söndag 22 januari 2012

Shopaholic?



Ja, man kan ju undra. Ibland måste man få vara extra snäll mot sig själv och när en garn- och kviltaffär har 70% på allt, så blir det så här. Konstigt att en affär i kanten av Västerås centrum inte bär sig, men när ägaren tackade mig! för att ha varit en av deras trognaste kunder så förstår man ju hur illa det är.
Om någon undrar så finns den härliga gröna och stora fleecepläden på IKEA för endast 99 kr.
I Västerås har jag åkt mellan lasarettet och mammas lägenhet med avbrott för besök i centrum. Staden är ju stor om man jämför med Östersund och jag har en förkärlek för lite större städer. Det finns alltid något nytt att upptäcka, någon rolig affär eller något annorlunda lunchställe. Om man blir less på kommersialismen går man till kvarteret norr om centrum, kikar in i domkyrkan och besöker Erik XIV:s grav. Sveriges äldsta gymnasium ligger också i kvarteret och i dess vackra byggnader från 1600-1700-talet gick jag gymnasiet. Utöver det finns Botaniska trädgården och biblioteket.
Oj, det blev lokalpatriotiskt det här...kan jämtarna vara stolta över sin fina hembygd så får jag vara stolt över "min" stad :-).

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att få strosa omkring i sina "gamla" kvarter... och vad många fina kviltprylar du fick med dig hem! Ha det gott så hörs vi. Om inte annat så nästa lördag!

    SvaraRadera
  2. Nu fick vi lite tips på vad mer vi kan göra i Västerås än bara gå runt i centrum. Vi har tänkt att vi ska vara där några dagar någon gång och upptäcka en ny stad. Nära med tåg härifrån ju.
    Vet du något mysigt vandrarhem tex?

    SvaraRadera
  3. Susan, jag har varit bortrest till just Västerås några dagar, så jag har inte kunnat svara förrän nu. Kul att ni är intresserade av gurkstan :-). Vandrarhem vet jag inte så mycket om, men Lövudden vid Mälaren (väster om centrum, lite väl långt utan bil) och ett vandrarhem med hög standard på Vallby (bra bussförbindelser) känner jag till, även om jag inte har bott där själv. svenskaturistforeningen.se och svif.se har mer info. Annars finns roliga små hotell t ex hotell Hackspett högt upp i ett träd i Vasaparken ( man klättrar i stege upp och drar in stegen för att vara ifred på natten), ja det är sant!!! Hotell Utter Inn finns också. Det är en slags flotte i Mälaren där man sover en trappa ner. Ingenting för mig som har cellskräck. Förmodligen vet Turistbyrån mer.
    Det finns mycket mysigt att se i Västerås. Några hundra meter från Centralen ligger konstmuséet (Karlsgatan2 ) och länsmuséet, samma ingång). Ett roligt ställe är Leanders antikvariat på Stora Gatan, fråga er fram, jag minns inte numret på gatan.
    Eriklunds köpcentrum ligger vid IKEA, buss 14. Där finns det mesta i shopping. Men småaffärerna i stan är mysigare. Bästa restaurangen heter enligt kunniga släktingar Franks och ligger på Kungsgatan i kanten av Stora Torget. Lite dyrt, men det är nästan det enda jag känner till. Väster om Stora torget ligger några gamla kvarter med mysiga butiker och fik.
    Bästa fiket? Espresso House har fantastiska chokladbakverk i inte alltför rolig miljö. De håller till i nyaste gallerian Igor, i gallerian Punkt och i Eriklunds shoppingcentrum. Man sitter mitt i gallerian, så det är bättre att ta med hem om man kan.
    Mina favoritaffärer är klädaffären Joy i Gallerian och Eriklunds shoppingcenter, Leanders antikvariat, Olssons tyger (Erikslund).
    Hoppas det här kan vara till någon hjälp! På sommaren har man ju alla fördelar av närheten till Mälaren, bad, båtturer mm.

    SvaraRadera
  4. Här kommer en bra länk till boende!

    http://www.vasterasmalarstaden.se/sv/bed___breakfast__vandrarhem_och_privatstugor_s505.html

    SvaraRadera