Som ni ser blir det inte mycket skrivet i sommarvärmen. Jag får mycket gjort både inomhus och utomhus när det är varmt ute och tillhör de lyckliga som mår riktigt bra i värmen. Lederna gör mindre ont och då stiger ju ork och humör till oanande höjder. Åtminstone då och då :-).
En ny blogglänk, Sireenes, finns med på listan. Det är min klasskamrat Anne-Li från högstadiet i Västerås som har förmedlat den. Vi har inte träffats sedan 16-årsåldern, men vi är FB-vänner nu.
Bloggen handlar om tyger, hantverk, återbruk mm.
torsdag 29 juli 2010
onsdag 21 juli 2010
VACKRA KVILTAR
...fanns det gott om på utställningen på Strånäset. Jag har valt ut tre av de, i mitt tycke, allra finaste.
Tyvärr har jag glömt vem som har sytt den röd-svarta duken, men Britt-Inger Sundin har sytt den guld-svarta duken och kvilten med hjärtan.
Det blev inte någon vinst för mig nere i Mora, men det hade jag inte heller väntat mig. Känner mig mycket nöjd med att ha kommit så långt :-).
lördag 17 juli 2010
EN VINSTCHANS TILL!
http://www.ovansiljansquilt.se/26554133?i=36472244,
Om man klickar på länken kommer man till mitt tävlingsbidrag på en lapptäcksutställning i Mora.
Man kan rösta utom tävlan på bidragen och vinna fina kviltpriser. Det är publiken i Mora som avgör vilken kvilt i respektive kategori som vinner. Min är med i kategorin Sommar. Jag skulle just rösta på Marit Irenes tävlingsbidrag, när jag upptäckte att min golfkvilt, egentligen Anders, fanns med. Jag blev glad och stolt! Jag har knappast en chans att vinna, konkurrensen är hård. Men det är roligt att den blev utvald. Jag hade ingen aning om den här tävlingen.
Om någon vill rösta är länken här: http://www.ovansiljansquilt.se/26554133
Det blev visst inga länkar direkt, men man kan ju kopiera. Tävlingen slutar imorgon.
Om man klickar på länken kommer man till mitt tävlingsbidrag på en lapptäcksutställning i Mora.
Man kan rösta utom tävlan på bidragen och vinna fina kviltpriser. Det är publiken i Mora som avgör vilken kvilt i respektive kategori som vinner. Min är med i kategorin Sommar. Jag skulle just rösta på Marit Irenes tävlingsbidrag, när jag upptäckte att min golfkvilt, egentligen Anders, fanns med. Jag blev glad och stolt! Jag har knappast en chans att vinna, konkurrensen är hård. Men det är roligt att den blev utvald. Jag hade ingen aning om den här tävlingen.
Om någon vill rösta är länken här: http://www.ovansiljansquilt.se/26554133
Det blev visst inga länkar direkt, men man kan ju kopiera. Tävlingen slutar imorgon.
VINSTER!
Ibland är livet enkelt, solen skiner och jag vinner på två lotterier med bara någon veckas mellanrum!
Olivskålen + sked vann jag på Jordemors Keramiks lotteri på Facebook. Jag vann på den mest oemotståndliga kommentaren. Enkelt, jag beskrev bara mitt kök och skrev att jag gillar att äta oliver...
Nästa vinst, lapptäcksbollen, vann jag på en lapptäcksutställning på Strånäset i Stugun. Utställningen var fantastisk! Kanske blir det några bilder därifrån på den här bloggen. Jag är mycket glad över bollen, även om det just nu inte finns några små barn i familjen eller bland vännerna. Men den pryder sin plats i soffan ändå. Man kan även använda den för att träna handens muskler, om man vill.
Tänk vad det piggar upp att vinna!
Mer om vinstchanser i nästa inlägg...
torsdag 8 juli 2010
SOMMAR, SOMMAR, SOMMAR....
har det verkligen varit sista veckan. Värme, planerat släktbesök och även ett kort oplanerat släktbesök som en glad överraskning! Jordgubbar, kokning av sylt och saft, lyssna på Sommar i radion, se fotbolls-VM och njuta av all spänning i samband med matcherna. Fika på Frösön, titta på fjällvärlden, läsa bra böcker och allt annat härligt som hör sommaren till. I helgen är Anders ledig och vi kommer nog att åka till Persåsen och se Margareta Sjödins utställning. Hon som sa "har jag gjort bort mig nu igen?" i något tv-program på 60-talet.
Det blir lite tårta på tårta just nu, med både blogg och Facebook. Ska försöka spalta upp det bättre, men kan inte låta bli att lägga in några vallmobilder här också ...fast kanske inte exakt samma som på FB. Den här veckan när vallmon blommar är den vackraste veckan på året.
söndag 27 juni 2010
SOMMAR


Nu är det nog sommar ändå! Två dagar med sol och 17-18 grader under midsommarhelgen får man vara nöjd med. Nu blommar äntligen syrenerna och vilken dag som helst slår mina vita och rosa jättevallmo ut. Anders och sönerna samt en kompis till dem har röjt allmänningen som gränsar till vår tomt. Jag lyckades övertala en professionell "röjare" att överlåta ansvaret på oss. Det blir finare då, lite mer eftertanke och inget kalhygge.
Här kommer några bilder bla på det blivande överkastet till gästrummet. Färgerna är finare i verkligheten än på bilden.
söndag 20 juni 2010
BLOGGTORKA
Det är verkligen på tiden att skriva lite nytt här! Frågan är bara vad...Jag har ägnat mig åt att fortsätta sy på projektet jag skrev om i förra inlägget. Det blir verkligen fint! Jag visste inte att grönt och lila är så fint ihop. Min svärmor Åsa nämnde då och då att de två färgerna var så vackra ihop. Det stämde och det hela kommer att bli ett överkast till gästrummet.
Annars har det inte hänt så mycket. Vädret är uselt sedan länge. Kallt, blåsigt, regnigt med minusgrader på nätterna. Mitt humör håller sig på samma humör som vädret ungefär. Det är tur att VM i fotboll pågår nu, alltid spännande med sport.
Återkommer när jag har något mer upplyftande att berätta...
Annars har det inte hänt så mycket. Vädret är uselt sedan länge. Kallt, blåsigt, regnigt med minusgrader på nätterna. Mitt humör håller sig på samma humör som vädret ungefär. Det är tur att VM i fotboll pågår nu, alltid spännande med sport.
Återkommer när jag har något mer upplyftande att berätta...
söndag 6 juni 2010
Patchwork
torsdag 3 juni 2010
JÄMTLAND...


...är ett mycket vackert landskap. Igår åkte jag och några syvänner till Åre för bla en stor utförsäljning av tyger i Undersåker. Vi fikade utomhus i Mattmar, med en fantastisk vy över fjällvärlden. Efter tyginköp blev vi bjudna på fika på tygförsäljarens gård och därefter fortsatte vi till Åre chokladfabrik. Det är ett av flera trevliga resmål i Åretrakten. Man behöver fler dagar på sig där för att se allt. Men chokladfabriken missar jag aldrig...fast jag borde. Lyckligtvis är det dyr choklad så det blev inga stora mängder köpta.
Dagen bjöd på hyfsat väder och trevligt sällskap. Hoppas det blir fler utflykter framöver!
fredag 28 maj 2010
JÖNKÖPING


...är en mysig stad. Invånarna verkar väldigt trevliga och har, i mitt tycke, Sveriges vackraste dialekt. Alla låter genomsnälla och man blir glad av att vara i Jönköping. Stan ligger vackert vid sjön, det finns en pir vid hamnen och många små butiker med inredning, keramik mm. Det finns mycket att se runt Jönköping, Visingsö, Gränna mm, men det hann vi inte med den här gången.
Erik har bott ett år i Jönköping och trivs riktigt bra. Bilden visar utsikten från hans köksfönster med Vättern i bakgrunden. Fruktträden är på väg att slå ut. Bilden på Erik är från Hudiksvall där vi åt strömmingsburgare och strömmingsstut från ett gatukök nere vid sjöbodarna i hamnen. Riktigt gott och ett bra tillfälle att komma ifrån E-4:an en stund.
måndag 24 maj 2010
VÅRAVSLUTNING

Vi i lapptäcksföreningen hade avslutning inför sommaren igår. Som alltid mycket trevligt! Trevliga kviltvänner, god sallad, bröd och kaka. En rolig aktivitet ingick också där man lite slumpmässigt kunde samla på sig tyger, kvilttidningar, trådar mm. Jag lyckades riktigt bra, men gav bort en tygbit till Anna-Lena som hade fått mycket lite.
Louise D ville gärna att jag skulle skriva några rader på bloggen om kvällen. Här ser ni henne i sin fina kviltklänning med applikationer upptill och nertill.
Nous dans le club de patchwork a été la fermeture pour l'été hier. Comme toujours très agréable! Les amis de patchwork, bonne salade, du pain et des gâteaux. Une activité amusante qui a également inclus certains aléatoires pourraient découler de tissus,les journaux de patchwork , etc. Je me suis vraiment bien, mais offert un morceau de tissu à Anna-Lena qui avaient reçu très peu.
Louise D voulait me faire écrire quelques lignes sur le blog de la nuit. Ici vous voir Louise dans sa belle robe d'applications.
Je ne sais pas si la traduision est correct. C'est Google qui m'a aidé :-).
lördag 22 maj 2010
KÄRLEK, NÅL OCH TRÅD...
heter en liten pärla bland alla nyutkomna böcker! Boken handlar om Sveriges syföreningar, deras historia, verksamhet idag och hur inkomster från föreningarna kommer till användning för tex unga ensamma mammor i Brasilien. Många andra projekt utomlands har man också bidragit till.
Första gången jag såg boken tänkte jag: Korsstygn! Eftersom jag är dålig på broderi lånade jag självklart inte boken. Men nästa gång jag såg den började jag bläddra i den och såg hur mycket som rymdes i den. Fina beskrivningar på stickning, virkning, julprydnader, tips om vad man brukar kunna sälja på marknader, matrecept och mycket mer! Jag fastnade för receptet på lax med lingon. Ska prövas när Erik kommer hem.
"För en vackrare värld" är ett genomgående tema i boken. Kärleken till hantverket är självklar. Boken innehåller så mycket! Lite lappteknik finns också med, om någon undrar.
Boken finns på biblioteket i Ösd.
söndag 16 maj 2010
VITSIPPOR
Idag tog vi oss en sväng till Anviken för att titta på vitsippor. Vi har bara tio blommande vitsippor i vår trädgård. I Anviken finns det en tomt med många vitsippor, det enda stället i Jämtland jag känner till där det finns rikligt med denna fina blomma.
Nu finns det ytterligare bloggar och lite annat i blogglistan. En matblogg som verkar trevlig, en norsk konstnärs akvareller att njuta av, och två bokbloggar.
onsdag 12 maj 2010
TVÅ FÖRSTA FÖRSÖK
Jag har känt mig sämst i klassen en tid, ja ungefär som i skolgymnastiken. Vi i Ösd-gruppen arrangerade en kursdag med bla sömnad av necessärer inklusive blixtlås. Innan dess träffades vi i vår arrangörsgrupp för att förbereda kursdagen och sömnaden. Man förutsattes kunna sy blixtlås. Vi hade även en genomgång och fick några mönster att testa på hemma. Det gick ju inte utan förkunskaper och jag har känt mig som ett ufo sedan dess. När det var dags för kursdag höll jag mig ute i köksregionerna så mycket som möjligt för att inte avslöja min okunskap :-)
Nu har jag fått hjälp av Ammi och sytt en enkel mininecessär. Tack Ammi! Den är inte så välsydd om man tittar noga, men varför ska man göra det?
Jag har för första gången beställt tyger från USA och det ska jag göra fler gånger! Billigt, enkelt, stort sortiment och inga tullproblem. Det är tyger med provencalska mönster, liknande dem man kan hitta i den regionen i Frankrike.
tisdag 4 maj 2010
SYTT


Symaskinen är äntligen hemma från Huskvarna och fungerar utmärkt! För en vecka sedan åkte jag och några kviltvänner till Birgits trevliga gårdsbutik i Revsund, där allt i lapptäcksväg finns. En mycket trevlig dag!
För att testa maskinen sydde jag en jeansväska efter ett extremt enkelt mönster på franska Tissulines blogg. Man kan ta ett snyggt tyg, sy ett slags skärp och dra ihop väskan med, men jag ska nog sätta ett blixtlås så att jag inte stjälper ut viktiga saker. Kanske blir det någon applikation. Väskan känns inte helt färdig än. På bilden har jag satt en överbliven remsa tyg.
Därefter sydde jag änglagrytlappen och gav bort den till kär granne.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
