om att det var medicinbiverkningar som var orsaken. Det var det inte och nu blir det utredning. Skönt att ha en läkare som tar det jag söker för på allvar.

måndag 7 december 2009

EN OVANLIG UTSTÄLLNING

I lördags var vi på Jamtlis trevliga julmarknad. Som alltid är den värd ett besök. Vi fick med oss mycket hem, mest i matväg, men även en varm stickad mössa till mig och några vackra rakuljusstakar. Egentligen behöver vi inte fler ljusstakar, men de var så fina...

På Jamtli visas också utställningen All Världens Konst. Rekommenderas varmt! Det är kopior på världens mest kända tavlor, bla Mona-Lisa, Picassos Guernica, Monets näckrosor, Andy Warhols tavlor och många andra. En del av tavlorna är reproduktioner.
Utställningen är mycket sevärd! Anders och jag har sett en del av tavlorna i original på olika muséer i Paris när vi var unga. Några av dem har vi sett på Nationalmuseum. Man kan även köpa tavlorna. Min favorit Matisses nordafrikanska trädgård kostar 7500, annars fanns det för betydligt lägre priser också.

Jag ska definitivt besöka utställningen en gång till. Den pågår till 10 januari.

måndag 30 november 2009

SNÖ!


Äntligen snö, efter den mörkaste november jag kan minnas. Visserligen är jag van vid novembermånader helt utan snö, men de brukar ändå vara ljusare i mina hemtrakter.
Det är underbart att titta ut och se snölandskapet utomhus. Tyvärr är det bara noll grader, men det ska bli lite kallare. Måtte snön ligga kvar!

Annars är det mesta trögt. Jag är trött och har ont i magen. Nästa vecka har jag tid för läkarbesök. Förmodligen är det medicinbiverkningar som ställer till det, men det är ju bra att få det kollat.

Bilderna är tagna förra vintern. Översta bilden visar utsikten från ett av köksfönstren, den andra bilden visar vårt lilla kapell här i byn.

fredag 27 november 2009

MAN BORDE...

Tänk vad mycket man borde göra...Nu i adventstid upptäcker man alla sina brister. Vi har glömt höstens fönsterputs...och vårens också, hu...Igår glömde vi att äta middag. Det händer ganska ofta nuförtiden. Jag är nämligen gift med en person som aldrig är hungrig. Själv har jag varit hungrig för jämnan tidigare, men nu är aptiten minimal sedan lång tid. Det märks tyvärr inte på vikten :-(.

Man borde byta till julgardiner. Det gjorde jag till advent tidigare, men nu när Erik inte bor hemma längre, får det vänta till själva julen. Det är en speciell känsla att sätta upp dem kvällen före julafton. Erik var den som höll full koll på när kompisarnas mammor bytte till julgardiner och krävde att det var exakt lika hos oss. Han var familjens julpolis.

Man borde baka till advent, men vem ska äta upp det? Man borde göra julklapparna själv, men vem vill ha dem? Troligen bara min mor, kanske Anders. Man borde städa, sy nya juldukar, göra nytt julpynt själv. Stöpa ljus, lacka paket mm.

Det var helt enkelt roligare med alla förberedelser förut när sönerna bodde hemma. Man kom även ihåg att äta middag på den tiden. Tonåriga söner glömmer aldrig att äta och äter snarare för jämnan.

Trots att det inte känns så inspirerande med förberedelser just nu, kommer jag att flänga runt som en ilsken galning dagarna före jul och lova mig själv att börja tidigare nästa år. Och det kommer jag ändå aldrig att lyckas med...

måndag 23 november 2009

ÄNTLIGEN SKIDSPORT!

Nu blev det äntligen dags för världscup i längdskidåkning! Jag är en passionerad tv-tittare när det gäller den sporten, skidskytte och i viss mån alpina tävlingar. Det förgyller många trista gråvädersdagar och det förhindrar att man själv ger sig ut i skidspåren när det är fint väder. Ja, det är ju en nackdel så klart, men elljusspåret här i byn är endast rakt uppför och rätt utför. Man vill ju inte bryta något så det blir till att åka på sjön. Fast det blir som sagt sällan av pga skidsporten på tv. Men vi är i Lofsdalen ibland och där brukar vi åka på kalfjället. Härligt!

Igår var valet svårt, skidstafetter eller syträff hos Ammi. Jag anmälde mig till syträffen innan jag kollade sportprogrammet för helgen. Jag bestämde mig för att bete mig som en vanlig människa och inte som en sportfåne. Syträffen var mycket trevlig, men naturligtvis vann de svenska damerna stafetten när jag inte tittade. Repris och sammandrag gick idag och trots att jag visste hur det gick var det spännande. Jag drämde som vanligt en av mina redan onda händer på soffkanten av ren spänning...Inte klokt när det gäller en repris.

Mina egna meriter i skidtävlingssammanhang? Nionde plats i en skoltävling med ca 30 deltagare. Kunde varit värre, eftersom jag alltid var sämst på allt i skolidrotten utom just skidåkning och simning. Min bror och min pappa vann nästan alla tävlingar de var med i.

Nu funderar jag över vilken/vilka världscuptävlingar i skidskytte jag ska se i Östersund i början av december...

fredag 13 november 2009

PÅ FÖRSÖK


Nu har jag fått hjälp av Anna-Lena med bilder i bloggen. Eftersom hon är mycket smartare än jag när det gäller bloggar, så ska jag nog lyckas nu.
Något måste jag ju skriva också. Jag har varit gräsänka igen i tre dagar och trivts bra med det. Men nu börjar jag längta efter Anders som kommer ikväll. Han har varit i min barndomsstad Västerås och sökt jobb. Chanserna är antagligen mycket små, men jag håller tummarna.
Bilden på "mitt" radhus i Västerås stämmer inte. Det var naturligtvis inte i det huset jag bodde, men i ett något mindre som ser likadant ut.
Nu ska jag leta efter en bild att lägga bredvid texten, för att se om jag kan det.
Det funkade! TACK ANNA-LENA!

söndag 8 november 2009

HJÄLP!

Någon som vet hur man gör för att få blogginlägg varvat med bilder? Mina bilder kan bara placeras ovanför alla blogginlägg eller under alla dem. Det är så trist att inte kunna varva text och bilder, som alla andra kan.

BARNDOMSHEMMET

När jag ändå är sentimental måste jag ju visa barndomshemmet också. Det är rubrikbilden. Jag bodde i det gula radhuset där bilen är parkerad tills jag var 16 år. De allra första åren bodde vi i ett mindre radhus på samma gata, men jag har inte hittat någon bild på det. Det var väldigt charmiga bostäder, men säkert inte praktiska. Trappor, snedtak, små prång mm. Omgivningarna var fina också, nära till Rocklundahallen, badhus, centrum och skogen samtidigt. Stora rejäla ytor för lek och ett mindre skogsområde runt gatan. Om ni inte vet, så ligger huset i Västerås.

torsdag 5 november 2009

SENTIMENTAL

Min förra granne Anki har blivit vän med mig på Facebook. Nästan den enda av mina Stockholmsvänner som är med på FB. Övriga vill inte synas pga de jobb de har, verkar det som.
Jag blev glad och sentimental när Anki kom med. Så här kommer sentimentala bilder, snyft, från vårt hus i Vårby, Huddinge där vi bodde 1986-91. Även den fina utsikt som fanns i området och även från vårt badrumsfönster!, finns med.
Tyvärr förstår jag inte hur man gör med bilder på blogspot. Försökte byta till ny rubrikbild, men icke...Har gjort det förut utan problem.