VALLMO, LAPPTÄCKEN OCH SOMMARVÄRME
Idag slog min första jättevallmo ut! Klarröd, annars är de flesta i olika rosa färger. Det är verkligen sommar när vallmon slår ut, och runt omkring den finns alla våra aklejor i himlens alla färger.
Vi njuter av värmen! Idag orkade vi bara inte laga någon mat utan åt god mat på byns pizzeria, som inte bara har pizzor utan även annat mycket gott.
Idag fick jag tidningen Quiltmagasinet, en tidning som alltid gör mig glad. När jag får varje nummer prickar jag för en beskrivning som jag vill använda. Hittills har jag inte sytt någon av dem, men har sparat alla nummer av tidningen. Så småningom...
För er som är intresserade av kviltsömnad= lapptäckssömnad kan ni gå in på min kompis och frisör Anna-Lenas blogg ( finns i min lista) och följa länken till en artikel om Margret från Frösön som ska ställa ut i Göteborg i sommar. Hon blev utvald bland många andra, så vi är mycket stolta över henne! Hennes kviltbonad är med på bild via länken. Jag blev så inspirerad och har idag tvättat många tyger, så att de inte färgar av sig på andra när jag syr lapptäcken. Riktigt lika bra som Margret kanske jag aldrig kan sy, men man kan göra mycket snyggt ändå.
Idag har David namnsdag och moster Margit i Lindesberg fyller 75 år. Grattis!
Visar inlägg med etikett tyger. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tyger. Visa alla inlägg
torsdag 25 juni 2009
fredag 19 juni 2009
EN HUNDRALAPP
Längst ner på sidan finns en bild på min hundralapp, som jag nu sytt klar till hälften. Kviltning och kantning är kvar och det är där min dåliga karaktär brukar visa sig. Ofta blir arbetet liggande ett år.Varför det kallas hundralapp? Det är ett byte av lappar som min lapptäcksgrupp ordnade. Från början hade vi 100 lappar var i 25 olika tyger. Hälften lämnade vi ifrån oss och fick sedan 50 från de övriga i gruppen. Vi fick inte välja vilka vi ville ha, inte heller hur vi sedan skulle kombinera dem. Svårt att förklara, men det var ett byte av lappar. Men resultatet ser ni längst ner. Bilden hade jag tänkt ha tillsammans med texten men lyckas inte med det.
Ha en fortsatt trevlig midsommar! Jag har plockat in sju sorters blommor att ha i en vas.
Längst ner på sidan finns en bild på min hundralapp, som jag nu sytt klar till hälften. Kviltning och kantning är kvar och det är där min dåliga karaktär brukar visa sig. Ofta blir arbetet liggande ett år.Varför det kallas hundralapp? Det är ett byte av lappar som min lapptäcksgrupp ordnade. Från början hade vi 100 lappar var i 25 olika tyger. Hälften lämnade vi ifrån oss och fick sedan 50 från de övriga i gruppen. Vi fick inte välja vilka vi ville ha, inte heller hur vi sedan skulle kombinera dem. Svårt att förklara, men det var ett byte av lappar. Men resultatet ser ni längst ner. Bilden hade jag tänkt ha tillsammans med texten men lyckas inte med det.
Ha en fortsatt trevlig midsommar! Jag har plockat in sju sorters blommor att ha i en vas.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)