tisdag 3 april 2012

Långlaten, påskloska och stäckukott

Någon som känner igen namnen man fick om man var sist ur säng under påskveckan? Kanske fanns bara namnen och traditionen i Bergslagen? Vi brukade vara hos mina morföräldrar i Lindesberg på påsken och jag minns hur bråttom det var ur sängen varje morgon. Vem ville bli kallad skärfisen på skärtorsdagen?
För några år sedan kom min moster och jag överens om att söka efter namnen på internet. Men mycket kom emellan och moster finns inte längre. Jag har nu hittat information från Färna och Riddarhyttan. Min mormorsmor Ida kom troligen från den trakten innan hon såldes på auktion, precis som hennes mor en generation tidigare. Vilka öden..deras mödrar blev änkor tidigt.

4 kommentarer:

  1. Hej. Alldeles som Du har jag sökt efter namnen på nätet och de tycks bara finnas i Bergslagsområdet (Södra Dalarna, norra Västmanland). Själv bor jag i Västerfärnebo och är uppväxt med dessa öknamn i påskveckan som min mormor hade med sig från sitt hem i Kila socken utanför Sala. Jag har gjort en liten undersökning och kommit fram till att traditionen finns i Karbenning, Västerfärnebo, Möklinta, Fläckebo, Kila och Haraker, om än med lokala variationer. Vad kul att hitta Din berättelse från Lindesberg!

    Hälsningar Erik Pettersson i Västerfärnebo

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att du hittade min numera avsomnade blogg och så roligt att få höra mer om de här namnen. Sedan jag skrev inlägget har jag släktforskat och vet mer om var mormors anfäder kom ifrån. De var från trakterna kring Skinnskatteberg (Gunnilbo, Ämthyttan m fl). Ett stort tack för att du hörde av dig och berättade! Jag är uppvuxen i Västerås och känner till alla de orter du nämner. Hälsningar Karin Ledin i Pilgrimstad, Jämtland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min familjs variant av namnen är:

      Palmsöndag - Palmstrutt
      Blåmåndag - Sulten räv
      Fettisdag - Fettgris
      Askonsdag - Askfis
      Skärtorsdag - Skärkuse
      Långfredag - Långlate
      Påskafton - Stäckukott
      Påskdagen - Påskloska
      Annandag påsk - Ann'dagstoska
      Tredjedag påsk - Tre'dag skettfjärding
      Fjärdedag påsk - Fjärndag gettingpes

      Att både tredje- och fjärdedag finns med tyder på att traditionen är mycket gammal eftersom seden att fira dessa dagar upphörde på 1700-talet.

      Radera
  3. Hallå. Jag blev Stäckukott igår. Men vad är det egentligen? Det låter typ som något man behöver penicillin för.

    SvaraRadera