söndag 17 oktober 2010

En liten stickning



För första gången på några årtionden har jag stickat. Kändes roligt men ovant. Svårast var att komma ihåg hur man maskar av och det är ju så enkelt när man väl kommer på det. Stickorna jag använde var storlek 20, en dröm för onda händer. Garnet är från Panduro/Syssla (vad heter affären egentligen, ett eller två namn?) och det vill jag gärna sticka mer med.

lördag 16 oktober 2010

Mordet på Halland...

...heter en ny bok av danska författaren Pia Juul. Den har röstats fram av läsarna till ett av Danmarks främsta bokpriser. Det lät som en mycket spännande deckare och självklart ville jag ha svar på frågan om just vem som mördade Halland och varför. När jag hade läst den tunna boken kikade jag på baksidestexten och dess frågor om mordet. Så insåg jag att inte en enda av dessa frågor hade besvarats. Kände mig som ett frågetecken...vad var meningen med boken?
Det blev sökning efter recensioner på Google. Boken höjs till skyarna på kultursidorna även i svenska tidningar. Det fina med boken anses vara att den är en anti-deckare och att alla frågor är obesvarade. Det är läsupplevelsen fram till det oavslutade slutet som är behållningen med boken tydligen....
Själv inser jag att jag är för gammal och stockkonservativ för nya moderna läsupplevelser. Frågade nyss en av sönerna om det, men han tyckte att jag är halvmodern. Inte så tokigt ändå :-).

tisdag 12 oktober 2010

Kittelfjäll




Det är alltid skönt att komma bort några dagar. Att dessutom få träffa vänner och vara i fjällvärlden är ännu bättre. Ulf och Agneta från Umeå har byggt en mysig fjällstuga i Kittelfjäll där vi var i helgen. Orten ligger ca 13 mil nordväst om Vilhelmina.
Vi letade kantareller som inte fanns, men det gjorde inte så mycket. Det är skönt att bara vara utomhus. Det var lätt att ta sig fram i skogen, mycket lättare än vid vårt, och tyvärr även andras, kantarellställe i jämtländska fjällen.
Vi åkte hem pigga och utvilade genom ett vackert, eller snarare två, vackra landskap med lite höstlöv kvar på träden.
Sätter in några bilder på utsikten från stugan, våra vänner och sist, men inte minst, Frans.

På väg mot Kittelfjäll och en liten höstsemester...


...stannade vi i det vackert belägna Vilhelmina. Vi kikade på sameslöjd, gick på marknad och fikade med våra vänner Agneta och Ulf på Stenmans konditori. Det passade bra, Anders hette ju Stenman när han var liten. Som alltid när vi träffar på namnet Stenman diskuterar vi namnbyte efteråt.
Kyrkstaden i Vilhelmina består av gamla, väl bevarade gamla trähus som på bilden. Kul att man har sparat dem och dessutom har vandrarhem i ett av dem.

onsdag 6 oktober 2010

Fri som en fågel

... blir jag snart...fast inte riktigt förrän på fredag. Igår träffade jag doktorn som inte gillar ifrågasättande patienter, som jag tex. I ärlighetens namn är han mycket trevlig så länge man inte ber om moderna, effektiva bromsmediciner. Fick nu kortisoninjektioner i fotlederna och blev därefter körd i rullstol till bilen samt ordinerad 24 timmars sängläge med undantag för toabesök. Jag visste att man ska ta det lite lugn, men detta...Har gjort mitt bästa, men lite tv-nyheter måste man se och Facebook!!! Hur kan man klara sig utan dator och just Facebook? Nu drar jag mig fram i huset med hjälp av en kontorsstol med hjul på. Matlagningen mm är bortlejd. Man måste i alla fall försöka lyda den nitiske läkaren lite.
Imorgon får jag gå inom bostaden. På fredag hägrar friheten och då får jag göra vad jag vill :-))).

lördag 18 september 2010

Lite sommar kvar



Än blommar det här och där i trädgården. Jag njuter av det sista av sommaren eller om det kanske är det första av hösten. Det finns mycket svamp i skogen i år och jag tror att september har varit varmare än normalt. Det brukar vara mer höstfärger vid den här tiden.
Nu ska jag återgå till dagens fråga, vad ska jag rösta på i landstingsvalet? Känns som det svåraste att ta ställning till.

lördag 11 september 2010

Jane Austen-kvilt

Författaren Jane Austen skrev ju ett antal böcker med mycket romantik i, i början av 1800-talet. Hon hade säkert skrivit flera om hon inte hade dött ung. De sista åren verkar det som om hennes böcker blivit mer populära och mer respekterade. När jag var ung läste man absolut inte hennes böcker.
Nu kommer en länk som visar att hon kunde mer än att skriva om Elizabeth och Mr Darcy, vilket hon i och för sig gör mycket bra och på ett fängslande sätt.
http://www.jasa.net.au/quilt.htm visar en bevarad kvilt från hennes hem.
Visst är överkastet fint? Beskrivning på kvilten finns, men den verkar inte helt lätt.

Jane Austens böcker gör sig bäst på originalspråket, tycker jag. En del ålderdomliga uttryck finns med, men förklaras i slutet av böckerna.
Om ni inte har sett serien Stolthet och Fördom från 1995, bör ni göra det. Colin Firth och Jennifer Ehle är suveränt bra i huvudrollerna. Kan lånas av mig, om någon är intresserad.

fredag 10 september 2010

Några boktips

Här kommer tips på två bra böcker. Sista månaden har jag varit sjuk större delen av tiden och alltså haft gott om tid att läsa böcker.
DE SAMVETSLÖSA av CJ BOX är en gastkramande deckare som jag inte kunde lägga ifrån mig utan sträckläste. Två barn blir vittne till ett mord och upptäcks av mördarna. Därefter försvinner barnen. Så mycket mer om handlingen kan jag inte skriva utan att avslöja för mycket. Läs den!

SASJENKA av SIMON MONTEFIORE är en tredelad roman om en sovjetisk kvinnas livsöde. Första delen handlar om hennes ungdom i Petrograd (St Petersburg) och hur hon blir bolsjevik trots sin borgerliga bakgrund. Andra delen utspelar sig 1939, några år efter Moskvaprocesserna. Sasjenka har en hög post som chefredaktör och har börjat andas ut efter alla utrensningar inom partiet. Men sakta men säkert märker hon att något förändras i omgivningen. Märkliga frågor ställs och folk slutar hälsa. Tredje delen handlar om en journalist som många år senare åtar sig att söka efter eventuella släktingar till en äldre kvinna. Detta är fortfarande under kommunismens tid och inte ofarligt.

Författaren har givit ut flera faktaböcker om historia. Den här boken är skönlitterär, men bygger på ett verkligt öde. En del personer i boken har funnits i verkligheten bla Stalin och Berija. Det är därför en lite annorlunda och läsvärd bok. Bäst är den andra delen där läsaren känner hur skräcken sakta kryper sig på.

fredag 3 september 2010

En liten semesterresa




Vi har varit bortresta en knapp vecka. Mer blev det inte eftersom Anders har nytt arbete och ingen betald semester i år. Men man ska inte klaga, det är viktigare att han har arbete.
Det är väldigt skönt att åka söderut i slutet av augusti och på det sättet förlänga sommaren. Söderöver blommar klängrosor, vildkaprifol och min favoritbuske syrenhortensia och mycket annat.
Vi åkte ner till Jönköping med Erik och stannade några nätter där. Det finns mycket att se där, men på något sätt hamnar vi alltid i köpcentrum där jag tappar bort mig och på IKEA. Nästa gång ska jag besöka John Bauermuséet istället.
Vi fortsatte mot Strömstad som visade sig vara en liten pittoresk stad med allt på promenadavstånd. Vi bodde på ett hotell beläget på en liten ö kant i kant med centrum. I staden finns en badanstalt, den heter faktiskt så, där man badar i 28-gradigt saltvatten. Det lät underbart, men jag blev febrig och vågade inte testa. Men jag ska tillbaka dit någon gång och testa. Anders blev också intresserad trots att han oftast är en badkruka.
De två nedersta bilderna är tagna från vårt hotellrum. Den övre bilden visar Kallbadhuset, där jag också gärna hade badat. Det räcker ju med 15 grader i vattnet för att kunna doppa sig.

onsdag 11 augusti 2010

SLÄKTEN ÄR BÄST




Tänk så mycket en släktträff kan betyda! En vecka efter min farbror Svens 90-årsdag har jag fortfarande inte landat med fötterna på marken. Min pappas fem syskon lever alla och kunde komma till Enköping. Det är sällan alla träffas samtidigt och för mig var det fjorton år sedan jag sist var med, även om jag har träffat några av syskonen oftare.
Jag är så glad över att få vara släkt med de utåtriktade, pratsamma, snälla och oftast gladlynta syskonen och deras familjer. Syskonen är också musikaliska och sjunger bra. Deras mor var stumfilmspianist i ungdomen. Vi pratar så mycket vi kan hela tiden och är möjligen tysta när vi tuggar maten. Sedan är det dags för prat igen, med alla närvarande och om de frånvarande. 28 kusinbarn har jag nu räknat till och fyra kusinbarnbarn i pappas släkt.
Kusin Tia, som stått mig närmast av alla kusiner, och som jag inte träffat på 22 år fick äntligen sitta bredvid mig vid "barnbordet" på kalaset. När vi var unga sattes vi så långt från varandra som möjligt pga allt fniss. Nu kunde vi skratta och minnas allt roligt, när hela släkten sjöng tillsammans, när vi firade en födelsedag med ett demonstrationståg på 70-talet och alla lekar som vuxna och barn deltog i tillsammans.
Översta bilden visar tre pensionärer, kusin Birgitta till vä, faster Kerstin till hö och syskonens moster Elvy i mitten. De äldre damernas ålder är nästan mitt emellan 90 och 100 år.
Mittbilden jubilaren Sven 90 år med barnbarnet Fredrik.
Undre bilden några av kusinerna vid "barnbordet" Anne-Marie, Tia, jag och Marie.

torsdag 29 juli 2010

NY BLOGGLÄNK

Som ni ser blir det inte mycket skrivet i sommarvärmen. Jag får mycket gjort både inomhus och utomhus när det är varmt ute och tillhör de lyckliga som mår riktigt bra i värmen. Lederna gör mindre ont och då stiger ju ork och humör till oanande höjder. Åtminstone då och då :-).

En ny blogglänk, Sireenes, finns med på listan. Det är min klasskamrat Anne-Li från högstadiet i Västerås som har förmedlat den. Vi har inte träffats sedan 16-årsåldern, men vi är FB-vänner nu.
Bloggen handlar om tyger, hantverk, återbruk mm.

onsdag 21 juli 2010

VACKRA KVILTAR




...fanns det gott om på utställningen på Strånäset. Jag har valt ut tre av de, i mitt tycke, allra finaste.
Tyvärr har jag glömt vem som har sytt den röd-svarta duken, men Britt-Inger Sundin har sytt den guld-svarta duken och kvilten med hjärtan.
Det blev inte någon vinst för mig nere i Mora, men det hade jag inte heller väntat mig. Känner mig mycket nöjd med att ha kommit så långt :-).

lördag 17 juli 2010

EN VINSTCHANS TILL!

http://www.ovansiljansquilt.se/26554133?i=36472244,
Om man klickar på länken kommer man till mitt tävlingsbidrag på en lapptäcksutställning i Mora.
Man kan rösta utom tävlan på bidragen och vinna fina kviltpriser. Det är publiken i Mora som avgör vilken kvilt i respektive kategori som vinner. Min är med i kategorin Sommar. Jag skulle just rösta på Marit Irenes tävlingsbidrag, när jag upptäckte att min golfkvilt, egentligen Anders, fanns med. Jag blev glad och stolt! Jag har knappast en chans att vinna, konkurrensen är hård. Men det är roligt att den blev utvald. Jag hade ingen aning om den här tävlingen.
Om någon vill rösta är länken här: http://www.ovansiljansquilt.se/26554133
Det blev visst inga länkar direkt, men man kan ju kopiera. Tävlingen slutar imorgon.

VINSTER!



Ibland är livet enkelt, solen skiner och jag vinner på två lotterier med bara någon veckas mellanrum!
Olivskålen + sked vann jag på Jordemors Keramiks lotteri på Facebook. Jag vann på den mest oemotståndliga kommentaren. Enkelt, jag beskrev bara mitt kök och skrev att jag gillar att äta oliver...
Nästa vinst, lapptäcksbollen, vann jag på en lapptäcksutställning på Strånäset i Stugun. Utställningen var fantastisk! Kanske blir det några bilder därifrån på den här bloggen. Jag är mycket glad över bollen, även om det just nu inte finns några små barn i familjen eller bland vännerna. Men den pryder sin plats i soffan ändå. Man kan även använda den för att träna handens muskler, om man vill.
Tänk vad det piggar upp att vinna!
Mer om vinstchanser i nästa inlägg...

torsdag 8 juli 2010

SOMMAR, SOMMAR, SOMMAR....






har det verkligen varit sista veckan. Värme, planerat släktbesök och även ett kort oplanerat släktbesök som en glad överraskning! Jordgubbar, kokning av sylt och saft, lyssna på Sommar i radion, se fotbolls-VM och njuta av all spänning i samband med matcherna. Fika på Frösön, titta på fjällvärlden, läsa bra böcker och allt annat härligt som hör sommaren till. I helgen är Anders ledig och vi kommer nog att åka till Persåsen och se Margareta Sjödins utställning. Hon som sa "har jag gjort bort mig nu igen?" i något tv-program på 60-talet.
Det blir lite tårta på tårta just nu, med både blogg och Facebook. Ska försöka spalta upp det bättre, men kan inte låta bli att lägga in några vallmobilder här också ...fast kanske inte exakt samma som på FB. Den här veckan när vallmon blommar är den vackraste veckan på året.