Här kommer äntligen några bilder från vår utställning på Konsthyllan i Ösd.
De två lapptäcksarbetena har jag gjort. Tyvärr blev proportionerna på det ena lapptäcksarbetet lite konstiga på bild. I övrigt är det rakukeramik och glasarbeten som de andra, mer vana medlemmarna i gruppen har gjort. Jag är särskilt förtjust i Anitas myggor och Lailas Confettifat.
lördag 24 oktober 2009
fredag 23 oktober 2009
TYGER
Nu har jag gjort det igen! Köpt tyger så klart!
Igår tittade jag in på Syssla för att köpa ett! tyg och en trådrulle, men eftersom jag hade 10% så kunde jag ta ett tyg till, tänkte jag. Det tyget passade i sin tur så bra ihop med det tredje tyget. Därefter såg jag ett tyg jag hade sett förut och som jag trodde var slut. Det blev fyra tyger till slut, men bara en trådrulle, fast det fanns ju många som kunde vara bra att ha, utifall att...
Igår tittade jag in på Syssla för att köpa ett! tyg och en trådrulle, men eftersom jag hade 10% så kunde jag ta ett tyg till, tänkte jag. Det tyget passade i sin tur så bra ihop med det tredje tyget. Därefter såg jag ett tyg jag hade sett förut och som jag trodde var slut. Det blev fyra tyger till slut, men bara en trådrulle, fast det fanns ju många som kunde vara bra att ha, utifall att...
onsdag 21 oktober 2009
ANDERS OCH KVILTAR
Ibland brukar jag fråga Anders om råd när det gäller kviltar och färgval. Han, som aldrig funderat närmare över färger tidigare, visar sig vara en riktigt bra rådgivare. Han har flera gånger fått mig att ändra mina tänkta tyger.
Men idag var det andra kviltproblem. Mitt stjärntäcke som jag sydde ihop i helgen blev lite väl skevt. Alla mått stämde, men jag kunde inte hitta felet. Inte vågade jag krypa runt på golvet ensam heller. Med mina leder kan jag komma ner på golvet, men inte alltid upp. Och jag ville ju inte bli sittande där när Anders var i Sthlm. Idag skulle han kolla vad som är fel på kvilten. Fram åkte vinkelhake, tumstock mm och med bister min gick han till verket. Analysen visade lite småfel här och där. Jag är inte petig alls, men alla småfel tillsammans gjorde att det blev för skevt. Nu har jag åtgärdat allt och när Anders kommer hem från stan ska han få krypa ner på golvet igen och kolla. Mycket praktiskt!
Men idag var det andra kviltproblem. Mitt stjärntäcke som jag sydde ihop i helgen blev lite väl skevt. Alla mått stämde, men jag kunde inte hitta felet. Inte vågade jag krypa runt på golvet ensam heller. Med mina leder kan jag komma ner på golvet, men inte alltid upp. Och jag ville ju inte bli sittande där när Anders var i Sthlm. Idag skulle han kolla vad som är fel på kvilten. Fram åkte vinkelhake, tumstock mm och med bister min gick han till verket. Analysen visade lite småfel här och där. Jag är inte petig alls, men alla småfel tillsammans gjorde att det blev för skevt. Nu har jag åtgärdat allt och när Anders kommer hem från stan ska han få krypa ner på golvet igen och kolla. Mycket praktiskt!
KRÅNGEL 2
Fortsatt krångel med att få in bilder, efter att vi bytte skärm. Konstigt.
Det blev inget jobb för Anders. Inte den här gången heller.
Det blev inget jobb för Anders. Inte den här gången heller.
söndag 18 oktober 2009
KRÅNGEL
Tyvärr kan jag inte visa bilderna från utställningen. Det står "internt fel". Anders kommer hem sent ikväll, så han får titta på det imorgon.
lördag 17 oktober 2009
AVUNDSJUKA
Jag är gräsänka sedan några dagar, eftersom Anders är i Nynäshamn och hälsar på sin pappa. Han hade även ett annat ärende till Sthlm och det är nu avklarat. Men idag blev jag riktigt avundsjuk och fick längtan tillbaka till Stockholmsområdet. Anders åker pendeltåg genom Södertörn med alla fina svampmarker, lättgångna skogar och alla slånbärsbuskar. Åh , vad jag saknar allt detta! Ingen rädsla för björnar i skogarna, fler sorters svamp och att kunna plocka slånbär till saft och likör när de är frostnupna...bären alltså.
Dessutom åkte han till Wiveca och Kent i Tullinge Strand. Jag hade också velat vara med där och sitta i deras soffa och prata och skratta. De är de Stockholmsvänner vi har saknat mest genom åren. Vi lärde känna varandra på dagis, när våra barn var små. Det är många andra jag saknar också.
Fick ett välmenande telefonsamtal igår som ändå gjorde mig ledsen. Varför ska allt ibland handla om jag jobbar eller inte? Det är fortfarande något mycket känsligt för mig och jag vill inte förklara, jag vill inte tvingas dela med mig. Kände mig uppriven och misslyckad efteråt.
Imorgon kommer lite bilder från utställningen.
Dessutom åkte han till Wiveca och Kent i Tullinge Strand. Jag hade också velat vara med där och sitta i deras soffa och prata och skratta. De är de Stockholmsvänner vi har saknat mest genom åren. Vi lärde känna varandra på dagis, när våra barn var små. Det är många andra jag saknar också.
Fick ett välmenande telefonsamtal igår som ändå gjorde mig ledsen. Varför ska allt ibland handla om jag jobbar eller inte? Det är fortfarande något mycket känsligt för mig och jag vill inte förklara, jag vill inte tvingas dela med mig. Kände mig uppriven och misslyckad efteråt.
Imorgon kommer lite bilder från utställningen.
onsdag 7 oktober 2009
EN RYSLIGT SPÄNNANDE BOK
Mitt i all sömnad bestämde jag mig för att påbörja en bok på kvällen. Det blev "Utan ett ord" av Linwood Barclay. Den handlar om en ung flicka, vars familj plötsligt bara försvinner. Efter 25 år söker hon efter dem i ett teveprogram och därmed börjar saker att hända. Det gick inte att lägga ifrån sig boken och framemot midnatt hade jag läst klart den. Lättläst och mycket, mycket spännande!
EN ROLIG TID
Här har det varit stressigt, men mycket trevligt sista tiden. För en dryg vecka sedan ställde jag ut mina tavlor i Gällö bibliotek. Lite nervöst så klart, men spännande. Ingen av dem är till salu, eftersom det blir så tomt på väggarna här hemma utan dem. Dessutom säljs det nästan aldrig något på bibliotekets utställningar. Utställningen pågår till 16/10.
I helgen hade vi i Ateljé Någorlunda vernissage på Folkets Hus Konsthylla i Ösd. LT var där och skrev positivt. Jag har bara några mindre lapptäcken med, fina, men lite väl enkla. Men det är inte så många som förstår det lyckligtvis! Bilder kommer från den utställningen, men jag måste åka dit först, glömde naturligtvis kameran sist. Min gamla mamma och min bror var hedersgäster på utställningen.
Så nu sitter jag här och funderar över nästa projekt. Igår började jag akvarellkursen igen. Skönt att komma igång efter sommaren!
I helgen hade vi i Ateljé Någorlunda vernissage på Folkets Hus Konsthylla i Ösd. LT var där och skrev positivt. Jag har bara några mindre lapptäcken med, fina, men lite väl enkla. Men det är inte så många som förstår det lyckligtvis! Bilder kommer från den utställningen, men jag måste åka dit först, glömde naturligtvis kameran sist. Min gamla mamma och min bror var hedersgäster på utställningen.
Så nu sitter jag här och funderar över nästa projekt. Igår började jag akvarellkursen igen. Skönt att komma igång efter sommaren!
onsdag 30 september 2009
STÄNDIG SÖMNAD
Jag har blivit alldeles fixerad vid att sy kviltar nu i höst. Nu ska jag sy det sista på några som ska vara med på Atélje Någorlundas utställning på Konsthyllan som börjar i helgen. Det bekymrar mig att kviltarna tillhör de mest lättsydda, man borde kanske gjort något mer avancerat. Men vi kallar oss ju Någorlunda för att inte verka alltför pretentiösa. Förhoppningsvis ser de inte så lättsydda ut som de är.
Det poppar hela tiden upp nya idéer i huvudet, både dag och natt. Min mormor och morfars gamla stolar behöver nytt överdrag, självklart i kvilt. Mina snabba stjärnor har några skarvar som retar mig. Så blir det när man tror man är smart, men snålheten bedrar visheten. Nu funderar jag att maskinbrodera något fint med guldtråd i skarvarna. Kanske kan det göra kvilten finare?
Det poppar hela tiden upp nya idéer i huvudet, både dag och natt. Min mormor och morfars gamla stolar behöver nytt överdrag, självklart i kvilt. Mina snabba stjärnor har några skarvar som retar mig. Så blir det när man tror man är smart, men snålheten bedrar visheten. Nu funderar jag att maskinbrodera något fint med guldtråd i skarvarna. Kanske kan det göra kvilten finare?
torsdag 24 september 2009
TVÅ HÄRLIGA DAGAR I JÄMTLAND
Ibland är allt bara helt perfekt! Jag har haft mycket trevligt de sista två dagarna. Igår brände jag och mina ateljévänner raku på en strandtomt i Lugnvik. Jag vet inte vilket som var mest speciellt, att bränna keramik i raku eller att idag fynda på Frösö Handtrycks utförsäljning i Krokom och efteråt åka den otroligt vackra vägen via Rödön till Östersund och att då se ut över Oviksfjällen.
Vackert är det överallt. Tänk att få bo intill stranden, ha egen båtbrygga och även egen badbrygga. Egen strand, eftersom den äldre delen av huset byggdes långt före lagen om strandskydd, eller vad det kallas. Helt underbart, självklart vill man bo så, med utsikt över Östersund, Frösön och Ås! Rakubränningen var rolig, även om jag hostade mest av alla pga astma. Det var värt en sömnlös natt med mycket rossel i luftrören. Efteråt satt jag på min egen veranda, full av drömmar om sjöutsikt, tills jag kom ihåg att även Anders och jag bor med sjöutsikt, fast inte lika mycket.
Vi fyndade fina saker idag på Frösö Handtryck! Egentligen var det inget vi behövde, men det var ju billigt och extremt snyggt...Därefter vacker resa in mot staden via Rödön, fika på Törners med Anders gamla, arbetslösa jobbarkompisar. Sedan septembermarknaden på stan med alla närproducerade ostar, tunnbröd, rökt fisk och kött mm.
Ibland är livet enkelt! Sådana här dagar gömmer jag och bevarar inför kommande infektioner, värk och annat som förr eller senare dyker upp. Just nu lever jag för dagen och njuter...
Vackert är det överallt. Tänk att få bo intill stranden, ha egen båtbrygga och även egen badbrygga. Egen strand, eftersom den äldre delen av huset byggdes långt före lagen om strandskydd, eller vad det kallas. Helt underbart, självklart vill man bo så, med utsikt över Östersund, Frösön och Ås! Rakubränningen var rolig, även om jag hostade mest av alla pga astma. Det var värt en sömnlös natt med mycket rossel i luftrören. Efteråt satt jag på min egen veranda, full av drömmar om sjöutsikt, tills jag kom ihåg att även Anders och jag bor med sjöutsikt, fast inte lika mycket.
Vi fyndade fina saker idag på Frösö Handtryck! Egentligen var det inget vi behövde, men det var ju billigt och extremt snyggt...Därefter vacker resa in mot staden via Rödön, fika på Törners med Anders gamla, arbetslösa jobbarkompisar. Sedan septembermarknaden på stan med alla närproducerade ostar, tunnbröd, rökt fisk och kött mm.
Ibland är livet enkelt! Sådana här dagar gömmer jag och bevarar inför kommande infektioner, värk och annat som förr eller senare dyker upp. Just nu lever jag för dagen och njuter...
söndag 20 september 2009
lördag 19 september 2009
GLÄDJEÄMNEN
Jag har varit lite gnällig på bloggen sista tiden, om tänder och A-kassan. Men man kan ju bättra sig, så därför kommer här några positiva ämnen:
A-KASSAN, hör och häpna! Äntligen har intygen godkänts efter fem försök! Men det blir bara 8000 kr trots två månader utan inkomst. Resten kommer så småningom, men jag kan inte skriva vad jag tycker om det eftersom jag blir gnällig igen då...
STRÖMMINGSFLUNDROR, så gott! Kvantum hade otroligt fina filéer häromdagen och Anders lyckades perfekt med stekningen.
QUILTNING blir man också glad av! Jag handlade lite på Mariannes Quiltbod i tisdags. Det ska bli en vinglig löpare med hjälp av speciell linjal. Blått, vitt och naturligtvis även grönt.
INGEN FROST än! Skönt, då blir svampsäsongen längre.
FACEBOOK. Jag gick med idag och har skickat förfrågningar till vänner hit och dit. Tänk om ingen vill ha mig som vän...Lyckligtvis har sönerna och skånska Annie accepterat mig.
Enda molnet på himlen just nu är att Erik har alla tecken på influensa med hög feber, halsont, illamående mm. Han tillhör ingen riskgrupp trots lindrig astma, enligt information som varje landsting har på hemsidan i dessa tider. Så länge man mår hyfsat ska man avvakta tydligen. Vi håller tummarna för att han snart mår bättre! Förhoppningsvis är det inte den sk nya influensan.
A-KASSAN, hör och häpna! Äntligen har intygen godkänts efter fem försök! Men det blir bara 8000 kr trots två månader utan inkomst. Resten kommer så småningom, men jag kan inte skriva vad jag tycker om det eftersom jag blir gnällig igen då...
STRÖMMINGSFLUNDROR, så gott! Kvantum hade otroligt fina filéer häromdagen och Anders lyckades perfekt med stekningen.
QUILTNING blir man också glad av! Jag handlade lite på Mariannes Quiltbod i tisdags. Det ska bli en vinglig löpare med hjälp av speciell linjal. Blått, vitt och naturligtvis även grönt.
INGEN FROST än! Skönt, då blir svampsäsongen längre.
FACEBOOK. Jag gick med idag och har skickat förfrågningar till vänner hit och dit. Tänk om ingen vill ha mig som vän...Lyckligtvis har sönerna och skånska Annie accepterat mig.
Enda molnet på himlen just nu är att Erik har alla tecken på influensa med hög feber, halsont, illamående mm. Han tillhör ingen riskgrupp trots lindrig astma, enligt information som varje landsting har på hemsidan i dessa tider. Så länge man mår hyfsat ska man avvakta tydligen. Vi håller tummarna för att han snart mår bättre! Förhoppningsvis är det inte den sk nya influensan.
tisdag 15 september 2009
A-KASSA OCH BYRÅKRATI
Anders är ju arbetslös sedan några månader och med i A-kassan sedan ungdomen. Då borde han ju få pengar utan problem, men icke.
Första intyget till kassan godkändes inte. All frånvaro måste vara med. Kassan vänder sig inte till arbetsgivaren direkt, utan kontakten går via Anders. Nytt intyg, fel igen. Det stod bara frånvaro, inte vilken. Hans frånvaro är begränsad till fyra dagar för ett år sedan, dessutom den enda frånvaron på sex år. Nytt intyg, återigen fel. Det stod inte om han hade karensdag. Nytt intyg om detta, fel igen...Det stod inte hur mycket pengar som utbetalades dessa dagar. Här är vi nu sedan början av augusti. Jag är familjeförsörjare. Min tidsbegränsade sjukersättning bygger på ett deltidsarbete jag hade för mer än tio år sedan och ersättningen höjs med 50-100 kr/månad varje år. Löner och priser höjs ju med långt mer. Så nu försörjer jag maken och mig själv på 40 procent av vad jag skulle haft som en heltidsanställd sjuksköterska. Det går naturligtvis inte...
Vi sitter inte i sjön än pga en del semesterpengar, men vad gör ensamstående föräldrar? Vad hade vi gjort om våra söner var yngre? Varför kan inte A-kassan skicka papper på exakt alla uppgifter som ska vara med? Och om intyget är ofullständigt varför vänta minst 10 dagar innan man meddelar detta?
Första intyget till kassan godkändes inte. All frånvaro måste vara med. Kassan vänder sig inte till arbetsgivaren direkt, utan kontakten går via Anders. Nytt intyg, fel igen. Det stod bara frånvaro, inte vilken. Hans frånvaro är begränsad till fyra dagar för ett år sedan, dessutom den enda frånvaron på sex år. Nytt intyg, återigen fel. Det stod inte om han hade karensdag. Nytt intyg om detta, fel igen...Det stod inte hur mycket pengar som utbetalades dessa dagar. Här är vi nu sedan början av augusti. Jag är familjeförsörjare. Min tidsbegränsade sjukersättning bygger på ett deltidsarbete jag hade för mer än tio år sedan och ersättningen höjs med 50-100 kr/månad varje år. Löner och priser höjs ju med långt mer. Så nu försörjer jag maken och mig själv på 40 procent av vad jag skulle haft som en heltidsanställd sjuksköterska. Det går naturligtvis inte...
Vi sitter inte i sjön än pga en del semesterpengar, men vad gör ensamstående föräldrar? Vad hade vi gjort om våra söner var yngre? Varför kan inte A-kassan skicka papper på exakt alla uppgifter som ska vara med? Och om intyget är ofullständigt varför vänta minst 10 dagar innan man meddelar detta?
fredag 11 september 2009
DIVERSE
147 meter tyg blir det för 22 000 kr. Cirka, det är lite olika tygpriser. Det är Anna-Lena som har räknat ut det. Tack för hjälpen! Då blir det alltså 294 Fat Quarters! Undrar hur många år det tar innan de tygerna har använts?
Svamp är det hyfsat gott om i år. Anders har plockat en hel del, men tyvärr inte så mycket kantareller. Han är svampexperten av oss. Själv är jag bara säker på sju - åtta sorter och några av dem växer inte så här långt norrut, tex stolt fjällskivling. Lingon finns också mycket av, åtminstone på vår tomt och några meter utanför. Nu är det mesta plockat och det blev 15 liter. Det är något speciellt med sensommaren och hösten när det finns så mycket i trädgård och natur att ta tillvara.
I helgen ska jag sy stjärnor, kvilta ett litet jultäcke och förhoppningsvis städa.
Svamp är det hyfsat gott om i år. Anders har plockat en hel del, men tyvärr inte så mycket kantareller. Han är svampexperten av oss. Själv är jag bara säker på sju - åtta sorter och några av dem växer inte så här långt norrut, tex stolt fjällskivling. Lingon finns också mycket av, åtminstone på vår tomt och några meter utanför. Nu är det mesta plockat och det blev 15 liter. Det är något speciellt med sensommaren och hösten när det finns så mycket i trädgård och natur att ta tillvara.
I helgen ska jag sy stjärnor, kvilta ett litet jultäcke och förhoppningsvis städa.
torsdag 10 september 2009
ÄNTLIGEN TANDLÖS!
Nu är det gjort! Den eländiga tanden är borta!
Det blev nästan dramatiskt, eftersom tandsköterskan ringde på morgonen och meddelade att tandläkaren är sjuk på obestämd tid. Jag höll på att explodera, men lyckades hindra mig i tid. Hänvisades till folktandvårdens jour, men de bryr sig inte det minsta om att jag behöver få bort tanden snabbt, så att jag får ta cellgifterna mot reumatismen. Tyvärr har sjukdomen satt sig i fyra ytterligare leder sista veckorna.
Lyckligtvis förstod tandsköterskan mig. Hon ordnade en tid hos en annan tandläkare samma dag. Vilken underbar tandläkare! Jag är mycket rädd efter en otäck händelse hos en tandläkare i Sthlm för många år sedan. Min snälle reumatolog hade skrivit ut lite lugnande, så fullproppad av förebyggande penicillin och två Sobril kom jag till tandläkaren. Jag kunde inte föreställa mig att det var så enkelt att få bort en tand, kanske var det pga medicinen det kändes lätt. Jag fick välja själv vilken bedövning han skulle använda, så jag slapp adrenalinet som jag blir svimfärdig av. Sedan nynnade tandläkaren Taubevisor och jag var på så gott humör att jag försökte nynna med, fast det lät inte så bra...Efteråt lovade tandläkaren att det inte skulle göra ont och han fick rätt. Känner mig piggare än på länge idag.
Ny tand kostar 22 000 kr. Ingen rabatt ges för tänder bakom den sjätte. Hoppsan!
Dessutom behövs inte tänder så långt bak enligt tandläkaren som rekommenderade mig att låta det vara. Men, varför var det då så viktigt att bevara tanden, att rotfylla den osv? Jag hade ju kunnat få ta mina nödvändiga mediciner mot reumatismen redan i våras och kanske sluppit att knäna och armbågarna drabbades. Den här tandläkaren skulle ha dragit den i våras, sa han. Min ordinarie och specialisttandvården tyckte att den skulle bevaras.
Nu blev det mycket om tanden, men nu är det sista gången jag skriver om den.
Undrar hur mycket lapptäckstyg man kan köpa för 22 000 kr?
Det blev nästan dramatiskt, eftersom tandsköterskan ringde på morgonen och meddelade att tandläkaren är sjuk på obestämd tid. Jag höll på att explodera, men lyckades hindra mig i tid. Hänvisades till folktandvårdens jour, men de bryr sig inte det minsta om att jag behöver få bort tanden snabbt, så att jag får ta cellgifterna mot reumatismen. Tyvärr har sjukdomen satt sig i fyra ytterligare leder sista veckorna.
Lyckligtvis förstod tandsköterskan mig. Hon ordnade en tid hos en annan tandläkare samma dag. Vilken underbar tandläkare! Jag är mycket rädd efter en otäck händelse hos en tandläkare i Sthlm för många år sedan. Min snälle reumatolog hade skrivit ut lite lugnande, så fullproppad av förebyggande penicillin och två Sobril kom jag till tandläkaren. Jag kunde inte föreställa mig att det var så enkelt att få bort en tand, kanske var det pga medicinen det kändes lätt. Jag fick välja själv vilken bedövning han skulle använda, så jag slapp adrenalinet som jag blir svimfärdig av. Sedan nynnade tandläkaren Taubevisor och jag var på så gott humör att jag försökte nynna med, fast det lät inte så bra...Efteråt lovade tandläkaren att det inte skulle göra ont och han fick rätt. Känner mig piggare än på länge idag.
Ny tand kostar 22 000 kr. Ingen rabatt ges för tänder bakom den sjätte. Hoppsan!
Dessutom behövs inte tänder så långt bak enligt tandläkaren som rekommenderade mig att låta det vara. Men, varför var det då så viktigt att bevara tanden, att rotfylla den osv? Jag hade ju kunnat få ta mina nödvändiga mediciner mot reumatismen redan i våras och kanske sluppit att knäna och armbågarna drabbades. Den här tandläkaren skulle ha dragit den i våras, sa han. Min ordinarie och specialisttandvården tyckte att den skulle bevaras.
Nu blev det mycket om tanden, men nu är det sista gången jag skriver om den.
Undrar hur mycket lapptäckstyg man kan köpa för 22 000 kr?
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)