måndag 30 januari 2012

Farmors bord


Farmors bord och pappas egenknutna ryamatta har nu hamnat hemma hos mig. Bordet var det finaste jag visste när jag var barn. Vi fick aldrig röra mammas knyppeldyna som stod på bordet, men naturligtvis gjorde jag det ändå. Nu är det lite skavt och ska lämnas in för ommålning så småningom. Mattan var en mycket bra bilbana för leksaksbilar i början av 60-talet. Jag är så glad för både bordet och mattan. De får inte plats i den lilla lägenheten i äldreboendet på Hammarby Stadshage som mamma flyttar till i veckan.
Tråkigt nog minns jag inte min farmor och farfar. Men deras sex barn har förmedlat en mycket positiv bild av dem.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bild! Jag tycker nog att du ska låta bordet vara avskaft och i orginalskick. Väldigt vackert som sagt. Och mattan! Att han knutit den själv. Härligt med arvegods.
    Jag har inte haft tid att leta fram länken men den kommer alldeles snart...
    Ha en jättebra dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med SusanLotus - Ditt vackra, ärvda bord kommer förlora sitt värde om du låter måla om det! Se bara på alla som varit med i Antikrundan under årens lopp....ingen som gjort förändringar/förbättringar får positivt gensvar. I mina ögon blir det bara vackrare när tidens tand fått sätta sina spår :-)
    Kram
    Lotta

    SvaraRadera