måndag 28 november 2011

Nostalgi


Ibland blir man lite nostalgisk. Hemma hos mamma hittade jag min mormors receptpärm. Jag blir så rörd av att se mormors handstil som med årens rätt blev mer och mer darrig. Det är så roligt att gå igenom recepten, känna igen en del och också se hur matvanorna har ändrats. Griljerade grisfötter på julafton kanske? Nej, då låter tant Saras bullar bättre. Henne minns jag med värme.
I mammas egna receptpärmar hittar jag alla recept som vandrat fram och tillbaka mellan fyra systrar och även min faster Mary. Kakor och tårtor i oändlighet och nästan inga viktproblem ändå hos de inblandade.
Bilden handlar om annan sorts nostalgi. Vi bodde i radhus på Myrstuguberget i Vårby i fem år efter att ha bott bara några hundra meter bort i ett höghus tidigare. "Berget" var ett lugnt ställe att bo på i en annars rätt stökig förort. Vi var småbarnsföräldrar och drog barnvagnen upp och nerför de branta backarna. Allt var nära, bad, skog, svamp, tunnelbana, bara 30 minuter till Stockholms centrum. En fin tid att minnas.

lördag 26 november 2011

Julklappar

Nu brådskar det! Imorgon är det dags för traditionell julavslutning i kviltföreningens lokalgrupp. Vi brukar vara från femton stycken och uppåt som träffas för julgröt, fika och det allra viktigaste - julklappsutdelningen. Inte alls så enkelt som man kan tro, man måste få sexor på två tärningar samtidigt för att överhuvudtaget få ett paket. Därefter kan man få fler paket beroende på om man slår fler dubbla sexor. Lyckas man får man ta paket från andra och om de i sin tur lyckas med tärningarna tar de paket från någon annan. Allt sker på viss tid och det är enormt stressigt och spännande, men ingen har fått hjärtinfarkt av det än i alla fall.
Nu återstår att fixa tre julklappar i kväll. Mina tankar, och även jag själv, har mest varit i Västerås i höst pga mammas sjukdom. Jag har glömt att handla något till imorgon. Men jag har ett helt rum med många fina kviltrelaterade saker så det ordnar sig.

torsdag 24 november 2011

Monets näckrosor

eller snarare några av dem finns att beskåda på Moderna Muséet i Sthlm just nu. Det är en samlingsutställning med Monet, Turner och Twombly, världsberömda alla tre även om jag inte kände till den sistnämnde. Utställningen är mycket sevärd. Turners stadsbilder och landskap är fantastiska.
Monets näckrosortavlor såg jag för många år sedan på Musée Marmottan i Paris. En rund lokal med rund soffa i mitten och överallt på väggarna fanns näckrosor. Jag var nedstämd när jag kom dit eftersom jag just upptäckt att jag blivit förälskad. Det borde man ju vara glad över, men den 198 cm långa kärleken hade samma morgon stigit på tåget till Rivieran. Så var det med det...Monets näckrosor var en vacker tröst den dagen.
Se utställningen om ni kan! Men de allra vackraste näckrostavlorna blev kvar i Paris...

måndag 7 november 2011

Vacker himmel


Det är inte bara tyger som är vackra utan även solnedgångar. Så här såg det ut i Pilis för en halvtimme sedan.

söndag 6 november 2011

Nya tyger


De här tygerna med ett undantag, köpte jag i affären Stickade sömmar i Västerås. Det rosa tyget är köpt hos Marianne och passade så bra ihop med de övriga. Tanken just nu är att det ska bli en väska till sommaren av dem, men kanske får jag andra idéer under vintern. Vackra är de i alla fall vad de än blir...speciellt tyget längst till höger.

måndag 31 oktober 2011

Ny inspiration



Utan att jag riktigt förstått det har det varit höst i två månader redan. Så här ser det ut hos oss på hösten.
Inspirationen har börjat infinna sig igen. Jag hittade en mysig liten kvilt- och garnaffär i Västerås och naturligtvis blev det några tyger och garner inköpta. Västerås har fyra second-handbutiker bara i centrum så det blev några fynd där också.
Väl hemma i Jämtland hittade jag det här örngottet i landskapssöm på Antik och Begagnat. Visst är det fint? Jag ska ta bort de slitna kanterna och ersätta med lapptäckstyg runtom.

söndag 18 september 2011

Litet blogguppehåll

Det blir nog ganska lite skrivet här ett tag framöver. Jag har varit i Västerås i nio dagar pga att min mamma blev svårt sjuk. Hon är kvar på lasarettet och jag åker nog ganska snart ner igen.
Just nu är det lite svårt med blogginspirationen. Men jag återkommer så småningom.
På återseende!

fredag 2 september 2011

Höst

När Samuel har namnsdag är det höst. Svärfar heter Samuel och David har det som tredje namn. Det är också dags att göra den allra godaste saften med myntor, citronmelliss, citrusfrukter och vinbärsblad. Kokande vatten hälls över allt detta och sedan ska saften stå i kylskåp fyra dagar. Doften är himmelsk när man öppnar kylskåpsdörren! Jag dricker nästan aldrig saft, men just den här är så god, speciellt blandad med lite vitt vin.

I morgon är det stor syträff som jag längtar till. Vi ska använda spetsar, broderier och virkade dukar.
Jag har redan valt röd och vit färgskala på tygerna. Det känns som om jag fortfarande är kvar i Danmark, där inte bara flaggan är rödvit utan även en hel del annat. Färger blandas ofta på ett annat sätt där, rött, orange, rosa, vinrött och lila tillsammans både i blomsterrabatter och i heminredning.