Det är verkligen på tiden att skriva lite nytt här! Frågan är bara vad...Jag har ägnat mig åt att fortsätta sy på projektet jag skrev om i förra inlägget. Det blir verkligen fint! Jag visste inte att grönt och lila är så fint ihop. Min svärmor Åsa nämnde då och då att de två färgerna var så vackra ihop. Det stämde och det hela kommer att bli ett överkast till gästrummet.
Annars har det inte hänt så mycket. Vädret är uselt sedan länge. Kallt, blåsigt, regnigt med minusgrader på nätterna. Mitt humör håller sig på samma humör som vädret ungefär. Det är tur att VM i fotboll pågår nu, alltid spännande med sport.
Återkommer när jag har något mer upplyftande att berätta...
söndag 20 juni 2010
söndag 6 juni 2010
Patchwork
torsdag 3 juni 2010
JÄMTLAND...


...är ett mycket vackert landskap. Igår åkte jag och några syvänner till Åre för bla en stor utförsäljning av tyger i Undersåker. Vi fikade utomhus i Mattmar, med en fantastisk vy över fjällvärlden. Efter tyginköp blev vi bjudna på fika på tygförsäljarens gård och därefter fortsatte vi till Åre chokladfabrik. Det är ett av flera trevliga resmål i Åretrakten. Man behöver fler dagar på sig där för att se allt. Men chokladfabriken missar jag aldrig...fast jag borde. Lyckligtvis är det dyr choklad så det blev inga stora mängder köpta.
Dagen bjöd på hyfsat väder och trevligt sällskap. Hoppas det blir fler utflykter framöver!
fredag 28 maj 2010
JÖNKÖPING


...är en mysig stad. Invånarna verkar väldigt trevliga och har, i mitt tycke, Sveriges vackraste dialekt. Alla låter genomsnälla och man blir glad av att vara i Jönköping. Stan ligger vackert vid sjön, det finns en pir vid hamnen och många små butiker med inredning, keramik mm. Det finns mycket att se runt Jönköping, Visingsö, Gränna mm, men det hann vi inte med den här gången.
Erik har bott ett år i Jönköping och trivs riktigt bra. Bilden visar utsikten från hans köksfönster med Vättern i bakgrunden. Fruktträden är på väg att slå ut. Bilden på Erik är från Hudiksvall där vi åt strömmingsburgare och strömmingsstut från ett gatukök nere vid sjöbodarna i hamnen. Riktigt gott och ett bra tillfälle att komma ifrån E-4:an en stund.
måndag 24 maj 2010
VÅRAVSLUTNING

Vi i lapptäcksföreningen hade avslutning inför sommaren igår. Som alltid mycket trevligt! Trevliga kviltvänner, god sallad, bröd och kaka. En rolig aktivitet ingick också där man lite slumpmässigt kunde samla på sig tyger, kvilttidningar, trådar mm. Jag lyckades riktigt bra, men gav bort en tygbit till Anna-Lena som hade fått mycket lite.
Louise D ville gärna att jag skulle skriva några rader på bloggen om kvällen. Här ser ni henne i sin fina kviltklänning med applikationer upptill och nertill.
Nous dans le club de patchwork a été la fermeture pour l'été hier. Comme toujours très agréable! Les amis de patchwork, bonne salade, du pain et des gâteaux. Une activité amusante qui a également inclus certains aléatoires pourraient découler de tissus,les journaux de patchwork , etc. Je me suis vraiment bien, mais offert un morceau de tissu à Anna-Lena qui avaient reçu très peu.
Louise D voulait me faire écrire quelques lignes sur le blog de la nuit. Ici vous voir Louise dans sa belle robe d'applications.
Je ne sais pas si la traduision est correct. C'est Google qui m'a aidé :-).
lördag 22 maj 2010
KÄRLEK, NÅL OCH TRÅD...
heter en liten pärla bland alla nyutkomna böcker! Boken handlar om Sveriges syföreningar, deras historia, verksamhet idag och hur inkomster från föreningarna kommer till användning för tex unga ensamma mammor i Brasilien. Många andra projekt utomlands har man också bidragit till.
Första gången jag såg boken tänkte jag: Korsstygn! Eftersom jag är dålig på broderi lånade jag självklart inte boken. Men nästa gång jag såg den började jag bläddra i den och såg hur mycket som rymdes i den. Fina beskrivningar på stickning, virkning, julprydnader, tips om vad man brukar kunna sälja på marknader, matrecept och mycket mer! Jag fastnade för receptet på lax med lingon. Ska prövas när Erik kommer hem.
"För en vackrare värld" är ett genomgående tema i boken. Kärleken till hantverket är självklar. Boken innehåller så mycket! Lite lappteknik finns också med, om någon undrar.
Boken finns på biblioteket i Ösd.
söndag 16 maj 2010
VITSIPPOR
Idag tog vi oss en sväng till Anviken för att titta på vitsippor. Vi har bara tio blommande vitsippor i vår trädgård. I Anviken finns det en tomt med många vitsippor, det enda stället i Jämtland jag känner till där det finns rikligt med denna fina blomma.
Nu finns det ytterligare bloggar och lite annat i blogglistan. En matblogg som verkar trevlig, en norsk konstnärs akvareller att njuta av, och två bokbloggar.
onsdag 12 maj 2010
TVÅ FÖRSTA FÖRSÖK
Jag har känt mig sämst i klassen en tid, ja ungefär som i skolgymnastiken. Vi i Ösd-gruppen arrangerade en kursdag med bla sömnad av necessärer inklusive blixtlås. Innan dess träffades vi i vår arrangörsgrupp för att förbereda kursdagen och sömnaden. Man förutsattes kunna sy blixtlås. Vi hade även en genomgång och fick några mönster att testa på hemma. Det gick ju inte utan förkunskaper och jag har känt mig som ett ufo sedan dess. När det var dags för kursdag höll jag mig ute i köksregionerna så mycket som möjligt för att inte avslöja min okunskap :-)
Nu har jag fått hjälp av Ammi och sytt en enkel mininecessär. Tack Ammi! Den är inte så välsydd om man tittar noga, men varför ska man göra det?
Jag har för första gången beställt tyger från USA och det ska jag göra fler gånger! Billigt, enkelt, stort sortiment och inga tullproblem. Det är tyger med provencalska mönster, liknande dem man kan hitta i den regionen i Frankrike.
tisdag 4 maj 2010
SYTT


Symaskinen är äntligen hemma från Huskvarna och fungerar utmärkt! För en vecka sedan åkte jag och några kviltvänner till Birgits trevliga gårdsbutik i Revsund, där allt i lapptäcksväg finns. En mycket trevlig dag!
För att testa maskinen sydde jag en jeansväska efter ett extremt enkelt mönster på franska Tissulines blogg. Man kan ta ett snyggt tyg, sy ett slags skärp och dra ihop väskan med, men jag ska nog sätta ett blixtlås så att jag inte stjälper ut viktiga saker. Kanske blir det någon applikation. Väskan känns inte helt färdig än. På bilden har jag satt en överbliven remsa tyg.
Därefter sydde jag änglagrytlappen och gav bort den till kär granne.
onsdag 28 april 2010
VÅRSTÄDNING

Nu är det vår och lite vårstädning här på bloggen. Jag har tagit bort en länk till en blogg och lagt till tre nya franska bloggar. De handlar om kviltning (vad annars...) och en del annat pyssel. Om man inte förstår franska kan man titta på bilder av allt fint. Jag blir väldigt inspirerad. Tyvärr har bloggen "le blog de petite chouette"(den lilla ugglans blogg) tagit lite semester, men den får vara kvar i listan ändå. Några bokbloggar har jag också lagt till.
Vårstädningen här hemma har jag lyckats glömma bort hittills...tror jag fortsätter glömma den ett tag till.
Någon bloggare som vet hur man får in lite vackert mönster vid sidan av texten? Det blir så trist med bara enfärgat.
Sätter in en bild på årets första blombukett. Nu har vi en härlig tid framför oss!
fredag 23 april 2010
VÅR?
Tänkte just skriva något glädjefyllt om våren, men när jag tittar ut genom fönstret snöar det ...Våren verkar vara sen över hela landet. Igår var det vitt på marken i Västerås och i förrgår snöade det i Jönköping.
Man blir så mycket piggare nu när ljuset har kommit. Allt blir lättare, till och med städningen. Jag har just sorterat ut 27 kokböcker som jag inte har tittat i på 15 år. Varför köper man kokböcker på bokrean fast man inte behöver dem? Varför köper man tyger utan att ha en aning om vad de ska användas till? Tur att Tradera finns, så man kan sälja undan ibland.
Annars händer inte så mycket här utom att "Doktorn som bestämmer" på en specialistmottagning har upptäckt att jag är sjuksköterska. Det ledde till ett betydligt bättre bemötande. Nu gick det plötsligt bra att diskutera olika alternativ till nuvarande behandling, som jag är besviken över. Hur gör man om man inte är i sjukvårdsbranschen? Rätt skrämmande, men bra för mig.
Man blir så mycket piggare nu när ljuset har kommit. Allt blir lättare, till och med städningen. Jag har just sorterat ut 27 kokböcker som jag inte har tittat i på 15 år. Varför köper man kokböcker på bokrean fast man inte behöver dem? Varför köper man tyger utan att ha en aning om vad de ska användas till? Tur att Tradera finns, så man kan sälja undan ibland.
Annars händer inte så mycket här utom att "Doktorn som bestämmer" på en specialistmottagning har upptäckt att jag är sjuksköterska. Det ledde till ett betydligt bättre bemötande. Nu gick det plötsligt bra att diskutera olika alternativ till nuvarande behandling, som jag är besviken över. Hur gör man om man inte är i sjukvårdsbranschen? Rätt skrämmande, men bra för mig.
söndag 11 april 2010
NYA TYGER

Igår var det dags igen för en stor kviltträfF. Som alltid mycket trevligt och mycket tröttande :-). 92 pratsamma kvinnor i en skolmatsal. Vår lokalgrupp arrangerade och därför blev det inget sytt för mig igår. Men en liten paus behövde man ju ibland och den fick lämpligt nog användas till tyginköp. De vackraste tygerna är de på bilden ovan.
torsdag 8 april 2010
ROSOR

Sätter in en bild för att jämföra min ros med tyg- och stickdesignern Kaffe Fassetts rosor. Min ros ska ha lite mer skuggor och lite rosa i bakgrunden innan den är klar. Dessutom är den bara en kopia, en övning vi gjorde i akvarellkursen. Men rosen passade fint ihop med Fassetts rosor, som är fantastiska!
lördag 3 april 2010
PÅSK OCH JOBB
GLAD PÅSK önskas till alla! Hoppas vädret blir fint i helgen! Här firar vi inte bara påsk utan även att Anders äntligen har fått ett nytt jobb. Vi är otroligt lättade och glada över det. Det sista året har varit oroligt för oss. Om några veckor börjar Anders jobba som taxichaufför. I torsdags hämtade vi ut arbetskläderna. Han blir Jämtlands stiligaste taxichaufför. Tycker i alla fall jag.
Att få ett nytt jobb när man närmar sig 55 år var svårare än vi kunnat föreställa oss. Han har jobbat i nästan trettio år med mediabevakning eller omvärldsbevakning som det kallades sista tiden. Vi var beredda att flytta nästan vart som helst för jobb, men nu kan vi bo kvar här uppe. Känns riktigt skönt faktiskt.
Mer att fira har vi också. Fortsättning följer nästa vecka :-).
Kör försiktigt i påsk, både på vägar och kalfjäll.
Att få ett nytt jobb när man närmar sig 55 år var svårare än vi kunnat föreställa oss. Han har jobbat i nästan trettio år med mediabevakning eller omvärldsbevakning som det kallades sista tiden. Vi var beredda att flytta nästan vart som helst för jobb, men nu kan vi bo kvar här uppe. Känns riktigt skönt faktiskt.
Mer att fira har vi också. Fortsättning följer nästa vecka :-).
Kör försiktigt i påsk, både på vägar och kalfjäll.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



