This is the first block of twelve, one every month. The patterns are from the book Modern Blocks. It's not too late to start, just follow this link: http://www.andsewwecraft.com/modern-blocks-quilt-along/. I like this block very much!
Till moderna block borde det vara moderna tyger också. Men vad är modernt? Själv har jag inte varit modern sedan 70-talet, möjligen var jag lite modern på 80-talet när jag hade axelvaddar. Men jag tror att prickiga tyger är modernt och Kaffe Fassett är ju aldrig fel. Dags att leta efter tyger till nästa block innan det blir tv-soffan och bröllop i eftermiddag.
lördag 8 juni 2013
måndag 20 maj 2013
En presentkvilt
Jag vet inte vad mamma tyckte om den. Hon var mer intresserad av de levande blommorna. Men kanske kan den glädja henne en stund ibland.
lördag 18 maj 2013
På gång igen
Nu är det äntligen vår och sommar! Både den här bloggen och jag har vaknat till liv igen. Tack Louise för att du satte fart på mig!
Efter lång, snurrig och smärtsam period känns allt lättare igen. Jag har just avslutat en månads rehabilitering på Remonthagen i Östersund. Halva veckan har jag varit där och resten hemma. Träning, träning och åter träning och resultat över förväntan. Nu ska jag inte tappa fler mjölkpaket, i alla fall inte så ofta längre. Dock saknar jag Jämtlands trevligaste människor. De var nämligen på rehab samtidigt som jag. Vi har skrattat så mycket tillsammans och haft mycket gemensamt att prata om.
Det enda jag har sytt på länge är hemligheterna inför Rikstäckets årsmöte i höst. Tyvärr blir det inga bilder här förrän då.
Vitsipporna i min trädgård blommar nu. De är inte så vanliga i Jämtland, så jag vårdar dem ömt. De kommer från Lekomberg i Dalarna och hängde med när jag fick ormbunkar från farbror och faster där.
måndag 1 april 2013
Bästa aprilskämtet?
Läs det här! Riktigt roligt, även om det har några år på nacken. Vad en svensexa kan ställa till det...
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiydTc8K_sCrXOP3nRIUIKRsNuHK7JmaHnFV-v5JqYzaOvjZ1ewB5y3naVZbNV0yPBUHN1L5aMqrXwx4hfD8Xu4hv5BBHksgVETk737aZG8foa4QxDHnZPF0Xvalz39a6BT03PERbD1HVO-/s1600/bbnytt.jpg
Hoppas alla har haft en skön påsk!
Återkommer när jag har kommit en bit på väg med mitt nästa syprojekt, en 90-årskvilt.
Allt tar lite längre tid när man är yr vid varje högervändning.
Idag har jag i alla fall börjat skära till tygerna och det ser finfint ut.
Sedan måste mitt block till vårt medlemstäcke vara klart tills på lördag.
Då får jag vara med om en utlottning och vem vill gå miste om den möjligheten?
Ha det skönt i vårvärmen!
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiydTc8K_sCrXOP3nRIUIKRsNuHK7JmaHnFV-v5JqYzaOvjZ1ewB5y3naVZbNV0yPBUHN1L5aMqrXwx4hfD8Xu4hv5BBHksgVETk737aZG8foa4QxDHnZPF0Xvalz39a6BT03PERbD1HVO-/s1600/bbnytt.jpg
Hoppas alla har haft en skön påsk!
Återkommer när jag har kommit en bit på väg med mitt nästa syprojekt, en 90-årskvilt.
Allt tar lite längre tid när man är yr vid varje högervändning.
Idag har jag i alla fall börjat skära till tygerna och det ser finfint ut.
Sedan måste mitt block till vårt medlemstäcke vara klart tills på lördag.
Då får jag vara med om en utlottning och vem vill gå miste om den möjligheten?
Ha det skönt i vårvärmen!
fredag 1 mars 2013
En snurrig tillvaro
Februari månad har gått fort. Tre VM att hålla reda på tar sin tid. Alpina tävlingar, skidskyttetävlingar och nu ett pågående längdåknings-VM. Ännu inget guld för oss, men vi får vara nöjda ändå.
Sedan en kortare tid har jag fått problem med kristaller på fel ställe i ett öra. Hela tillvaron snurrar i korta stunder och jag åker karusell och berg- och dalbana på en gång. Nu har jag vant mig och vet hur jag inte ska vrida huvudet. Men jag måste ju lägga mig på kvällen och det är värst. Tur att det finns en sänggavel att hålla fast i. Men jag har ändå fått en lindrig variant.
Ljuset och vårvärmen har kommit. Ljuset gärna, men det är minst en månad för tidigt för vårtecken. Hoppas på fler skidturer när jag blir bättre.
.
Sedan en kortare tid har jag fått problem med kristaller på fel ställe i ett öra. Hela tillvaron snurrar i korta stunder och jag åker karusell och berg- och dalbana på en gång. Nu har jag vant mig och vet hur jag inte ska vrida huvudet. Men jag måste ju lägga mig på kvällen och det är värst. Tur att det finns en sänggavel att hålla fast i. Men jag har ändå fått en lindrig variant.
Ljuset och vårvärmen har kommit. Ljuset gärna, men det är minst en månad för tidigt för vårtecken. Hoppas på fler skidturer när jag blir bättre.
.
fredag 8 februari 2013
Crazy kvilt
Mitt livs första crazy kvilt blev så här. Den är inte klar än som synes, men jag tror den blir riktigt fin efter lite maskinbroderier och kviltning. Om jag har tur kanske jag kommer på vad jag ska ha den till.
I lördags var det dags för en av årets roligaste lördagar då vi träffades, 84 kvinnor och en man, på Palmcrantzskolan för att sy crazy kviltar och för att umgås. Jag blev mycket inspirerad och har fullt med idéer om vad jag ska sy framöver. Tidigare hade jag en idémapp i datorn, där jag skrev ner alla tankar om kommande kviltar. Men, som jag skrev förut, så försvann allting i somras.
Blocket ovan har jag sytt av remsor 2,5", resttyger. Bara ett test för att se hur det blev.
I lördags var det dags för en av årets roligaste lördagar då vi träffades, 84 kvinnor och en man, på Palmcrantzskolan för att sy crazy kviltar och för att umgås. Jag blev mycket inspirerad och har fullt med idéer om vad jag ska sy framöver. Tidigare hade jag en idémapp i datorn, där jag skrev ner alla tankar om kommande kviltar. Men, som jag skrev förut, så försvann allting i somras.
Blocket ovan har jag sytt av remsor 2,5", resttyger. Bara ett test för att se hur det blev.
torsdag 24 januari 2013
Mycket snack och lite verkstad
Jag är mycket bättre på att planera, fundera och prata om vad jag ska sy istället för att faktiskt sätta igång. Tidigare hade jag en mapp på datorn med ca 20 olika projekt jag planerade att sy. Ja, utöver de vanliga fem-sex som jag just tänkte börja med. Men i somras blev jag av med mappen, då en mig närstående ung man gjorde ett rejält misstag när Anders och jag var på semester. Tur i oturen var att han insåg vad som hände och lyckades rädda det mesta av allt sparat på datorn. Dock inte kviltmappen.
De här bitarna ska bli ett snöbollstäcke. De skars till förra året, men jag tappade inspirationen. Nu vill jag göra något annat än det som först var tänkt. Jag har aldrig sytt snöbollsmönster, men har bl a sett ett tjusigt på Kaffe Fassetts utställning på Waldemarsudde hösten -06. Den utställningen är ett trevligt minne. Min svärfar blev imponerad av alla kviltar och Anders fastnade för Big Bangtäcket.
De här bitarna ska bli ett snöbollstäcke. De skars till förra året, men jag tappade inspirationen. Nu vill jag göra något annat än det som först var tänkt. Jag har aldrig sytt snöbollsmönster, men har bl a sett ett tjusigt på Kaffe Fassetts utställning på Waldemarsudde hösten -06. Den utställningen är ett trevligt minne. Min svärfar blev imponerad av alla kviltar och Anders fastnade för Big Bangtäcket.
söndag 6 januari 2013
Nya tag
Dags att ta itu med livet igen efter alla helger.
Vad kan vara mer glädjande än ett nytt tyg i favoritfärgen och en vacker amaryllis? Jag ska sy långsmala kuddar att luta huvudet emot i vår soffa som har samma gröna färg.
Ännu en vecka får alla ljusstakar, juldukar och tomtar vara kvar. Jag är sen i starten och vill njuta av allt en vecka till.
Sista veckan har mest handlat om att titta på Tour de Ski, skidskytte och alpina tävlingar. Mycket soffsittande, men spännande och roligt.
Nu ska jag se över alla UFO:n! Någon gång måste de bli färdiga...
måndag 31 december 2012
Gott Nytt År, Merry Christmas, Bonne Année, Glückliches Neues Jahr!

Nu är det snart ett nytt år som ska firas in. Anders jobbar sedan några alla nyårsaftnar och hittills alltid nattpasset. I år har jag tur då båda sönerna är hemma i byn och ska fira i alla fall en del av dagen med mig.
Som alltid tänker man tillbaka på året som gick och hur det var. Roligast var vår fina varma vecka på Öland i slutet av augusti. Det var den enda veckan med riktigt fint väder på hela sommaren. Lika positivt var att äldste sonen fick jobb som ekonom i Stockholm och att den yngste sonen, trots ett påtvingat sabbatsår från studier, fick jobb hela det året som handläggare på Försäkringskassan i Östersund. I år blir det troligen studier igen, nu när en lärare äntligen har registrerat hans betyg i något register...
Negativa saker under året hoppas över idag.
Ha en riktigt trevlig kväll!
onsdag 26 december 2012
Smultrongården: Onsdag kl 10 börjar våran mellandagsVi håller öp...
Smultrongården: Onsdag kl 10 börjar våran mellandags
Vi håller öp...: Onsdag kl 10 börjar våran mellandags Vi håller öppet till 15. Kaffe & godis bjuder vi dig på:) Du kan vinna presentkort på ...
Här kommer lite reklam för Smultrongården och dess mellandagsrea!
Lite för långt borta för mig tyvärr, men jag har många kusiner i Örebro, Nora och Kumla som ju ligger nästgårds till Smultrongården. Kanske läser de min blogg.
På Smultrongården njuter man i caféet där man också kan luncha. Det är en fin och avkopplande miljö.
Gården är en inredningsaffär som även säljer kläder och en del annat.
Om jag ska vara ärlig så vet jag inget i detalj, eftersom jag aldrig har varit där. Men andra har pratat om gården och jag har förstått att den är värd en extra resa.
Det finns en fin bok om Smultrongården med många recept och fina bilder.
Min födelsedagspresent kanske framåt våren?
Vi håller öp...: Onsdag kl 10 börjar våran mellandags Vi håller öppet till 15. Kaffe & godis bjuder vi dig på:) Du kan vinna presentkort på ...
Här kommer lite reklam för Smultrongården och dess mellandagsrea!
Lite för långt borta för mig tyvärr, men jag har många kusiner i Örebro, Nora och Kumla som ju ligger nästgårds till Smultrongården. Kanske läser de min blogg.
På Smultrongården njuter man i caféet där man också kan luncha. Det är en fin och avkopplande miljö.
Gården är en inredningsaffär som även säljer kläder och en del annat.
Om jag ska vara ärlig så vet jag inget i detalj, eftersom jag aldrig har varit där. Men andra har pratat om gården och jag har förstått att den är värd en extra resa.
Det finns en fin bok om Smultrongården med många recept och fina bilder.
Min födelsedagspresent kanske framåt våren?
söndag 23 december 2012
GOD JUL!
Dan för dopparedagen och nu måste jag lägga min fina blivande jullöpare åt sidan. Jag hinner inte sy den färdigt innan julafton. Men skam den som ger sig, innan annandagen är slut ska den vara kviltad i alla fall. Anledningen till att den inte är klar är en tidsoptimistisk make och mina onda leder. Min käre make hjälper gärna till inför jul. Sådär kl 20.00 dagen före julafton tycker han det är lagom att sätta fart :-).
Den här löparen är sydd av mina vinsttyger från julavslutningen i Östersundsgruppen. Det är även en del resttyger med. Jag blev så glad när jag vann tyget med de vita julstjärnorna. Vita blommor är alltid favoriter hos mig, även på julen. Det finns att köpa hos Mariannes kviltbod i Brunflo.
Må så gott i helgen!
God Jul, Happy Christmas, Joyeux Noël, Frohe Weihnachten, Glaedelig jul!
Nu ser jag att jag har vänt några rutor fel längst bort...blir att sprätta.
Den här löparen är sydd av mina vinsttyger från julavslutningen i Östersundsgruppen. Det är även en del resttyger med. Jag blev så glad när jag vann tyget med de vita julstjärnorna. Vita blommor är alltid favoriter hos mig, även på julen. Det finns att köpa hos Mariannes kviltbod i Brunflo.
Må så gott i helgen!
God Jul, Happy Christmas, Joyeux Noël, Frohe Weihnachten, Glaedelig jul!
Nu ser jag att jag har vänt några rutor fel längst bort...blir att sprätta.
onsdag 12 december 2012
Snart jul
Nu börjar det dra ihop sig till jul. Jag är lika förvånad varje år över hur fort tiden går i december. Nu är det bråttom att sy klart mina tre julprojekt. I förra inlägget skrev jag om hjärtat jag ville sy, men sedan vann jag tyger på Jämtkviltens Östersundsgrupps jullotteri. Nu känns det viktigare att sy av dem.
Men först gårdagens alster på bilden. Mamma ska få det och ha på sitt bord i jul. Kanske förstår hon att det är en julklapp, annars känns det i alla fall bra för mig att det är fint hos henne på äldreboendet.
Därefter ska löparen med vinsttygerna och lite resttyger sys klart och sedan - om jag hinner - ska jag sy sex mug-rugs (stavning?) med älgar med tomteluva på. I en restpåse från Frösö Handtryck hittade jag det roliga tyget.
Men först gårdagens alster på bilden. Mamma ska få det och ha på sitt bord i jul. Kanske förstår hon att det är en julklapp, annars känns det i alla fall bra för mig att det är fint hos henne på äldreboendet.
Därefter ska löparen med vinsttygerna och lite resttyger sys klart och sedan - om jag hinner - ska jag sy sex mug-rugs (stavning?) med älgar med tomteluva på. I en restpåse från Frösö Handtryck hittade jag det roliga tyget.
onsdag 21 november 2012
I valet och kvalet
Nu har jag i en veckas tid funderat över hur jag ska få till en fin jullöpare till vårt stora köksbord. Jag har en skrivbordslåda full med jultyger, men tyvärr mest bara småbitar av varje tyg. Eftersom tandläkaren har lagt beslag på en alltför stor del av mina novemberpengar, måste jag nöja mig med de tyger jag har.
Nu har jag hittat mönstret som är perfekt, se bilden! Jag hittade mönstret via en dansk hemsida:
www.kludekoner.dk.Vad kludekoner betyder vet jag inte, men taepper betyder täcken och tasker väskor. Kika in på sidan, många fina saker!
Men det finns så många andra fina mönster också. Jag har ritat en tomte som lätt bör kunna appliceras på bakgrundstyg eller som, med samma mönster, kan sys ihop på maskin. Jag ska testa detta, men innan dess ska tre tulpaner sys som födelsedagspresenter i vår lapptäcksgrupp.
Ytterligare en dansk bild:
Nu har jag hittat mönstret som är perfekt, se bilden! Jag hittade mönstret via en dansk hemsida:
www.kludekoner.dk.Vad kludekoner betyder vet jag inte, men taepper betyder täcken och tasker väskor. Kika in på sidan, många fina saker!
Men det finns så många andra fina mönster också. Jag har ritat en tomte som lätt bör kunna appliceras på bakgrundstyg eller som, med samma mönster, kan sys ihop på maskin. Jag ska testa detta, men innan dess ska tre tulpaner sys som födelsedagspresenter i vår lapptäcksgrupp.
Ytterligare en dansk bild:
torsdag 15 november 2012
En julblogg
Den här julbloggen hittade jag igår någonstans på nätet:
Victorias Jul- Min Norrländska Jul, länk i blogglistan!
Passar alla som tycker om julen!
Varje annandag bestämmer jag mig för bättre planering inför nästa jul och lovar mig själv att börja fixa i oktober. Det blir aldrig av och kanske kan ovanstående julblogg hjälpa mig och andra. Många fina tips och påminnelser om vad som ska göras och vad som man kan hoppa över.
Victorias Jul- Min Norrländska Jul, länk i blogglistan!
Passar alla som tycker om julen!
Varje annandag bestämmer jag mig för bättre planering inför nästa jul och lovar mig själv att börja fixa i oktober. Det blir aldrig av och kanske kan ovanstående julblogg hjälpa mig och andra. Många fina tips och påminnelser om vad som ska göras och vad som man kan hoppa över.
onsdag 14 november 2012
Ja, må hon kvilta uti hundrade år...
Härom veckan fyllde vår kviltvän Anna-Lena 50 år. Det firades med en mycket rolig och stor fest, där Ammi, Anna-Lisa och jag var med. Vi var närmare 80 personer i Torsängs hembygdsgård, där vi fick otroligt god mat och dryck. NIO olika sorters tårtor serverades, alla utom en bakade av Anna-Lena. Hur hon hann plugga, praktisera och själv laga i stort sett all mat till gästerna förstår inte jag.
Anna-Lena kommer från en musikalisk släkt. Hennes mamma och mormor, 92 år, stod tillsammans med dottern Sofie och en kompis till henne för sång och musik. Här kommer några bilder från den trevliga kvällen:
Anna-Lena kommer från en musikalisk släkt. Hennes mamma och mormor, 92 år, stod tillsammans med dottern Sofie och en kompis till henne för sång och musik. Här kommer några bilder från den trevliga kvällen:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

