Februari månad har gått fort. Tre VM att hålla reda på tar sin tid. Alpina tävlingar, skidskyttetävlingar och nu ett pågående längdåknings-VM. Ännu inget guld för oss, men vi får vara nöjda ändå.
Sedan en kortare tid har jag fått problem med kristaller på fel ställe i ett öra. Hela tillvaron snurrar i korta stunder och jag åker karusell och berg- och dalbana på en gång. Nu har jag vant mig och vet hur jag inte ska vrida huvudet. Men jag måste ju lägga mig på kvällen och det är värst. Tur att det finns en sänggavel att hålla fast i. Men jag har ändå fått en lindrig variant.
Ljuset och vårvärmen har kommit. Ljuset gärna, men det är minst en månad för tidigt för vårtecken. Hoppas på fler skidturer när jag blir bättre.
.
fredag 1 mars 2013
fredag 8 februari 2013
Crazy kvilt
Mitt livs första crazy kvilt blev så här. Den är inte klar än som synes, men jag tror den blir riktigt fin efter lite maskinbroderier och kviltning. Om jag har tur kanske jag kommer på vad jag ska ha den till.
I lördags var det dags för en av årets roligaste lördagar då vi träffades, 84 kvinnor och en man, på Palmcrantzskolan för att sy crazy kviltar och för att umgås. Jag blev mycket inspirerad och har fullt med idéer om vad jag ska sy framöver. Tidigare hade jag en idémapp i datorn, där jag skrev ner alla tankar om kommande kviltar. Men, som jag skrev förut, så försvann allting i somras.
Blocket ovan har jag sytt av remsor 2,5", resttyger. Bara ett test för att se hur det blev.
I lördags var det dags för en av årets roligaste lördagar då vi träffades, 84 kvinnor och en man, på Palmcrantzskolan för att sy crazy kviltar och för att umgås. Jag blev mycket inspirerad och har fullt med idéer om vad jag ska sy framöver. Tidigare hade jag en idémapp i datorn, där jag skrev ner alla tankar om kommande kviltar. Men, som jag skrev förut, så försvann allting i somras.
Blocket ovan har jag sytt av remsor 2,5", resttyger. Bara ett test för att se hur det blev.
torsdag 24 januari 2013
Mycket snack och lite verkstad
Jag är mycket bättre på att planera, fundera och prata om vad jag ska sy istället för att faktiskt sätta igång. Tidigare hade jag en mapp på datorn med ca 20 olika projekt jag planerade att sy. Ja, utöver de vanliga fem-sex som jag just tänkte börja med. Men i somras blev jag av med mappen, då en mig närstående ung man gjorde ett rejält misstag när Anders och jag var på semester. Tur i oturen var att han insåg vad som hände och lyckades rädda det mesta av allt sparat på datorn. Dock inte kviltmappen.
De här bitarna ska bli ett snöbollstäcke. De skars till förra året, men jag tappade inspirationen. Nu vill jag göra något annat än det som först var tänkt. Jag har aldrig sytt snöbollsmönster, men har bl a sett ett tjusigt på Kaffe Fassetts utställning på Waldemarsudde hösten -06. Den utställningen är ett trevligt minne. Min svärfar blev imponerad av alla kviltar och Anders fastnade för Big Bangtäcket.
De här bitarna ska bli ett snöbollstäcke. De skars till förra året, men jag tappade inspirationen. Nu vill jag göra något annat än det som först var tänkt. Jag har aldrig sytt snöbollsmönster, men har bl a sett ett tjusigt på Kaffe Fassetts utställning på Waldemarsudde hösten -06. Den utställningen är ett trevligt minne. Min svärfar blev imponerad av alla kviltar och Anders fastnade för Big Bangtäcket.
söndag 6 januari 2013
Nya tag
Dags att ta itu med livet igen efter alla helger.
Vad kan vara mer glädjande än ett nytt tyg i favoritfärgen och en vacker amaryllis? Jag ska sy långsmala kuddar att luta huvudet emot i vår soffa som har samma gröna färg.
Ännu en vecka får alla ljusstakar, juldukar och tomtar vara kvar. Jag är sen i starten och vill njuta av allt en vecka till.
Sista veckan har mest handlat om att titta på Tour de Ski, skidskytte och alpina tävlingar. Mycket soffsittande, men spännande och roligt.
Nu ska jag se över alla UFO:n! Någon gång måste de bli färdiga...
måndag 31 december 2012
Gott Nytt År, Merry Christmas, Bonne Année, Glückliches Neues Jahr!

Nu är det snart ett nytt år som ska firas in. Anders jobbar sedan några alla nyårsaftnar och hittills alltid nattpasset. I år har jag tur då båda sönerna är hemma i byn och ska fira i alla fall en del av dagen med mig.
Som alltid tänker man tillbaka på året som gick och hur det var. Roligast var vår fina varma vecka på Öland i slutet av augusti. Det var den enda veckan med riktigt fint väder på hela sommaren. Lika positivt var att äldste sonen fick jobb som ekonom i Stockholm och att den yngste sonen, trots ett påtvingat sabbatsår från studier, fick jobb hela det året som handläggare på Försäkringskassan i Östersund. I år blir det troligen studier igen, nu när en lärare äntligen har registrerat hans betyg i något register...
Negativa saker under året hoppas över idag.
Ha en riktigt trevlig kväll!
onsdag 26 december 2012
Smultrongården: Onsdag kl 10 börjar våran mellandagsVi håller öp...
Smultrongården: Onsdag kl 10 börjar våran mellandags
Vi håller öp...: Onsdag kl 10 börjar våran mellandags Vi håller öppet till 15. Kaffe & godis bjuder vi dig på:) Du kan vinna presentkort på ...
Här kommer lite reklam för Smultrongården och dess mellandagsrea!
Lite för långt borta för mig tyvärr, men jag har många kusiner i Örebro, Nora och Kumla som ju ligger nästgårds till Smultrongården. Kanske läser de min blogg.
På Smultrongården njuter man i caféet där man också kan luncha. Det är en fin och avkopplande miljö.
Gården är en inredningsaffär som även säljer kläder och en del annat.
Om jag ska vara ärlig så vet jag inget i detalj, eftersom jag aldrig har varit där. Men andra har pratat om gården och jag har förstått att den är värd en extra resa.
Det finns en fin bok om Smultrongården med många recept och fina bilder.
Min födelsedagspresent kanske framåt våren?
Vi håller öp...: Onsdag kl 10 börjar våran mellandags Vi håller öppet till 15. Kaffe & godis bjuder vi dig på:) Du kan vinna presentkort på ...
Här kommer lite reklam för Smultrongården och dess mellandagsrea!
Lite för långt borta för mig tyvärr, men jag har många kusiner i Örebro, Nora och Kumla som ju ligger nästgårds till Smultrongården. Kanske läser de min blogg.
På Smultrongården njuter man i caféet där man också kan luncha. Det är en fin och avkopplande miljö.
Gården är en inredningsaffär som även säljer kläder och en del annat.
Om jag ska vara ärlig så vet jag inget i detalj, eftersom jag aldrig har varit där. Men andra har pratat om gården och jag har förstått att den är värd en extra resa.
Det finns en fin bok om Smultrongården med många recept och fina bilder.
Min födelsedagspresent kanske framåt våren?
söndag 23 december 2012
GOD JUL!
Dan för dopparedagen och nu måste jag lägga min fina blivande jullöpare åt sidan. Jag hinner inte sy den färdigt innan julafton. Men skam den som ger sig, innan annandagen är slut ska den vara kviltad i alla fall. Anledningen till att den inte är klar är en tidsoptimistisk make och mina onda leder. Min käre make hjälper gärna till inför jul. Sådär kl 20.00 dagen före julafton tycker han det är lagom att sätta fart :-).
Den här löparen är sydd av mina vinsttyger från julavslutningen i Östersundsgruppen. Det är även en del resttyger med. Jag blev så glad när jag vann tyget med de vita julstjärnorna. Vita blommor är alltid favoriter hos mig, även på julen. Det finns att köpa hos Mariannes kviltbod i Brunflo.
Må så gott i helgen!
God Jul, Happy Christmas, Joyeux Noël, Frohe Weihnachten, Glaedelig jul!
Nu ser jag att jag har vänt några rutor fel längst bort...blir att sprätta.
Den här löparen är sydd av mina vinsttyger från julavslutningen i Östersundsgruppen. Det är även en del resttyger med. Jag blev så glad när jag vann tyget med de vita julstjärnorna. Vita blommor är alltid favoriter hos mig, även på julen. Det finns att köpa hos Mariannes kviltbod i Brunflo.
Må så gott i helgen!
God Jul, Happy Christmas, Joyeux Noël, Frohe Weihnachten, Glaedelig jul!
Nu ser jag att jag har vänt några rutor fel längst bort...blir att sprätta.
onsdag 12 december 2012
Snart jul
Nu börjar det dra ihop sig till jul. Jag är lika förvånad varje år över hur fort tiden går i december. Nu är det bråttom att sy klart mina tre julprojekt. I förra inlägget skrev jag om hjärtat jag ville sy, men sedan vann jag tyger på Jämtkviltens Östersundsgrupps jullotteri. Nu känns det viktigare att sy av dem.
Men först gårdagens alster på bilden. Mamma ska få det och ha på sitt bord i jul. Kanske förstår hon att det är en julklapp, annars känns det i alla fall bra för mig att det är fint hos henne på äldreboendet.
Därefter ska löparen med vinsttygerna och lite resttyger sys klart och sedan - om jag hinner - ska jag sy sex mug-rugs (stavning?) med älgar med tomteluva på. I en restpåse från Frösö Handtryck hittade jag det roliga tyget.
Men först gårdagens alster på bilden. Mamma ska få det och ha på sitt bord i jul. Kanske förstår hon att det är en julklapp, annars känns det i alla fall bra för mig att det är fint hos henne på äldreboendet.
Därefter ska löparen med vinsttygerna och lite resttyger sys klart och sedan - om jag hinner - ska jag sy sex mug-rugs (stavning?) med älgar med tomteluva på. I en restpåse från Frösö Handtryck hittade jag det roliga tyget.
onsdag 21 november 2012
I valet och kvalet
Nu har jag i en veckas tid funderat över hur jag ska få till en fin jullöpare till vårt stora köksbord. Jag har en skrivbordslåda full med jultyger, men tyvärr mest bara småbitar av varje tyg. Eftersom tandläkaren har lagt beslag på en alltför stor del av mina novemberpengar, måste jag nöja mig med de tyger jag har.
Nu har jag hittat mönstret som är perfekt, se bilden! Jag hittade mönstret via en dansk hemsida:
www.kludekoner.dk.Vad kludekoner betyder vet jag inte, men taepper betyder täcken och tasker väskor. Kika in på sidan, många fina saker!
Men det finns så många andra fina mönster också. Jag har ritat en tomte som lätt bör kunna appliceras på bakgrundstyg eller som, med samma mönster, kan sys ihop på maskin. Jag ska testa detta, men innan dess ska tre tulpaner sys som födelsedagspresenter i vår lapptäcksgrupp.
Ytterligare en dansk bild:
Nu har jag hittat mönstret som är perfekt, se bilden! Jag hittade mönstret via en dansk hemsida:
www.kludekoner.dk.Vad kludekoner betyder vet jag inte, men taepper betyder täcken och tasker väskor. Kika in på sidan, många fina saker!
Men det finns så många andra fina mönster också. Jag har ritat en tomte som lätt bör kunna appliceras på bakgrundstyg eller som, med samma mönster, kan sys ihop på maskin. Jag ska testa detta, men innan dess ska tre tulpaner sys som födelsedagspresenter i vår lapptäcksgrupp.
Ytterligare en dansk bild:
torsdag 15 november 2012
En julblogg
Den här julbloggen hittade jag igår någonstans på nätet:
Victorias Jul- Min Norrländska Jul, länk i blogglistan!
Passar alla som tycker om julen!
Varje annandag bestämmer jag mig för bättre planering inför nästa jul och lovar mig själv att börja fixa i oktober. Det blir aldrig av och kanske kan ovanstående julblogg hjälpa mig och andra. Många fina tips och påminnelser om vad som ska göras och vad som man kan hoppa över.
Victorias Jul- Min Norrländska Jul, länk i blogglistan!
Passar alla som tycker om julen!
Varje annandag bestämmer jag mig för bättre planering inför nästa jul och lovar mig själv att börja fixa i oktober. Det blir aldrig av och kanske kan ovanstående julblogg hjälpa mig och andra. Många fina tips och påminnelser om vad som ska göras och vad som man kan hoppa över.
onsdag 14 november 2012
Ja, må hon kvilta uti hundrade år...
Härom veckan fyllde vår kviltvän Anna-Lena 50 år. Det firades med en mycket rolig och stor fest, där Ammi, Anna-Lisa och jag var med. Vi var närmare 80 personer i Torsängs hembygdsgård, där vi fick otroligt god mat och dryck. NIO olika sorters tårtor serverades, alla utom en bakade av Anna-Lena. Hur hon hann plugga, praktisera och själv laga i stort sett all mat till gästerna förstår inte jag.
Anna-Lena kommer från en musikalisk släkt. Hennes mamma och mormor, 92 år, stod tillsammans med dottern Sofie och en kompis till henne för sång och musik. Här kommer några bilder från den trevliga kvällen:
Anna-Lena kommer från en musikalisk släkt. Hennes mamma och mormor, 92 år, stod tillsammans med dottern Sofie och en kompis till henne för sång och musik. Här kommer några bilder från den trevliga kvällen:
tisdag 16 oktober 2012
Pilgrimstad 16/10
Sommaren är kort, men hösten är ännu kortare. Så här ser det ut på vår uteplats idag. I vanlig ordning har jag inte hängt med i svängarna, utan har sommarblommorna kvar på verandan. Varje höst är jag lika förvånad att se kombinationen höstlöv och snö samtidigt. Det händer aldrig i Mälardalen som jag kommer ifrån.
Vackert, men lite väl tidigt med vinter redan.
Vackert, men lite väl tidigt med vinter redan.
söndag 30 september 2012
Äntligen lite sytt!
Här är en bild på en axelväska jag har sytt åt min ateljévän Kjerstin. Visst blev den bra? För första gången sedan syslöjden i nian har jag sytt fast ett blixtlås utan hjälp! Det borde man kunna så klart, men det är ju 40 år sedan sist. Kjerstin har valt de fina tygerna. Modellen är samma som den väska jag köpte av Ing-Marie på Strånäset förra sommaren. Det finns fack för plånbok, smartphone och lipgloss.
tisdag 28 augusti 2012
Sommar 2012
Fyra dagar återstår av sommaren, men frosten är redan här. Den här sommaren har jag mest ägnat mig åt att vara sjuk, men då och då har vi gjort utflykter i vackra Jämtland. Nancys trädgård i Skucku, Åre och Beppe Wolgersmuséet på Öhn utanför Strömsund.har vi besökt. Vår stutspecialist i familjen anser att hans livs godaste stutar har avnjutits just på Öhn och i Skucku. Härliga utflyktsmål! Jag hade helt glömt Beppes bredd som programledare, översättare, konstnär, visdiktare och mycket mer.
Vi hyrde stuga en vecka på varma Öland och hade det underbart där. Naturen, havet, Alvaret, gammaldags lanthandel, konstutställningar, raukar, klapperstensstränder, sandstränder, fyrar, fiskeläger...allt är så fint! Vi bodde på långgrunda östsidan i Kårehamns fiskeläge, nära till bad, fiskbutik och restaurang. Vi njöt hela veckan och ville inte åka hem.
Vi hyrde stuga en vecka på varma Öland och hade det underbart där. Naturen, havet, Alvaret, gammaldags lanthandel, konstutställningar, raukar, klapperstensstränder, sandstränder, fyrar, fiskeläger...allt är så fint! Vi bodde på långgrunda östsidan i Kårehamns fiskeläge, nära till bad, fiskbutik och restaurang. Vi njöt hela veckan och ville inte åka hem.
måndag 16 juli 2012
Fler kviltar från Strånäset
Ibland blir det inte som det är tänkt med bildredigering. Den mycket vackra kvilten i mitten var rättvänd när jag såg den i datorn, men i samband med att jag la in den här vred den sig...men visst är den fin ändå? Härliga färger! Tyvärr vet jag inte vem som gjort den och samma gäller för de snygga överkasten längst upp. Kudden längst ner är sydd av olika typer av remsor. Den är ännu vackrare i verkligheten än på bilden. Agneta har sytt den.
Ragundagruppen, som har ordnat utställningen på Strånäset, verkar sy så fort de har en stund över. Jag förstår inte hur de hinner få ihop så många nya kviltar från år till år. Utställningen är en stor inspirationskälla! Ett stort tack till er!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


