måndag 30 april 2012

Det tar sig!

Anna-Lena och David har nu lyckats lära mig hur det fungerar! Tack så mycket till er! Nu måste jag nog skriva inlägg dagligen så jag inte glömmer bort allt.
Här är påsklöparen som sent omsider är klar. Det kommer alltid något emellan när jag ska ha något klart till ett visst datum. Det ska bli roligt att plocka fram den till nästa påsk.

söndag 29 april 2012

Min påsklöpare

Ja, den skulle ha visats här nu. Men jag kan inte längre lägga in nytagna bilder. Bilderna måste ha webbadress, komma från en webbcam eller från min fina mobilkamera, som endast Erik förstår sig på. Vad är webbcam? Blåsippsbilden i förra inlägget hittade jag i ett album som man kan överföra bilder från, men från mina egna album funkar det inte.
När jag lyckades få in en bild i förra inlägget gick det inte att skriva. Om några dagar fyller jag år, första gången som det är dags att fira ordentligt att det är en femma som slutsiffra när det gäller min ålder. Annars har man ju tyckt att en nolla är mer att fira. Är jag redan för gammal för ny teknik?

Veckans stora glada nyhet är att det efter lite inledande problem går utmärkt att träna försiktigt på Itrim. Vågen pekar neråt också.Jag har 42 års erfarenhet av att försöka gå ner i vikt. Hoppas detta kan bli mer än ett försök.

lördag 21 april 2012

Start

Nu har jag varit medlem i Itrim i ett och ett halvt dygn. Jag har redan varit på ett träningspass. Trots onda leder tror jag det ska fungera. Det gäller bara att hitta ett sätt att visa övriga deltagare att jag tränar på mitt sätt, att slippa förklara varför jag "fuskar" ibland. De verkar rätt nyfikna.
Roligt var det i alla! Som ny på Itrim får man en hälsoanalys och den var inte upplyftande. Men det visste jag ju om innan. Nu ska jag äta måltidsersättningar hälften av måltiderna och någorlunda vanlig mat i övrigt. Dock ingen potatis, inget ris, ingen pasta och inget bröd på flera månader. Hur ska man nu kunna fira midsommar, utan färskpotatis och knäckebröd till sillen?
I natt har jag legat vaken pga hunger ändå till kl 03. Skam den som ger sig :-)

söndag 15 april 2012

I valet och kvalet

Nu har det gått några dagar sedan infomötet på Itrim. Ändå snurrar det runt i huvudet fortfarande. Massor med information om olika alternativ och olika priser. Guld-, silver-, brons- och budgetalternativ. Måltidsersättningar, träning och tråkigt nog gruppmöten om man vill gå ner i vikt. Jag har ju försökt minska i grupp förut och vet hur ledsen jag blir när jag bara går ner 20% av vad andra går ner. Bästa och billigaste bantningen är att plocka bort två mediciner, men alla försök att ta lägre doser av dem har misslyckats.
På torsdag har jag tid för hälsoanalys och motionstest. Kanske klarnar allt då.

torsdag 12 april 2012

Vår!


Så här tidigt har krokusarna aldrig blommat förut!! Här i Jämtland alltså...i Huddinge fick de en gång knopp i januari och frös bort.
Det är vårvärme ute idag och det känns som inte bara blommor och grönska tittar fram. Man börjar känna igen sig själv under lagren av vinterkläder. Jag har ju andra lager också omkring kroppen, men nu ska jag kanske börja motionera på Itrim och förhoppningsvis få mindre vaddering runt mig. Imorgon är det informationsmöte där, som jag ska vara med på. Kanske kan det vara något för mig...jag är så trött på allt jag inte kan pga sjukdom, så nu letar jag efter allt jag kan istället. Det är roligare så.

onsdag 4 april 2012

Glad Påsk, Happy Easter, Joyeuses Pâques, Frohe Ostern!


En riktigt Glad Påsk önskar jag mina bloggläsare och Facebookvänner!
Nu hoppas jag att det verkligen heter Frohe Ostern på tyska som google translate anger :-).
Här i Pilis har Erik kommit hem på besök. I vanlig ordning så försenad att han är berättigad till att få en hel del av pengarna tillbaka...den här gången också.
Min påskduk är ännu inte klar, men blir nog det under helgen. Annars ska jag umgås med familjen och bläddra i min nya tyska patchworktidning Lena. Ett helt nummer fullt av väskmönster i olika svårighetsgrader.
Hoppas alla får en skön helg!

tisdag 3 april 2012

Långlaten, påskloska och stäckukott

Någon som känner igen namnen man fick om man var sist ur säng under påskveckan? Kanske fanns bara namnen och traditionen i Bergslagen? Vi brukade vara hos mina morföräldrar i Lindesberg på påsken och jag minns hur bråttom det var ur sängen varje morgon. Vem ville bli kallad skärfisen på skärtorsdagen?
För några år sedan kom min moster och jag överens om att söka efter namnen på internet. Men mycket kom emellan och moster finns inte längre. Jag har nu hittat information från Färna och Riddarhyttan. Min mormorsmor Ida kom troligen från den trakten innan hon såldes på auktion, precis som hennes mor en generation tidigare. Vilka öden..deras mödrar blev änkor tidigt.

måndag 2 april 2012

Lördagsträff




Så var det dags igen för Jämtkviltens lördagsträff med 83 kvinnor och en man. Lika trevligt som alltid att träffas, mingla runt, kika på allas fina alster och den här gången vinna en mycket fin sjal på lotteriet!
Den här gången stod sömnad av sågklingor och tulpaner på dagordningen. Jag gjorde en blålila-grön sågklinga. De andra bilderna är från den arrangerande gruppens fina uppsydda kviltar.
Jag har påbörjat en påskduk och den syr jag fast jag har feber sedan igår. Att ligga i sängen är inget alternativ när lederna gör mycket ont. Så det känns bra att sitta vid symaskinen och hoppas på bättre tider. På onsdag morgon kommer Erik hem, mycket efterlängtad!

fredag 23 mars 2012

365 saker att sticka...och virka


Så heter en blogg som jag hittade igår. Tack Marianne för bra tips från din blogglista! Ja, det säger sig självt att det handlar om stickning och virkning, men dessutom verkar det finnas mönster på allt...även om det är på spanska ibland. Oftast är mönstren på engelska och svenska. Länk finns i min blogglista.
I höstas köpte jag några vackra garner i Västerås. Det ska nog bli en eller två sjalar av dem.

torsdag 22 mars 2012

Nya kviltlänkar

Dags att vårstäda överallt i alla vrår! Än så länge mest en tanke, men jag har börjat städa lite i blogglistan. Nu finns en länk till Mariannes hantverk och en till Reginas quiltblog. Marianne syr mystery quilten och den ser ut att bli riktigt fin. Regina skriver på tyska, men visar många bilder på hur hon gör sina fina alster. Lätt att förstå, annars får man väl träna upp sin gamla skoltyska som inte är vad den borde. Reginas inlägg från idag handlar om att gammalt blir nytt. Hon har återanvänt barnens gamla påslakan mm. Snyggt!

onsdag 21 mars 2012

HeatnBond

Här kommer en positiv nyhet när det gäller applikationer: HeatnBond! Det fungerar som Vliesofix, men är mycket lättare att hantera, eftersom det inte delar sig som Vliesofix oftast gör. Hur lätt som helst! Jag fick en bit HeatnBond av generösa Louise D. Ett stort tack Louise!

Krångel

Applikation är inte min melodi, inser jag ännu en gång. Jag har inget emot applikationer, men det ska ju sys runt dem. Hur jag än bär mig åt blir det aldrig jämnt och fint sytt. Nu ska de runda blommorna ha en tät zickzack omkring sig...men jämn blir den inte. Undrar om det är mina glasögon som är boven, men nu har jag testat progressiva, dataglasögon och läsglasögon utan att märka någon skillnad. Maskinen är det inte heller fel på, eftersom det funkar utmärkt på provlappar.

Någon Mystery Quilt blir det inte heller. Jag orkar inte skära 1900 bitar som är ett delmoment. Med en mindre ond hand hade det säkert blivit av. Dessutom kommer jag aldrig att hålla reda på alla lapparna, då många bara är 1gånger 1 inch. Men det ska bli spännande att se bilder på den färdiga kvilten...andra ger säkert inte upp lika lätt :-)

lördag 17 mars 2012

En härlig dag!




Ibland händer saker snabbt. Någon minut efter att jag stängde av väckarklockan, ringde Ammi och meddelade att hon var på väg för att hämta upp mig och några andra kviltvänner. Vi skulle fara till Birgits tygaffär Trä i Tyg i vackra Revsund och Förberg. Det var ju valfritt, men det är klart jag ville åka med!
Jag skulle inte handla något, utan bara vara ett trevligt sällskap...men det fanns ett så vackert påsktyg, som i sin tur passade ihop med ett annat vackert tyg...och det var ju perfekt ihop med ytterligare ett tyg...Sedan hittade jag vackra charmpacks och Jelly Rolls, men det ska jag önska mig i födelsedagspresent så småningom.
Glada och nöjda åkte vi därefter till Anna-Lena i vackra Sörviken där vi hade campingfika. Ammi bjöd på goda muffins.
Birgit på nedre bilden, Anna-Lisa i mitten och Ammi och Anna-Lena överst. De är inte alls så allvarliga som de ser ut :-). Kolla Anna-Lenas vackra kvilt i bakgrunden!

onsdag 14 mars 2012

Antingen eller...


Ibland fastnar man helt...en liten detalj som blomfärg kan man fundera mycket över. Trots alla gröna tyger som finns i mina lådor fanns det inget som passade in här. Jag köpte två nya tyger på stan och nu är det dags att välja. Det blir nog den prickiga gröna blomman...om jag inte ändrar mig.
Löparen är sydd efter Pwquilt:s mönster från kvinnodagen.