lördag 22 maj 2010

KÄRLEK, NÅL OCH TRÅD...


heter en liten pärla bland alla nyutkomna böcker! Boken handlar om Sveriges syföreningar, deras historia, verksamhet idag och hur inkomster från föreningarna kommer till användning för tex unga ensamma mammor i Brasilien. Många andra projekt utomlands har man också bidragit till.

Första gången jag såg boken tänkte jag: Korsstygn! Eftersom jag är dålig på broderi lånade jag självklart inte boken. Men nästa gång jag såg den började jag bläddra i den och såg hur mycket som rymdes i den. Fina beskrivningar på stickning, virkning, julprydnader, tips om vad man brukar kunna sälja på marknader, matrecept och mycket mer! Jag fastnade för receptet på lax med lingon. Ska prövas när Erik kommer hem.

"För en vackrare värld" är ett genomgående tema i boken. Kärleken till hantverket är självklar. Boken innehåller så mycket! Lite lappteknik finns också med, om någon undrar.
Boken finns på biblioteket i Ösd.

söndag 16 maj 2010

VITSIPPOR



Idag tog vi oss en sväng till Anviken för att titta på vitsippor. Vi har bara tio blommande vitsippor i vår trädgård. I Anviken finns det en tomt med många vitsippor, det enda stället i Jämtland jag känner till där det finns rikligt med denna fina blomma.

Nu finns det ytterligare bloggar och lite annat i blogglistan. En matblogg som verkar trevlig, en norsk konstnärs akvareller att njuta av, och två bokbloggar.

onsdag 12 maj 2010

TVÅ FÖRSTA FÖRSÖK



Jag har känt mig sämst i klassen en tid, ja ungefär som i skolgymnastiken. Vi i Ösd-gruppen arrangerade en kursdag med bla sömnad av necessärer inklusive blixtlås. Innan dess träffades vi i vår arrangörsgrupp för att förbereda kursdagen och sömnaden. Man förutsattes kunna sy blixtlås. Vi hade även en genomgång och fick några mönster att testa på hemma. Det gick ju inte utan förkunskaper och jag har känt mig som ett ufo sedan dess. När det var dags för kursdag höll jag mig ute i köksregionerna så mycket som möjligt för att inte avslöja min okunskap :-)
Nu har jag fått hjälp av Ammi och sytt en enkel mininecessär. Tack Ammi! Den är inte så välsydd om man tittar noga, men varför ska man göra det?
Jag har för första gången beställt tyger från USA och det ska jag göra fler gånger! Billigt, enkelt, stort sortiment och inga tullproblem. Det är tyger med provencalska mönster, liknande dem man kan hitta i den regionen i Frankrike.

tisdag 4 maj 2010

SYTT



Symaskinen är äntligen hemma från Huskvarna och fungerar utmärkt! För en vecka sedan åkte jag och några kviltvänner till Birgits trevliga gårdsbutik i Revsund, där allt i lapptäcksväg finns. En mycket trevlig dag!
För att testa maskinen sydde jag en jeansväska efter ett extremt enkelt mönster på franska Tissulines blogg. Man kan ta ett snyggt tyg, sy ett slags skärp och dra ihop väskan med, men jag ska nog sätta ett blixtlås så att jag inte stjälper ut viktiga saker. Kanske blir det någon applikation. Väskan känns inte helt färdig än. På bilden har jag satt en överbliven remsa tyg.
Därefter sydde jag änglagrytlappen och gav bort den till kär granne.

onsdag 28 april 2010

VÅRSTÄDNING


Nu är det vår och lite vårstädning här på bloggen. Jag har tagit bort en länk till en blogg och lagt till tre nya franska bloggar. De handlar om kviltning (vad annars...) och en del annat pyssel. Om man inte förstår franska kan man titta på bilder av allt fint. Jag blir väldigt inspirerad. Tyvärr har bloggen "le blog de petite chouette"(den lilla ugglans blogg) tagit lite semester, men den får vara kvar i listan ändå. Några bokbloggar har jag också lagt till.
Vårstädningen här hemma har jag lyckats glömma bort hittills...tror jag fortsätter glömma den ett tag till.

Någon bloggare som vet hur man får in lite vackert mönster vid sidan av texten? Det blir så trist med bara enfärgat.
Sätter in en bild på årets första blombukett. Nu har vi en härlig tid framför oss!

fredag 23 april 2010

VÅR?

Tänkte just skriva något glädjefyllt om våren, men när jag tittar ut genom fönstret snöar det ...Våren verkar vara sen över hela landet. Igår var det vitt på marken i Västerås och i förrgår snöade det i Jönköping.

Man blir så mycket piggare nu när ljuset har kommit. Allt blir lättare, till och med städningen. Jag har just sorterat ut 27 kokböcker som jag inte har tittat i på 15 år. Varför köper man kokböcker på bokrean fast man inte behöver dem? Varför köper man tyger utan att ha en aning om vad de ska användas till? Tur att Tradera finns, så man kan sälja undan ibland.

Annars händer inte så mycket här utom att "Doktorn som bestämmer" på en specialistmottagning har upptäckt att jag är sjuksköterska. Det ledde till ett betydligt bättre bemötande. Nu gick det plötsligt bra att diskutera olika alternativ till nuvarande behandling, som jag är besviken över. Hur gör man om man inte är i sjukvårdsbranschen? Rätt skrämmande, men bra för mig.

söndag 11 april 2010

NYA TYGER


Igår var det dags igen för en stor kviltträfF. Som alltid mycket trevligt och mycket tröttande :-). 92 pratsamma kvinnor i en skolmatsal. Vår lokalgrupp arrangerade och därför blev det inget sytt för mig igår. Men en liten paus behövde man ju ibland och den fick lämpligt nog användas till tyginköp. De vackraste tygerna är de på bilden ovan.

torsdag 8 april 2010

ROSOR


Sätter in en bild för att jämföra min ros med tyg- och stickdesignern Kaffe Fassetts rosor. Min ros ska ha lite mer skuggor och lite rosa i bakgrunden innan den är klar. Dessutom är den bara en kopia, en övning vi gjorde i akvarellkursen. Men rosen passade fint ihop med Fassetts rosor, som är fantastiska!

lördag 3 april 2010

MER PÅSK




Några bilder på min nysydda duk mm.

PÅSK OCH JOBB

GLAD PÅSK önskas till alla! Hoppas vädret blir fint i helgen! Här firar vi inte bara påsk utan även att Anders äntligen har fått ett nytt jobb. Vi är otroligt lättade och glada över det. Det sista året har varit oroligt för oss. Om några veckor börjar Anders jobba som taxichaufför. I torsdags hämtade vi ut arbetskläderna. Han blir Jämtlands stiligaste taxichaufför. Tycker i alla fall jag.

Att få ett nytt jobb när man närmar sig 55 år var svårare än vi kunnat föreställa oss. Han har jobbat i nästan trettio år med mediabevakning eller omvärldsbevakning som det kallades sista tiden. Vi var beredda att flytta nästan vart som helst för jobb, men nu kan vi bo kvar här uppe. Känns riktigt skönt faktiskt.

Mer att fira har vi också. Fortsättning följer nästa vecka :-).
Kör försiktigt i påsk, både på vägar och kalfjäll.

söndag 28 mars 2010

DET VÅRAS FÖR LEDINS...


Vi har mycket att glädjas åt nu! Äntligen händer en hel del positivt! Idag fyller vår Erik 22 år. Obegripligt hur fort tiden går. Så här såg han ut igår inför födelsedagsfesten i stan.

Vi har mer att fira också och det ska vi göra genom att gå på restaurang Simon och Victor i stan ikväll. Eftersom jag är lite skrockfull berättar jag ännu inte om övriga anledningar att fira, eftersom de inte har inträffat ännu :-).
Nu känns det skönt att våren är på väg. Imorgon ska jag börja motionera mer.

onsdag 24 mars 2010

SYDAG!!!

Igår sydde min kviltkompis Anna-Lena och jag kviltar hemma i hennes stora lantkök med sjöutsikt. Eller isutsikt än så länge. Det var en härlig dag! Det är så mycket roligare att sy om man är flera. Min symaskin är ju i Huskvarna ännu och mammas gamla maskin klarar inte kviltningen.
Anna-Lenas duk blir väldigt fin och min också. Gott fika och god lunch gjorde att vi lyckades ännu bättre med sömnaden.

Lite senare på dagen var det dags för akvarellkursen. Vi gjorde en gemensam övning med flytande akvarellfärger. Motivet var en vit ros, men blommor är ju aldrig helt vita. Det finns massor av skuggor som måste målas. Svårt i början, men riktigt lärorikt och roligt. Att ägna sig åt sina intressen en hel dag är så avslappnande.

Mitt i kursen ringde doktorn och med ett magplask var jag tillbaka i verkligheten igen. Nya remisser, ultraljud, provtagningar mm. Det värsta är att jag inte får ta några som helst värkmediciner mot min reumatism en tid framöver. Det sägs att vården är otillgänglig i Jämtland med långa köer mm. Jag känner inte igen det, för mig verkar det finnas en svängdörr in för jämnan.
Nu sitter jag och funderar över rätten att tacka nej till dessa undersökningar.

Imorgon kommer Erik hem ! Vad jag längtar efter honom! Ska bli så kul att hela familjen är samlad igen. Erik fyller år när han är här och ska naturligtvis firas.

tisdag 9 mars 2010

GRÅVÄDER


Här är det grått och trist. Ont i halsen av och till och nu feber. Sätter därför in en fin sommarbild från vår veranda. Vi bor ostört längst in på en återvändsgata och har skogen och naturen som granne.
Även om jag tycker om vintern börjar jag längta till sommaren nu. När jag ser bilden ovanför blir jag så glad! Om någon undrar var verandastaketet är, så försvann det när Anders skulle skrapa det inför ommålning häromåret. Det räckte med en skrapning och därefter föll det samman. Hela verandan behöver bytas ut, men eftersom vi inte vet hur vi vill ha den blir inget gjort. Händigheten är inte heller vad den borde.
Sätter även in en akvarell med vallmo.

lördag 6 mars 2010

MARS, SNÖ OCH LJUS



Äntligen är mars här, årets bästa månad här i norr! Idag strålar solen och mitt på dan är det lagom kallt ute. På mornarna har vi fortfarande ända ner till 30 minus. Vinterfestivalen pågår med en mängd aktiviteter på Storsjöns is.
Jag har lagt in några bilder på två akvareller som jag är halvnöjd med. Jag ska fortsätta måla på den ena, den med stugan på skäret. Eller göra en ny liknande.

tisdag 2 mars 2010

BOKREA 2

Inspirerad av andras bokfynd bestämde jag mig för att handla lite på rean. Det hör ju till den här tiden på året. Men mellan bokhandlarna hamnade jag på en skorea. Där fanns mitt favoritmärke Arcopedico med gröna skor i storlek 35 med 50% rabatt. De är dyra normalt, så jag fyndade rejält.
Några böcker blev det inte.

Här är ljust, soligt och lagom många minusgrader. Jag har några trevliga dagar bakom mig och säkert många framför mig. I söndags hade vi syträff i Ammis kvarterslokal. Det pratas och fikas mer än vad det sys, men vad gör det? Igår var jag i ateljén och för en gångs skull var vi alla samlade samtidigt. Jag skar till en stjärna i glas som ska hänga i ett fönster här hemma. Om den nu inte spricker i ugnen, sånt händer.

Jag blev vice kassör i ateljéföreningen, något maken och ena sonen skrattade gott åt. De verkar se mig som familjens virrpanna, vilket nog stämmer ganska bra. Men genom jobbet vet jag att jag kan hålla ordning, räkna någorlunda och vara noggrann. Så det ska nog ordna sig. Anders har varit kassör i årtionden åt olika föreningar och kan lära mig lite.

Nu ska jag fundera ut nästa akvarellmotiv. Det borde vara ett motiv med snö, men det är nog svårt.