...finns! Nu är det bevisat att det finns i många exemplar och är en parasit. Ett riktigt namn har våra odjur också, crypto i förkortad version. Stackars östersundare, vilket jobb med att koka vatten till nästan allt. Imorgon ska jag fixa fikat till akvarellkursen i stan och där finns varken spis eller micro. Ingen möjlighet att koka kraftigt i två minuter alltså. Jag får frakta vårt fräscha vatten från vår Pilgrimskälla till stan och sedan värma det i vattenkokaren på plats.
Egentligen skulle man kunna tjäna lite pengar på det här...fräscht vatten säljes till högstbjudande... Allt vatten på flaska har ju tagit slut i Östersund.
måndag 29 november 2010
fredag 26 november 2010
Julmarknad Ateljé Någorlunda
Nu på lördag och söndag kl 11-17 har Ateljé Någorlunda Julmarknad. Här säljs vacker keramik, glaskonst, glassmycken, akvareller, tovat, stickat mm till rimliga priser! Ateljén ligger på Litsvägen 29 i Östersund, i hörnet Litsvägen/Samuel Permansgatan. Välkomna! Här kan man hitta fina julklappar!
Ateljén har även julmarknad lördagarna 11/12 och 18/12 samma tider.
Glögg och pepparkakor bjuds det på alla julmarknadsdagar.
Ateljén har även öppet alla måndagar mellan kl 13-17.
fredag 19 november 2010
Gräsänka med tyger
...har jag varit några dagar. Svärfar Sam är nyligen opererad. Han behövde lite hjälp och sällskap efteråt av sina barn och därför reste Anders till Nynäshamn.
Här hemma har jag mest ägnat mig åt tyger - vad annars? Min son Erik brukade när han var yngre, ofta säga att jag har hamnat i någon slags sekt sedan jag gick med i föreningen Jämtkvilten. Han tycker att vi är fanatiska och lite rätt har han nog...
Igår hälsade jag på kviltvännen Ammi. Det blev en mycket trevlig dag med prat om allt möjligt inklusive tyger. Ammi gav goda råd om tygval. Två personer ser klart bättre än en vad som passar. Efter besöket hos Ammi hamnade jag i en tygaffär och vilka var där om inte två kviltare, Birgit F och en kviltare vars namn jag har glömt. Jag glömde tid och rum i affären, men framförallt glömde jag busstiderna. Det blev en timme extra i stan.
Grattis idag till alla som heter Elisabeth! Nu ska jag ringa och gratulera min mamma. Jag tror inte att Anders eller sönerna kommer ihåg mig idag :-).
Här hemma har jag mest ägnat mig åt tyger - vad annars? Min son Erik brukade när han var yngre, ofta säga att jag har hamnat i någon slags sekt sedan jag gick med i föreningen Jämtkvilten. Han tycker att vi är fanatiska och lite rätt har han nog...
Igår hälsade jag på kviltvännen Ammi. Det blev en mycket trevlig dag med prat om allt möjligt inklusive tyger. Ammi gav goda råd om tygval. Två personer ser klart bättre än en vad som passar. Efter besöket hos Ammi hamnade jag i en tygaffär och vilka var där om inte två kviltare, Birgit F och en kviltare vars namn jag har glömt. Jag glömde tid och rum i affären, men framförallt glömde jag busstiderna. Det blev en timme extra i stan.
Grattis idag till alla som heter Elisabeth! Nu ska jag ringa och gratulera min mamma. Jag tror inte att Anders eller sönerna kommer ihåg mig idag :-).
måndag 15 november 2010
Pappa
föddes idag för 92 år sedan i Nicktuna utanför Västerås. Det var en vecka efter första världskrigets slut. Han hette Bernt Johansson, levde till 1982 och hann aldrig bli pensionär eller träffa sina barnbarn dvs mina söner. På bilden är han nyanställd konstapel vid Västeråspolisen omkring 1942, efter att ha sträckt på sig i samband med anställningsintervjun. I Västerås skulle man vara 180 cm för att få arbete. Pappa och hans bror var någon cm för korta, men bror Sven lyckades inte sträcka sig tillräckligt och fick jobb i Enköping istället. Båda kom att mest arbeta med våldsbrott, ofta kvinnovåld.
Pappa var elitgymnast när han var ung och uppvisningsgymnastiserade på Wembleystadion vid London-OS 1948. Han var motionsledare på fritiden fram till några månader före sin död. Han hade svårt att förstå att hans dotter aldrig fick ens ett medelbetyg i gympa, men klandrade mig aldrig.
På många sätt var han före sin tid. Han åkte ensam med oss barn på semester vid några tillfällen, putsade fönster, lärde sig baka matbröd mm. Inte så vanligt på 60-talet.
Pappa levde ju långt före internet och datorer i varje hem. Just idag tyckte jag att han kunde få vara med på ett hörn i alla fall.
söndag 14 november 2010
På gång
I brist på en familjefar att fira på dagtid har jag fortsatt att sy och skära klart det jag påbörjade igår. Det har gått som på räls. Gårdagens kompendium var detaljrikt och det var bara av gammal vana? som jag ändå frågade mina kviltvänner om lite råd. Visst blir det en fin löpare? En kant runtom löparen ska det också bli, troligen klarblå. Det blir nog en utflykt till Marianne för att se vad som kan passa.
Jag har tjuvsmakat kladdkakan som David har bakat till pappa Anders, som kommer hem kl 21. Glutenfri kladdkaka är mycket godare än vanlig sådan och mindre fet. Måste nog ändå cykla bort kakbiten på motionscykel...
lördag 13 november 2010
Scrap & Snap...
...heter metoderna som vi i Jämtkvilten fick lära oss idag när Södra Jämtlandsgruppen bjöd in till stor syträff i stan. Vi var ca 100 kvinnor på plats och nästan lika många symaskiner. De här kviltlördagarna är några av årets trevligaste dagar! Man träffar likasinnande, köper (för många) tyger, pratar, fikar och syr. Dessutom måste man ju kika runt för att se vad de andra syr.
Idag använde vi oss av överblivna tygremsor när vi sydde. Den arrangerande gruppen hade sytt upp en mängd vackra kviltar som ni ser på bilderna. Tyvärr missade jag att skriva upp vilka som har sytt kviltarna. Jag har påbörjat en julklapp till min mamma. Förmodligen blir det en duk. Metoden heter Diamond in a square. Det låter ju mycket avancerat, men består i tygremsor och bakgrundstyg. Tyvärr arbetar jag inte så fort som många andra gör, men en bra början har jag i alla fall åstadkommit idag.
Det är extra trevligt att komma hem de här lördagarna. Maten är planerad, man är efterlängtad och man känner att det har varit en riktig må bra-dag.
torsdag 11 november 2010
Kviltträff
För någon vecka sedan, eller kanske två? träffades vi i Ösdgruppen. Som alltid trevligt, men den här gången var det lite extra spännande. Vi har en mycket generös och trevlig medlem som heter Louise D. Hon har ett helt hus fullt av kvilttidningar, tyger, böcker, mönster mm. För att få plats för maken och sig själv ger hon ibland bort en del av allt hon har. Den här gången hade hon förberett ett lotteri och alla fick pris! Jag vann allt det som syns på bilden inklusive bakgrundstyget. En verkligt fin vinst som ni ser! Jultyger med katter, Haloween (stavning?), en hel bok med kviltvästar, och mönster till dessa mm. Jag funderar på att sy en väst av alla remsor som ligger överallt här hemma.
På lördag blir det en stor kviltträff i stan och jag ser verkligen fram emot den. Jag har äntligen återfått inspirationen att sy, måla, sticka och allt annat roligt man kan hitta på.
lördag 6 november 2010
Julen börjar närma sig
För första gången på många år hamnade jag på en snöfri julmarknad. Det var vid Rödöns kyrkstallar som den hölls. Jag är barnsligt förtjust i julmarknader och har lätt att handla det vi inte behöver eller har plats för. Lyckligtvis brukar jag ha sällskap med mindre köpvillig make. Idag hittade jag en otroligt god blåbärsglögg, ost från Skärvången och rullrån till juldagens glass-hjortron-rullråndessert. Jag vann på lotteri, kul!
Ateljé Någorlunda hade ett stånd på marknaden med mycket vacker keramik- och glaskonst, bla glassmycken. På bilden ser ni Laila och Ingrid med ateljéns alster. Om man klickar på bilden förstoras den och man ser alstren bättre.Kan verkligen rekommendera ateljéns butik för julklappsinköp! Öppet på Litsvägen 29 måndagar 13-17, även öppet tre lördagar före jul, återkommer om det.
onsdag 3 november 2010
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
...heter en annorlunda och rolig bok av Jonas Jonasson. Det är en bok om vad som händer 100-åringen efter det att han klev ut genom fönstret och varför han klev ut. Det är en spännande och underhållande resa man som läsare får följa med på. Det är sällan jag skrattar högt när jag läser böcker, men den här gången gjorde jag det. Det är ett hisnande äventyr som rör sig långt utanför vårt land. Vilken fantasi författaren har!
Någon recensent tyckte att boken är väl revyartad, men det är bara positivt i mina ögon.
Enda invändningen jag har är att boken är väl lång. Bortsett från det är det en mycket läsvärd bok som påminner lite om Forrest Gump.
Någon recensent tyckte att boken är väl revyartad, men det är bara positivt i mina ögon.
Enda invändningen jag har är att boken är väl lång. Bortsett från det är det en mycket läsvärd bok som påminner lite om Forrest Gump.
lördag 30 oktober 2010
Städning
har aldrig varit roligt, bara efteråt när det är fint och man lovar sig själv att hålla den nivån i fortsättningen. Det brukar man inte lyckas särskilt länge med och med två söners bohag + en son tillfälligt här hemma är det mycket trångt.
Men nu har jag städat på ett mer upplyftande sätt sista dagarna. Jag städar bland bokmärken, mappar och bloggar här på datorn. Inga problem med att det inte finns plats för bortplockade saker eller att jag måste ut i kylan när papperskorgen ska tömmas. Nu har jag ordning på mappen med nätshopping, mappar med bloggar av lapptäcksfantaster, stickfantaster och andra med konsthantverksintresse. Jag ska även ändra lite på blogglänkarna i den här bloggen. Nu när det blir vinter måste jag ju även ha ordning på bloggar av skidskyttar och längdåkare. Norge kan man ju aldrig räkna bort så Petter Northugs hemsida har jag också som bokmärke. Känns som jag är laddad inför tv-sändningarna framöver.
Men nu har jag städat på ett mer upplyftande sätt sista dagarna. Jag städar bland bokmärken, mappar och bloggar här på datorn. Inga problem med att det inte finns plats för bortplockade saker eller att jag måste ut i kylan när papperskorgen ska tömmas. Nu har jag ordning på mappen med nätshopping, mappar med bloggar av lapptäcksfantaster, stickfantaster och andra med konsthantverksintresse. Jag ska även ändra lite på blogglänkarna i den här bloggen. Nu när det blir vinter måste jag ju även ha ordning på bloggar av skidskyttar och längdåkare. Norge kan man ju aldrig räkna bort så Petter Northugs hemsida har jag också som bokmärke. Känns som jag är laddad inför tv-sändningarna framöver.
tisdag 26 oktober 2010
Online stickcafé
En bra anledning till att vara med i Facebook är att det finns stickcafé online. Varje tisdag 15.00 - 22.30 för närvarande. Jag känner flera FB-motståndare, men tänkte att det här kanske kan locka dit några som läser här. Det är riktigt roligt och avkopplande! Många är otroligt duktiga och så finns det en och annan som jag, som bara kan räta och aviga maskor. Men skam den som ger sig, jag ska ha tillbaka det kunnande som jag hade för sådär 27 år sedan. Då bodde jag i Stockholm och där fanns det roliga garnaffärer i varje kvarter. Man stickade varje lunchrast på jobbet, i den mån man hann ta någon alls. På tunnelbanan stickades det och högsta lyckan var att besöka någon garnaffär med ovanliga garnsorter inne i centrum.
Som sagt, alla är välkomna på stickcafé på Facebook! Man behöver inte sticka utan det går utmärkt att bara prata om stickning.
Som sagt, alla är välkomna på stickcafé på Facebook! Man behöver inte sticka utan det går utmärkt att bara prata om stickning.
fredag 22 oktober 2010
Kund nummer 101...
ska man inte vara i samband med invigning av nyreparerad butik. Självklart var det jag som blev det, just när presentkorten på 200 kronor tog slut... Å andra sidan var det bra rabatter på allt så jag blev mer än nöjd. Dessutom visste jag inget om invigningen eftersom jag bara hamnade där när jag träffade en Gällöbekant som stod i kön in. Det blev en vacker stickad kofta inköpt och lite annat smått och gott.
Shopping är alltid trevligt och avkopplande. Har svårt att förstå att det finns människor som inte gillar att gå i butiker, min käre make tex.
Shopping är alltid trevligt och avkopplande. Har svårt att förstå att det finns människor som inte gillar att gå i butiker, min käre make tex.
onsdag 20 oktober 2010
Tre små barn...
...kom med på min målning som är ett resultat av en gruppövning i akvarellkursen. Vi skulle ta med en bild på något nostalgiskt eller på annat sätt värdefullt för oss samt vanligt tidningspapper. För min del blev det självklart en bild på sönerna som små. I tidningen hittade jag en bild av en baby som nu ligger i vallmoknoppen för att födas. Att babyn redan är påklädd spelar ingen roll...
Det är roligt och avkopplande med gruppövningar. Dessutom är det alltid första försöket för oss och det spelar inte så stor roll om det inte blir perfekt.
söndag 17 oktober 2010
En liten stickning
För första gången på några årtionden har jag stickat. Kändes roligt men ovant. Svårast var att komma ihåg hur man maskar av och det är ju så enkelt när man väl kommer på det. Stickorna jag använde var storlek 20, en dröm för onda händer. Garnet är från Panduro/Syssla (vad heter affären egentligen, ett eller två namn?) och det vill jag gärna sticka mer med.
lördag 16 oktober 2010
Mordet på Halland...
...heter en ny bok av danska författaren Pia Juul. Den har röstats fram av läsarna till ett av Danmarks främsta bokpriser. Det lät som en mycket spännande deckare och självklart ville jag ha svar på frågan om just vem som mördade Halland och varför. När jag hade läst den tunna boken kikade jag på baksidestexten och dess frågor om mordet. Så insåg jag att inte en enda av dessa frågor hade besvarats. Kände mig som ett frågetecken...vad var meningen med boken?
Det blev sökning efter recensioner på Google. Boken höjs till skyarna på kultursidorna även i svenska tidningar. Det fina med boken anses vara att den är en anti-deckare och att alla frågor är obesvarade. Det är läsupplevelsen fram till det oavslutade slutet som är behållningen med boken tydligen....
Själv inser jag att jag är för gammal och stockkonservativ för nya moderna läsupplevelser. Frågade nyss en av sönerna om det, men han tyckte att jag är halvmodern. Inte så tokigt ändå :-).
Det blev sökning efter recensioner på Google. Boken höjs till skyarna på kultursidorna även i svenska tidningar. Det fina med boken anses vara att den är en anti-deckare och att alla frågor är obesvarade. Det är läsupplevelsen fram till det oavslutade slutet som är behållningen med boken tydligen....
Själv inser jag att jag är för gammal och stockkonservativ för nya moderna läsupplevelser. Frågade nyss en av sönerna om det, men han tyckte att jag är halvmodern. Inte så tokigt ändå :-).
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)