Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg

tisdag 23 juni 2009

SOMMARVÄRME ÄNTLIGEN!

Så är midsommaren över. Skönt tycker jag, även om det varit mycket trevligt med båda sönerna hemma. Men efter flytten till Jämtland har jag en kluven inställning till storhelger. Förut hade vi nära till släkten, men efter flytten har det varit ensamma storhelger.
Nu ska jag inte klaga, men för varje år blir det svårare att bo så långt "hemifrån". Efter arton år borde man ha kommit till ro, men hemlängtan spökar fortfarande ibland tyvärr.
Jag har haft mycket tid att läsa under helgen. Just nu håller jag på med Ann Cleeves senaste deckare "Rött stoft". Alla hennes deckare, 3 st, utspelar sig på Shetlandsöarna med kommissarie Jimmy Perez i huvudrollen. I den sista boken dvs den jag läser nu har hans roll förminskats till förmån för en yngre kollega. Böckerna innehåller en detaljerad beskrivning av naturen, samhällena och människorna på Shetlandsöarna. Mycket intressant och annorlunda! Säkert ett trevligt resmål.
Idag har det varit en stadsdag, med inköp, hälsa på hos Erik samt provtagning inför nystart med min medicin mot reumatism. Medicinen har hundratals biverkningar, en del allvarliga. Jag törs egentligen inte alls ta en sådan läskig medicin, men törs inte avstå heller...Så det är bara att hoppas på det bästa och att det inte blir någon ny tripp till sjukhuset pga svår infektion.
Lite positivt: äntligen varmt! Vad vi har längtat efter det!

onsdag 17 juni 2009

BOKTIPS
Igår läste jag Elisabet Nemerts senaste bok Ödets hav. Jag tycker om alla hennes böcker, som utspelar sig långt före vår tid och som i regel handlar om ovanliga och starka kvinnor. I den här boken står de två unga kvinnorna Aurora och Elin i centrum. Handlingen utspelar sig på 1300-talet på Gotland och i nuvarande Ryssland. Boken innehåller spänning, krig, kärlek och besvikelser. Den historiska miljön är väl beskriven och man ser verkligen husen, människorna, textilierna framför sig! Min enda invändning är en del av slutet, men vad det är ska inte avslöjas här, om någon vill läsa boken.
Rekommenderas!

FILMTIPS
Häromdagen såg jag Wim Wenders berömda roadmovie Paris Texas från 1984, manus Sam Shepard. Filmen hade ingen textning alls, men tempot är långsamt och därför gick det bra att förstå allt ändå. Ingen pratade fort alltså. Harry Dean Stanton och Natassja Kinski har några av huvudrollerna. En man hittas skadad i den mexikanska öknen och tycks ha tappat minnet. Hans bror hämtar honom. Mannen inser att han har haft en familj och filmen handlar om att träffa sonen, försöka få kontakt med honom igen efter flera års bortavaro och även att träffa sonens mamma. Det är mycket känslor under ytan i filmen, så mycket längtan, osäkerhet och mycket, mycket mer. Maken tyckte inte om den pga av det långsamma tempot. Jag uppskattade just det.
En fin film, värd väl att se. Kan lånas av mig, men då blir det som sagt ingen text.