onsdag 17 juni 2009

BOKTIPS
Igår läste jag Elisabet Nemerts senaste bok Ödets hav. Jag tycker om alla hennes böcker, som utspelar sig långt före vår tid och som i regel handlar om ovanliga och starka kvinnor. I den här boken står de två unga kvinnorna Aurora och Elin i centrum. Handlingen utspelar sig på 1300-talet på Gotland och i nuvarande Ryssland. Boken innehåller spänning, krig, kärlek och besvikelser. Den historiska miljön är väl beskriven och man ser verkligen husen, människorna, textilierna framför sig! Min enda invändning är en del av slutet, men vad det är ska inte avslöjas här, om någon vill läsa boken.
Rekommenderas!

FILMTIPS
Häromdagen såg jag Wim Wenders berömda roadmovie Paris Texas från 1984, manus Sam Shepard. Filmen hade ingen textning alls, men tempot är långsamt och därför gick det bra att förstå allt ändå. Ingen pratade fort alltså. Harry Dean Stanton och Natassja Kinski har några av huvudrollerna. En man hittas skadad i den mexikanska öknen och tycks ha tappat minnet. Hans bror hämtar honom. Mannen inser att han har haft en familj och filmen handlar om att träffa sonen, försöka få kontakt med honom igen efter flera års bortavaro och även att träffa sonens mamma. Det är mycket känslor under ytan i filmen, så mycket längtan, osäkerhet och mycket, mycket mer. Maken tyckte inte om den pga av det långsamma tempot. Jag uppskattade just det.
En fin film, värd väl att se. Kan lånas av mig, men då blir det som sagt ingen text.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Har sett den för länge sedan men kommer ihåg den som sevärd!

    Fin blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej Karin och välkommen till "blogland"! Jag har länkat till dig!!! Kul.
    Kram Anna-Lena

    SvaraRadera