lördag 16 oktober 2010

Mordet på Halland...

...heter en ny bok av danska författaren Pia Juul. Den har röstats fram av läsarna till ett av Danmarks främsta bokpriser. Det lät som en mycket spännande deckare och självklart ville jag ha svar på frågan om just vem som mördade Halland och varför. När jag hade läst den tunna boken kikade jag på baksidestexten och dess frågor om mordet. Så insåg jag att inte en enda av dessa frågor hade besvarats. Kände mig som ett frågetecken...vad var meningen med boken?
Det blev sökning efter recensioner på Google. Boken höjs till skyarna på kultursidorna även i svenska tidningar. Det fina med boken anses vara att den är en anti-deckare och att alla frågor är obesvarade. Det är läsupplevelsen fram till det oavslutade slutet som är behållningen med boken tydligen....
Själv inser jag att jag är för gammal och stockkonservativ för nya moderna läsupplevelser. Frågade nyss en av sönerna om det, men han tyckte att jag är halvmodern. Inte så tokigt ändå :-).

1 kommentar:

  1. Jag tycker nog också att det låter väldigt frustrerande... Ska man gå omkring och grubbla sen eller.. ? ;)
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera