lördag 7 maj 2011

En liten bok

Igår läste jag en ganska liten bok på bara drygt tvåhundra sidor. Den heter Vintervålnader och är skriven av Kate Mosse. Så här skriver tidningen Daily Express om den på baksidan:
"En uppslukande berättelse om att förlora och minnas, i efterdyningarna av första världskriget...Mosse är en mästare på att förflytta läsaren till en annan tid och en annan värld..."

Boken handlar om sorg och saknad, om hopp och förtvivlan, om södra Frankrike på 20-talet... tror man. Dröm och verklighet vävs samman och plötsligt vet inte läsaren vad som är verklighet. Men det har ingen betydelse, boken är en liten pärla och slutet en överraskning.
Det finns fina illustrationer i boken, gjorda av Brian Gallagher.

tisdag 26 april 2011

Västerås





Att vara i Västerås några dagar som jag har varit i påsk innebär en riktig nostalgitripp. Överallt i stan finns minnen och nästan i varje gathörn kan jag se min pappa framför mig och hur han kom cyklandes.
Helst skulle jag vilja att staden var kvar som när jag lämnade den 1978. Inga rivningar och nybyggen! Människorna borde också se ut som då så att jag kan känna igen dem. Nu gör jag det inte och kanske har de flyttat från stan, vem vet.
Här är några bilder från det Västerås där tiden har stått still. Överst en bild från Kyrkbacken. I det grå huset alldeles till höger jobbade min mamma ibland. Det rosa huset innehåller mitt gymnasiums förhatliga gymnastiksal och det gula huset längst ner var gymnasiets byggnad för moderna språk. Jag glömmer aldrig de roliga franskalektionerna för Monsieur Ytterberg, den bäste läraren jag någonsin haft.
Mellanbilden är en vy från Mälaren med Stadshustornet, Domkyrkotornet och tornet på det som en gång var ASEAs huvudkontor.
Sista bilden visar den gamla bebyggelsen kring Svartån.

tisdag 19 april 2011

GLAD PÅSK

önskar jag er som kikar in här och alla andra också. Familjen Ledin firar i år på tre olika ställen. Erik är kvar i Jönköping och jag firar med mor och bror i Västerås. Övriga är kvar i Jämtland. Nu återstår bara lite packning och sömn innan jag åker imorgon bitti. Västeråsdialekten har enligt Anders smugit sig på sista dagarna så nu är jag laddad inför besök i hemstaden! Längtar så efter vårblommorna och grönskan "hemma"!

lördag 16 april 2011

Vasadöttrarna

Gustav Vasas döttrar, vem har hört talas om dem? Inte jag i alla fall. Förra året skrev Karin Tegenborg Falkdalen en intressant och fängslande bok om de fem systrarna till kungarna Erik, Johan och Karl. Författaren är bl a arkivchef för Föreningsarkivet här i Jämtland.

Jag blir förvånad över hur mycket man vet om döttrarna och deras vuxna liv i andra länder. Redan som barn sågs de som handelsvaror för att skapa framtida politiska allianser. Samtidigt verkar fadern ha varit rätt mån om dem och att äktenskapen skulle bli bra på andra sätt. Men det blev i praktiken bröderna som slutförde förhandlingarna om äktenskap, eftersom Gustav Vasa inte fanns kvar så många år i döttrarnas liv.
Det verkar ha varit mycket mod och ruter i dem. De strider mot diverse släktingar på både egna och den ingifta sidan. De lägger sig i maktkampen mellan bröderna i Sverige. En av dem, Cecilia, konverterar till katolicismen.

Boken heter just Vasadöttrarna.
Erik XIV är för övrigt begravd i Västerås Domkyrka, om någon mot förmodan undrar.

söndag 10 april 2011

Längtar...


till våren och sommaren nu! Idag blev det lite tovning och här är resultatet. Tanken är att det ska se ut som den rosa vallmon som vi har i trädgården. Tyvärr är bilden lite suddig...vet inte hur jag ska ta bra bilder på nära håll.
Tovningen ska så klart skäras rak imorgon när den har torkat. Kanske blir den en kudde i soffan.

fredag 1 april 2011

Fritt broderi





Här kommer några bilder från Emma Jönssons sevärda utställning i Järpen. Jag skrev om den i förra inlägget. Tyvärr minns jag inte längre namnen på två av tavlorna, men den mittersta heter "Min mamma är en ängel i himlen"
Klicka gärna på bilderna så blir de större.

Åre och en utställning i Järpen




Igår hamnade jag hastigt och lustigt utan större planering i Åre. Där borde man ju åka skidor, men det har jag aldrig gjort. Däremot har jag plockat kantareller i närheten och gått naken nerför något av fjällen en het sommardag för omkring 47 år sedan.

Erik ville träffa en kompis som semestrar i Åre den här veckan. Jag ville se Emma Jönssons utställning Fritt broderi i Järpen. Så det blev ett snabbt beslut om resa när Anders kom hem från förmiddagspasset. På Bahnhof Café åt jag mitt livs godaste varma macka. Chèvreost, valnötter och ruccola...därefter lite shopping. Jag letade rätt på en ateljéväns sons sambos garnaffär...vilken härlig affär! Kaki heter den och finns på nätet, kaki.se. Underbara garner, kläder mm!
Vi hann även med ett besök på Åre hemslöjd. Så många fina saker, mycket tovat bl a. Erik köpte en mössa, och själv tittade jag mest.

I Järpen såg vi en riktigt fin utställning av textilkonstnären Emma Jönsson. Den pågår till och med den här söndag. Rekommenderas alla som tycker om att skapa i tyg! En blandning av fritt broderi, lite applikationer, spetsar och med mycket tanke och fantasi bakom. Bilder kommer i nästa blogginlägg!

onsdag 30 mars 2011

Måste ha!


Igår gick jag en sväng in på Cervera i stan. De hade rea på en del porslin och även om man inte behöver något är det roligt att kika lite. Direkt när jag kom in fick jag syn på den här vackra lampan. Jag trodde att den tillhörde butiksinredningen och först efter en stund såg jag prislappen och kunde konstatera att den var för dyr - åtminstone i makens tycke.
Vi är ju två som bestämmer här hemma och det är viktigt att vi båda blir nöjda med ev inköp. Nu är jag långtifrån säker på att Anders delar min åsikt om att bådas åsikter väger lika tungt. Därför blev jag extra glad när han också ville ha lampan. Den visade sig vara nedsatt 40% också. Ibland har man tur!
Nu är hela vardagsrummet inrett i grönt, vitt och ljusbeige. En färgklick behövs i form av blockhusrutor. Remsorna är färdigskurna, men symaskinen på reparationsresa. Hoppas, hoppas att det ordnar sig nu.

onsdag 23 mars 2011

Ett husbygge



Mitt livs första och kanske sista? husbygge ser ni här. Jag har gått en kortkurs i keramik för nybörjare i Tavnäs. Jag var full av idéer när jag började och trodde att ett hus skulle vara enkelt och lagom att börja med. Det var inte så enkelt...Mitt hus blev rätt charmigt även med en glasyrdroppe, tycker åtminstone jag, men visst syns det att det är ett nybörjarverk. Det skulle vara rakt tak och en rak dörr, men jag tycker att det ser lite japanskt-kinesiskt ut. Nu menar jag inte att skämta om jordbävningar och annat elände, utan bara att taken där har lite svängda former.
Det är mycket roligt med keramik, men jag tror inte att det blir fler kurser för min del. Jag har ordnat med belysning så huset blir en lampa på kvällarna. Den vackra keramikkannan är från Nordic Kiwi och vinhållaren målade jag för många år sedan.

lördag 19 mars 2011

Inspiration!


Det har varit si och så med inspirationen ganska länge nu. Men när solen skiner längre på dagarna och skidtävlingarna på tv snart tar slut kommer den tillbaka. Framförallt blev jag inspirerad efter ett besök hemma hos Louise SS igår. Louise är en kviltkompis som bor i ett mycket charmigt och trivsamt hus. Många vackra lapptäcken, gamla möbler, loppisfynd och mycket annat fint som imponerade på mig.
Efter det besöket åkte jag hem med ambitionen att ändra allt hemma! Det går naturligtvis inte, framförallt för att jag tycker rätt bra om våra möbler och prylar. Anders vill knappast ändra allt, förmodligen inte något. Men lite mer trivsamt ska det bli. Allmogeboden i Brunflo ska snart besökas. Där finns många fina fynd. Lättast och billigast är förstås att sy fler lapptäcken. Tygerna finns ju redan i mängd i syrummet. I friggeboden har jag hittat två fina korgar som jag fyllt med ull och garner. En liten början...
Ullen ska tovas och garnerna stickas. Jag köper alltid först och undrar sedan vad jag ska ha allting till...känns säkert igen av någon?

lördag 5 mars 2011

VM

Nu har det varit time-out i bloggen sista veckorna. Det har inte blivit något skapande som jag kan visa här. Orsakerna är värk nästan överallt och VM.
VM i längdskidåkning har det ju varit. Endast en tävling återstår, men nu har även VM i skidskytte börjat. Eftersom jag har möjlighet att se allt sitter jag i soffan varje dag och är just en sportfåne. Ibland går det ju inte så bra för Sverige, men inte ens då kan jag slita mig från soffan. Alltid finns det någon annan att heja på från något annat land, någon det är synd om av ena eller andra anledningen, någon som behöver mitt hejande.
Jag har ett eget VM att ägna mig åt också. ViktMinskning i grupp. Jag är sämst av alla i gruppen trots att jag väger all mat och är noga med vad jag äter. Ibland får jag till och med böta. Det känns ungefär som om man var tillbaka i skolgymnastiken. Då var jag också sämst, vilket både lärare och klasskamrater noga framhöll. Nu som då tröstar jag mig med att jag förhoppningsvis är riktigt bra på något annat.
Resultatet på vågen pekar i alla fall sakta nedåt och en del nygamla kläder har blivit lagom igen. Alltid något att glädjas åt :-)! Och det är en rolig och trevlig viktminskningsgrupp, trots böter!

söndag 20 februari 2011

Tovkvilt


Mitt andra försök att tova gick lite bättre än det första som hamnade i soptunnan. Här är det min tovning i mitten och vackra kvilttyger runt omkring. Härliga färger tycker jag. Smaken är ju olika.
Jag har sytt fast ett guldtyg på baksidan av tovningen. Guldfärgen lyser lite där tovningen är mycket gles, fast det syns inte på bilden. Hittade också lite guldgarn att sy fast också. Jag har även efter ca 40 års uppehåll broderat runt ett hjärta och en liten ängel som bara fanns där efter tovningen. Mycket ojämn handsömnad, men det var i alla fall roligt.
Jag har fått blodad tand när det gäller tovning och ska försöka lära mig mer.

torsdag 10 februari 2011

En stolt tupp...


började jag sy i lördags på den stora kviltträffen. Nu är den klar förutom att den saknar ögon. Igår var jag på Syssla för att inhandla dem, dvs små knappar. Som vanligt tittade jag på lapptäckstygerna i affären först och därmed försvann minnet.
Tuppen har en öppning bak på ryggen så man kan sticka in handen och ta lite godis eller hålla ägg varma där.
Mitt nästa projekt är tovning kombinerat med lapptäckstyger. Det ser lovande ut hittills.

söndag 6 februari 2011

Kvilt , tyger och godis!


Igår hade vi en härlig och lite annorlunda stor kviltträff på en gymnasieskola i stan. Strömavbrott tillhör inte det förväntade och inte att det skulle bero på de effektiva strykjärnen. Vi hann prata mycket med varandra under det uppehåll som blev. Alltid roligt! När strömmen kom tillbaka blev det mycket bråttom att förstå hur man syr en höna, en tupp eller något annat i blockhustekniken. Min höna är inte klar än, men det kommer en bild.
I brist på något färdigsytt att visa får det bli en bild på en liten bråkdel av alla mina tyger. Ibland sitter man bara och tittar och gläds åt tygerna, som ju alltid är bra att ha...Det påminner mig om lördagarna när jag var riktigt liten. Då handlade min bror och jag godis på Åbergs konditori i Västerås. Jag fick handla för 25 öre och det räckte till mellan 5-12 godisbitar.När vi kom hem satte vi oss på den blå mattan i nedre hallen och jämförde vad vi köpt. Det kändes mycket högtidligt och ungefär så kan jag känna med tyger ibland.

torsdag 3 februari 2011

Välsignade ost...

är namnet på en riktig må-bra bok skriven av Sarah-Kate Lynch 2002. Den liknar ingen annan bok jag har läst. Här kommer en del av baksidestexten som bättre än jag kan förklara varför den är så bra:
"På en liten gård i Irland sker det förunderliga ting. Medan musiken från Sound of Music strömmar ur högtalarna mjölkar höggravida ogifta mjölkerskor de förnöjda korna. Därefter tillför farbröderna Corrie och Fee sin egen magi och resultatet blir godomligt goda - och världsberömda - ostar".
Men farbröderna är gamla och oroar sig för framtiden. De måste göra något för att trygga gården och osttillverkningen i framtiden. "Kärlekens makter, ostarnas magi och de kluriga irländska gubbarna" kanske kan lösa detta....