torsdag 24 november 2011

Monets näckrosor

eller snarare några av dem finns att beskåda på Moderna Muséet i Sthlm just nu. Det är en samlingsutställning med Monet, Turner och Twombly, världsberömda alla tre även om jag inte kände till den sistnämnde. Utställningen är mycket sevärd. Turners stadsbilder och landskap är fantastiska.
Monets näckrosortavlor såg jag för många år sedan på Musée Marmottan i Paris. En rund lokal med rund soffa i mitten och överallt på väggarna fanns näckrosor. Jag var nedstämd när jag kom dit eftersom jag just upptäckt att jag blivit förälskad. Det borde man ju vara glad över, men den 198 cm långa kärleken hade samma morgon stigit på tåget till Rivieran. Så var det med det...Monets näckrosor var en vacker tröst den dagen.
Se utställningen om ni kan! Men de allra vackraste näckrostavlorna blev kvar i Paris...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar