tisdag 15 september 2009

A-KASSA OCH BYRÅKRATI

Anders är ju arbetslös sedan några månader och med i A-kassan sedan ungdomen. Då borde han ju få pengar utan problem, men icke.

Första intyget till kassan godkändes inte. All frånvaro måste vara med. Kassan vänder sig inte till arbetsgivaren direkt, utan kontakten går via Anders. Nytt intyg, fel igen. Det stod bara frånvaro, inte vilken. Hans frånvaro är begränsad till fyra dagar för ett år sedan, dessutom den enda frånvaron på sex år. Nytt intyg, återigen fel. Det stod inte om han hade karensdag. Nytt intyg om detta, fel igen...Det stod inte hur mycket pengar som utbetalades dessa dagar. Här är vi nu sedan början av augusti. Jag är familjeförsörjare. Min tidsbegränsade sjukersättning bygger på ett deltidsarbete jag hade för mer än tio år sedan och ersättningen höjs med 50-100 kr/månad varje år. Löner och priser höjs ju med långt mer. Så nu försörjer jag maken och mig själv på 40 procent av vad jag skulle haft som en heltidsanställd sjuksköterska. Det går naturligtvis inte...

Vi sitter inte i sjön än pga en del semesterpengar, men vad gör ensamstående föräldrar? Vad hade vi gjort om våra söner var yngre? Varför kan inte A-kassan skicka papper på exakt alla uppgifter som ska vara med? Och om intyget är ofullständigt varför vänta minst 10 dagar innan man meddelar detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar