lördag 18 september 2010

Lite sommar kvar



Än blommar det här och där i trädgården. Jag njuter av det sista av sommaren eller om det kanske är det första av hösten. Det finns mycket svamp i skogen i år och jag tror att september har varit varmare än normalt. Det brukar vara mer höstfärger vid den här tiden.
Nu ska jag återgå till dagens fråga, vad ska jag rösta på i landstingsvalet? Känns som det svåraste att ta ställning till.

lördag 11 september 2010

Jane Austen-kvilt

Författaren Jane Austen skrev ju ett antal böcker med mycket romantik i, i början av 1800-talet. Hon hade säkert skrivit flera om hon inte hade dött ung. De sista åren verkar det som om hennes böcker blivit mer populära och mer respekterade. När jag var ung läste man absolut inte hennes böcker.
Nu kommer en länk som visar att hon kunde mer än att skriva om Elizabeth och Mr Darcy, vilket hon i och för sig gör mycket bra och på ett fängslande sätt.
http://www.jasa.net.au/quilt.htm visar en bevarad kvilt från hennes hem.
Visst är överkastet fint? Beskrivning på kvilten finns, men den verkar inte helt lätt.

Jane Austens böcker gör sig bäst på originalspråket, tycker jag. En del ålderdomliga uttryck finns med, men förklaras i slutet av böckerna.
Om ni inte har sett serien Stolthet och Fördom från 1995, bör ni göra det. Colin Firth och Jennifer Ehle är suveränt bra i huvudrollerna. Kan lånas av mig, om någon är intresserad.

fredag 10 september 2010

Några boktips

Här kommer tips på två bra böcker. Sista månaden har jag varit sjuk större delen av tiden och alltså haft gott om tid att läsa böcker.
DE SAMVETSLÖSA av CJ BOX är en gastkramande deckare som jag inte kunde lägga ifrån mig utan sträckläste. Två barn blir vittne till ett mord och upptäcks av mördarna. Därefter försvinner barnen. Så mycket mer om handlingen kan jag inte skriva utan att avslöja för mycket. Läs den!

SASJENKA av SIMON MONTEFIORE är en tredelad roman om en sovjetisk kvinnas livsöde. Första delen handlar om hennes ungdom i Petrograd (St Petersburg) och hur hon blir bolsjevik trots sin borgerliga bakgrund. Andra delen utspelar sig 1939, några år efter Moskvaprocesserna. Sasjenka har en hög post som chefredaktör och har börjat andas ut efter alla utrensningar inom partiet. Men sakta men säkert märker hon att något förändras i omgivningen. Märkliga frågor ställs och folk slutar hälsa. Tredje delen handlar om en journalist som många år senare åtar sig att söka efter eventuella släktingar till en äldre kvinna. Detta är fortfarande under kommunismens tid och inte ofarligt.

Författaren har givit ut flera faktaböcker om historia. Den här boken är skönlitterär, men bygger på ett verkligt öde. En del personer i boken har funnits i verkligheten bla Stalin och Berija. Det är därför en lite annorlunda och läsvärd bok. Bäst är den andra delen där läsaren känner hur skräcken sakta kryper sig på.

fredag 3 september 2010

En liten semesterresa




Vi har varit bortresta en knapp vecka. Mer blev det inte eftersom Anders har nytt arbete och ingen betald semester i år. Men man ska inte klaga, det är viktigare att han har arbete.
Det är väldigt skönt att åka söderut i slutet av augusti och på det sättet förlänga sommaren. Söderöver blommar klängrosor, vildkaprifol och min favoritbuske syrenhortensia och mycket annat.
Vi åkte ner till Jönköping med Erik och stannade några nätter där. Det finns mycket att se där, men på något sätt hamnar vi alltid i köpcentrum där jag tappar bort mig och på IKEA. Nästa gång ska jag besöka John Bauermuséet istället.
Vi fortsatte mot Strömstad som visade sig vara en liten pittoresk stad med allt på promenadavstånd. Vi bodde på ett hotell beläget på en liten ö kant i kant med centrum. I staden finns en badanstalt, den heter faktiskt så, där man badar i 28-gradigt saltvatten. Det lät underbart, men jag blev febrig och vågade inte testa. Men jag ska tillbaka dit någon gång och testa. Anders blev också intresserad trots att han oftast är en badkruka.
De två nedersta bilderna är tagna från vårt hotellrum. Den övre bilden visar Kallbadhuset, där jag också gärna hade badat. Det räcker ju med 15 grader i vattnet för att kunna doppa sig.

onsdag 11 augusti 2010

SLÄKTEN ÄR BÄST




Tänk så mycket en släktträff kan betyda! En vecka efter min farbror Svens 90-årsdag har jag fortfarande inte landat med fötterna på marken. Min pappas fem syskon lever alla och kunde komma till Enköping. Det är sällan alla träffas samtidigt och för mig var det fjorton år sedan jag sist var med, även om jag har träffat några av syskonen oftare.
Jag är så glad över att få vara släkt med de utåtriktade, pratsamma, snälla och oftast gladlynta syskonen och deras familjer. Syskonen är också musikaliska och sjunger bra. Deras mor var stumfilmspianist i ungdomen. Vi pratar så mycket vi kan hela tiden och är möjligen tysta när vi tuggar maten. Sedan är det dags för prat igen, med alla närvarande och om de frånvarande. 28 kusinbarn har jag nu räknat till och fyra kusinbarnbarn i pappas släkt.
Kusin Tia, som stått mig närmast av alla kusiner, och som jag inte träffat på 22 år fick äntligen sitta bredvid mig vid "barnbordet" på kalaset. När vi var unga sattes vi så långt från varandra som möjligt pga allt fniss. Nu kunde vi skratta och minnas allt roligt, när hela släkten sjöng tillsammans, när vi firade en födelsedag med ett demonstrationståg på 70-talet och alla lekar som vuxna och barn deltog i tillsammans.
Översta bilden visar tre pensionärer, kusin Birgitta till vä, faster Kerstin till hö och syskonens moster Elvy i mitten. De äldre damernas ålder är nästan mitt emellan 90 och 100 år.
Mittbilden jubilaren Sven 90 år med barnbarnet Fredrik.
Undre bilden några av kusinerna vid "barnbordet" Anne-Marie, Tia, jag och Marie.

torsdag 29 juli 2010

NY BLOGGLÄNK

Som ni ser blir det inte mycket skrivet i sommarvärmen. Jag får mycket gjort både inomhus och utomhus när det är varmt ute och tillhör de lyckliga som mår riktigt bra i värmen. Lederna gör mindre ont och då stiger ju ork och humör till oanande höjder. Åtminstone då och då :-).

En ny blogglänk, Sireenes, finns med på listan. Det är min klasskamrat Anne-Li från högstadiet i Västerås som har förmedlat den. Vi har inte träffats sedan 16-årsåldern, men vi är FB-vänner nu.
Bloggen handlar om tyger, hantverk, återbruk mm.

onsdag 21 juli 2010

VACKRA KVILTAR




...fanns det gott om på utställningen på Strånäset. Jag har valt ut tre av de, i mitt tycke, allra finaste.
Tyvärr har jag glömt vem som har sytt den röd-svarta duken, men Britt-Inger Sundin har sytt den guld-svarta duken och kvilten med hjärtan.
Det blev inte någon vinst för mig nere i Mora, men det hade jag inte heller väntat mig. Känner mig mycket nöjd med att ha kommit så långt :-).

lördag 17 juli 2010

EN VINSTCHANS TILL!

http://www.ovansiljansquilt.se/26554133?i=36472244,
Om man klickar på länken kommer man till mitt tävlingsbidrag på en lapptäcksutställning i Mora.
Man kan rösta utom tävlan på bidragen och vinna fina kviltpriser. Det är publiken i Mora som avgör vilken kvilt i respektive kategori som vinner. Min är med i kategorin Sommar. Jag skulle just rösta på Marit Irenes tävlingsbidrag, när jag upptäckte att min golfkvilt, egentligen Anders, fanns med. Jag blev glad och stolt! Jag har knappast en chans att vinna, konkurrensen är hård. Men det är roligt att den blev utvald. Jag hade ingen aning om den här tävlingen.
Om någon vill rösta är länken här: http://www.ovansiljansquilt.se/26554133
Det blev visst inga länkar direkt, men man kan ju kopiera. Tävlingen slutar imorgon.

VINSTER!



Ibland är livet enkelt, solen skiner och jag vinner på två lotterier med bara någon veckas mellanrum!
Olivskålen + sked vann jag på Jordemors Keramiks lotteri på Facebook. Jag vann på den mest oemotståndliga kommentaren. Enkelt, jag beskrev bara mitt kök och skrev att jag gillar att äta oliver...
Nästa vinst, lapptäcksbollen, vann jag på en lapptäcksutställning på Strånäset i Stugun. Utställningen var fantastisk! Kanske blir det några bilder därifrån på den här bloggen. Jag är mycket glad över bollen, även om det just nu inte finns några små barn i familjen eller bland vännerna. Men den pryder sin plats i soffan ändå. Man kan även använda den för att träna handens muskler, om man vill.
Tänk vad det piggar upp att vinna!
Mer om vinstchanser i nästa inlägg...

torsdag 8 juli 2010

SOMMAR, SOMMAR, SOMMAR....






har det verkligen varit sista veckan. Värme, planerat släktbesök och även ett kort oplanerat släktbesök som en glad överraskning! Jordgubbar, kokning av sylt och saft, lyssna på Sommar i radion, se fotbolls-VM och njuta av all spänning i samband med matcherna. Fika på Frösön, titta på fjällvärlden, läsa bra böcker och allt annat härligt som hör sommaren till. I helgen är Anders ledig och vi kommer nog att åka till Persåsen och se Margareta Sjödins utställning. Hon som sa "har jag gjort bort mig nu igen?" i något tv-program på 60-talet.
Det blir lite tårta på tårta just nu, med både blogg och Facebook. Ska försöka spalta upp det bättre, men kan inte låta bli att lägga in några vallmobilder här också ...fast kanske inte exakt samma som på FB. Den här veckan när vallmon blommar är den vackraste veckan på året.

söndag 27 juni 2010

SOMMAR




Nu är det nog sommar ändå! Två dagar med sol och 17-18 grader under midsommarhelgen får man vara nöjd med. Nu blommar äntligen syrenerna och vilken dag som helst slår mina vita och rosa jättevallmo ut. Anders och sönerna samt en kompis till dem har röjt allmänningen som gränsar till vår tomt. Jag lyckades övertala en professionell "röjare" att överlåta ansvaret på oss. Det blir finare då, lite mer eftertanke och inget kalhygge.

Här kommer några bilder bla på det blivande överkastet till gästrummet. Färgerna är finare i verkligheten än på bilden.

söndag 20 juni 2010

BLOGGTORKA

Det är verkligen på tiden att skriva lite nytt här! Frågan är bara vad...Jag har ägnat mig åt att fortsätta sy på projektet jag skrev om i förra inlägget. Det blir verkligen fint! Jag visste inte att grönt och lila är så fint ihop. Min svärmor Åsa nämnde då och då att de två färgerna var så vackra ihop. Det stämde och det hela kommer att bli ett överkast till gästrummet.

Annars har det inte hänt så mycket. Vädret är uselt sedan länge. Kallt, blåsigt, regnigt med minusgrader på nätterna. Mitt humör håller sig på samma humör som vädret ungefär. Det är tur att VM i fotboll pågår nu, alltid spännande med sport.

Återkommer när jag har något mer upplyftande att berätta...

söndag 6 juni 2010

Patchwork


Vad ska det bli av det här? Kanske ett skönt täcke att kura under framför tv:n. Eller en duk. Eller något annat. Färgen lila är inte min favorit, men ihop med grönt blev det riktigt snyggt. Varje block ska skäras i fyra delar. Förhoppningsvis blir det snyggt i slutändan.

torsdag 3 juni 2010

JÄMTLAND...



...är ett mycket vackert landskap. Igår åkte jag och några syvänner till Åre för bla en stor utförsäljning av tyger i Undersåker. Vi fikade utomhus i Mattmar, med en fantastisk vy över fjällvärlden. Efter tyginköp blev vi bjudna på fika på tygförsäljarens gård och därefter fortsatte vi till Åre chokladfabrik. Det är ett av flera trevliga resmål i Åretrakten. Man behöver fler dagar på sig där för att se allt. Men chokladfabriken missar jag aldrig...fast jag borde. Lyckligtvis är det dyr choklad så det blev inga stora mängder köpta.
Dagen bjöd på hyfsat väder och trevligt sällskap. Hoppas det blir fler utflykter framöver!

fredag 28 maj 2010

JÖNKÖPING



...är en mysig stad. Invånarna verkar väldigt trevliga och har, i mitt tycke, Sveriges vackraste dialekt. Alla låter genomsnälla och man blir glad av att vara i Jönköping. Stan ligger vackert vid sjön, det finns en pir vid hamnen och många små butiker med inredning, keramik mm. Det finns mycket att se runt Jönköping, Visingsö, Gränna mm, men det hann vi inte med den här gången.

Erik har bott ett år i Jönköping och trivs riktigt bra. Bilden visar utsikten från hans köksfönster med Vättern i bakgrunden. Fruktträden är på väg att slå ut. Bilden på Erik är från Hudiksvall där vi åt strömmingsburgare och strömmingsstut från ett gatukök nere vid sjöbodarna i hamnen. Riktigt gott och ett bra tillfälle att komma ifrån E-4:an en stund.