måndag 30 november 2009

SNÖ!


Äntligen snö, efter den mörkaste november jag kan minnas. Visserligen är jag van vid novembermånader helt utan snö, men de brukar ändå vara ljusare i mina hemtrakter.
Det är underbart att titta ut och se snölandskapet utomhus. Tyvärr är det bara noll grader, men det ska bli lite kallare. Måtte snön ligga kvar!

Annars är det mesta trögt. Jag är trött och har ont i magen. Nästa vecka har jag tid för läkarbesök. Förmodligen är det medicinbiverkningar som ställer till det, men det är ju bra att få det kollat.

Bilderna är tagna förra vintern. Översta bilden visar utsikten från ett av köksfönstren, den andra bilden visar vårt lilla kapell här i byn.

fredag 27 november 2009

MAN BORDE...

Tänk vad mycket man borde göra...Nu i adventstid upptäcker man alla sina brister. Vi har glömt höstens fönsterputs...och vårens också, hu...Igår glömde vi att äta middag. Det händer ganska ofta nuförtiden. Jag är nämligen gift med en person som aldrig är hungrig. Själv har jag varit hungrig för jämnan tidigare, men nu är aptiten minimal sedan lång tid. Det märks tyvärr inte på vikten :-(.

Man borde byta till julgardiner. Det gjorde jag till advent tidigare, men nu när Erik inte bor hemma längre, får det vänta till själva julen. Det är en speciell känsla att sätta upp dem kvällen före julafton. Erik var den som höll full koll på när kompisarnas mammor bytte till julgardiner och krävde att det var exakt lika hos oss. Han var familjens julpolis.

Man borde baka till advent, men vem ska äta upp det? Man borde göra julklapparna själv, men vem vill ha dem? Troligen bara min mor, kanske Anders. Man borde städa, sy nya juldukar, göra nytt julpynt själv. Stöpa ljus, lacka paket mm.

Det var helt enkelt roligare med alla förberedelser förut när sönerna bodde hemma. Man kom även ihåg att äta middag på den tiden. Tonåriga söner glömmer aldrig att äta och äter snarare för jämnan.

Trots att det inte känns så inspirerande med förberedelser just nu, kommer jag att flänga runt som en ilsken galning dagarna före jul och lova mig själv att börja tidigare nästa år. Och det kommer jag ändå aldrig att lyckas med...

måndag 23 november 2009

ÄNTLIGEN SKIDSPORT!

Nu blev det äntligen dags för världscup i längdskidåkning! Jag är en passionerad tv-tittare när det gäller den sporten, skidskytte och i viss mån alpina tävlingar. Det förgyller många trista gråvädersdagar och det förhindrar att man själv ger sig ut i skidspåren när det är fint väder. Ja, det är ju en nackdel så klart, men elljusspåret här i byn är endast rakt uppför och rätt utför. Man vill ju inte bryta något så det blir till att åka på sjön. Fast det blir som sagt sällan av pga skidsporten på tv. Men vi är i Lofsdalen ibland och där brukar vi åka på kalfjället. Härligt!

Igår var valet svårt, skidstafetter eller syträff hos Ammi. Jag anmälde mig till syträffen innan jag kollade sportprogrammet för helgen. Jag bestämde mig för att bete mig som en vanlig människa och inte som en sportfåne. Syträffen var mycket trevlig, men naturligtvis vann de svenska damerna stafetten när jag inte tittade. Repris och sammandrag gick idag och trots att jag visste hur det gick var det spännande. Jag drämde som vanligt en av mina redan onda händer på soffkanten av ren spänning...Inte klokt när det gäller en repris.

Mina egna meriter i skidtävlingssammanhang? Nionde plats i en skoltävling med ca 30 deltagare. Kunde varit värre, eftersom jag alltid var sämst på allt i skolidrotten utom just skidåkning och simning. Min bror och min pappa vann nästan alla tävlingar de var med i.

Nu funderar jag över vilken/vilka världscuptävlingar i skidskytte jag ska se i Östersund i början av december...

fredag 13 november 2009

PÅ FÖRSÖK


Nu har jag fått hjälp av Anna-Lena med bilder i bloggen. Eftersom hon är mycket smartare än jag när det gäller bloggar, så ska jag nog lyckas nu.
Något måste jag ju skriva också. Jag har varit gräsänka igen i tre dagar och trivts bra med det. Men nu börjar jag längta efter Anders som kommer ikväll. Han har varit i min barndomsstad Västerås och sökt jobb. Chanserna är antagligen mycket små, men jag håller tummarna.
Bilden på "mitt" radhus i Västerås stämmer inte. Det var naturligtvis inte i det huset jag bodde, men i ett något mindre som ser likadant ut.
Nu ska jag leta efter en bild att lägga bredvid texten, för att se om jag kan det.
Det funkade! TACK ANNA-LENA!

söndag 8 november 2009

HJÄLP!

Någon som vet hur man gör för att få blogginlägg varvat med bilder? Mina bilder kan bara placeras ovanför alla blogginlägg eller under alla dem. Det är så trist att inte kunna varva text och bilder, som alla andra kan.

BARNDOMSHEMMET

När jag ändå är sentimental måste jag ju visa barndomshemmet också. Det är rubrikbilden. Jag bodde i det gula radhuset där bilen är parkerad tills jag var 16 år. De allra första åren bodde vi i ett mindre radhus på samma gata, men jag har inte hittat någon bild på det. Det var väldigt charmiga bostäder, men säkert inte praktiska. Trappor, snedtak, små prång mm. Omgivningarna var fina också, nära till Rocklundahallen, badhus, centrum och skogen samtidigt. Stora rejäla ytor för lek och ett mindre skogsområde runt gatan. Om ni inte vet, så ligger huset i Västerås.

torsdag 5 november 2009

SENTIMENTAL

Min förra granne Anki har blivit vän med mig på Facebook. Nästan den enda av mina Stockholmsvänner som är med på FB. Övriga vill inte synas pga de jobb de har, verkar det som.
Jag blev glad och sentimental när Anki kom med. Så här kommer sentimentala bilder, snyft, från vårt hus i Vårby, Huddinge där vi bodde 1986-91. Även den fina utsikt som fanns i området och även från vårt badrumsfönster!, finns med.
Tyvärr förstår jag inte hur man gör med bilder på blogspot. Försökte byta till ny rubrikbild, men icke...Har gjort det förut utan problem.

lördag 24 oktober 2009

ATELJÈ NÅGORLUNDA några bilder från utställningen

Här kommer äntligen några bilder från vår utställning på Konsthyllan i Ösd.
De två lapptäcksarbetena har jag gjort. Tyvärr blev proportionerna på det ena lapptäcksarbetet lite konstiga på bild. I övrigt är det rakukeramik och glasarbeten som de andra, mer vana medlemmarna i gruppen har gjort. Jag är särskilt förtjust i Anitas myggor och Lailas Confettifat.

fredag 23 oktober 2009

TYGER

Nu har jag gjort det igen! Köpt tyger så klart!

Igår tittade jag in på Syssla för att köpa ett! tyg och en trådrulle, men eftersom jag hade 10% så kunde jag ta ett tyg till, tänkte jag. Det tyget passade i sin tur så bra ihop med det tredje tyget. Därefter såg jag ett tyg jag hade sett förut och som jag trodde var slut. Det blev fyra tyger till slut, men bara en trådrulle, fast det fanns ju många som kunde vara bra att ha, utifall att...

onsdag 21 oktober 2009

ANDERS OCH KVILTAR

Ibland brukar jag fråga Anders om råd när det gäller kviltar och färgval. Han, som aldrig funderat närmare över färger tidigare, visar sig vara en riktigt bra rådgivare. Han har flera gånger fått mig att ändra mina tänkta tyger.

Men idag var det andra kviltproblem. Mitt stjärntäcke som jag sydde ihop i helgen blev lite väl skevt. Alla mått stämde, men jag kunde inte hitta felet. Inte vågade jag krypa runt på golvet ensam heller. Med mina leder kan jag komma ner på golvet, men inte alltid upp. Och jag ville ju inte bli sittande där när Anders var i Sthlm. Idag skulle han kolla vad som är fel på kvilten. Fram åkte vinkelhake, tumstock mm och med bister min gick han till verket. Analysen visade lite småfel här och där. Jag är inte petig alls, men alla småfel tillsammans gjorde att det blev för skevt. Nu har jag åtgärdat allt och när Anders kommer hem från stan ska han få krypa ner på golvet igen och kolla. Mycket praktiskt!

KRÅNGEL 2

Fortsatt krångel med att få in bilder, efter att vi bytte skärm. Konstigt.
Det blev inget jobb för Anders. Inte den här gången heller.

söndag 18 oktober 2009

KRÅNGEL

Tyvärr kan jag inte visa bilderna från utställningen. Det står "internt fel". Anders kommer hem sent ikväll, så han får titta på det imorgon.

lördag 17 oktober 2009

AVUNDSJUKA

Jag är gräsänka sedan några dagar, eftersom Anders är i Nynäshamn och hälsar på sin pappa. Han hade även ett annat ärende till Sthlm och det är nu avklarat. Men idag blev jag riktigt avundsjuk och fick längtan tillbaka till Stockholmsområdet. Anders åker pendeltåg genom Södertörn med alla fina svampmarker, lättgångna skogar och alla slånbärsbuskar. Åh , vad jag saknar allt detta! Ingen rädsla för björnar i skogarna, fler sorters svamp och att kunna plocka slånbär till saft och likör när de är frostnupna...bären alltså.

Dessutom åkte han till Wiveca och Kent i Tullinge Strand. Jag hade också velat vara med där och sitta i deras soffa och prata och skratta. De är de Stockholmsvänner vi har saknat mest genom åren. Vi lärde känna varandra på dagis, när våra barn var små. Det är många andra jag saknar också.

Fick ett välmenande telefonsamtal igår som ändå gjorde mig ledsen. Varför ska allt ibland handla om jag jobbar eller inte? Det är fortfarande något mycket känsligt för mig och jag vill inte förklara, jag vill inte tvingas dela med mig. Kände mig uppriven och misslyckad efteråt.

Imorgon kommer lite bilder från utställningen.

onsdag 7 oktober 2009

EN RYSLIGT SPÄNNANDE BOK

Mitt i all sömnad bestämde jag mig för att påbörja en bok på kvällen. Det blev "Utan ett ord" av Linwood Barclay. Den handlar om en ung flicka, vars familj plötsligt bara försvinner. Efter 25 år söker hon efter dem i ett teveprogram och därmed börjar saker att hända. Det gick inte att lägga ifrån sig boken och framemot midnatt hade jag läst klart den. Lättläst och mycket, mycket spännande!

EN ROLIG TID

Här har det varit stressigt, men mycket trevligt sista tiden. För en dryg vecka sedan ställde jag ut mina tavlor i Gällö bibliotek. Lite nervöst så klart, men spännande. Ingen av dem är till salu, eftersom det blir så tomt på väggarna här hemma utan dem. Dessutom säljs det nästan aldrig något på bibliotekets utställningar. Utställningen pågår till 16/10.

I helgen hade vi i Ateljé Någorlunda vernissage på Folkets Hus Konsthylla i Ösd. LT var där och skrev positivt. Jag har bara några mindre lapptäcken med, fina, men lite väl enkla. Men det är inte så många som förstår det lyckligtvis! Bilder kommer från den utställningen, men jag måste åka dit först, glömde naturligtvis kameran sist. Min gamla mamma och min bror var hedersgäster på utställningen.

Så nu sitter jag här och funderar över nästa projekt. Igår började jag akvarellkursen igen. Skönt att komma igång efter sommaren!