onsdag 8 december 2010

Sju saker som ni kanske inte vet om mig


Jag har blivit uppmuntrad av min bloggkompis Susan i Smedjebacken att anta utmaningen att skriva sju saker ni kanske inte vet om mig. Hm, ska försöka:

1. Jag föddes och växte upp i Västerås, bodde ett par år i Uppsala och elva år i Sthlm/Huddinge.
2. Under sommarhalvåret längtar jag alltid tillbaka till Mälardalen och de varma somrarna. Jag uppskattar 30 grader och det gör inget om det blir några grader till. Ibland sätter jag igång med städning i värmen, bakar matbröd eller börjar sy. Min astma är som bortblåst när det är riktigt varmt och jag får massor av energi då.
3. Har som 17-åring varit på Operan i Paris och sett Rudolf Nurejev dansa balett. Vår franskalärare fixade både operabiljetter och boende i familjer på sportlovet.
4. Efter många semestrar i Danmark förstår jag språket bra, men hänger inte med när det ska räknas på danska. Omöjligt!
5. Är väldigt omusikalisk trots gott påbrå av min farmor Alida och mormorsmor Ida.
6. Har ett häftigt humör bakom en lugn yta. Det är tur att det inte är så ofta jag blir arg.
7. Har tillsammans med min kompis Eva och Samuel Fröler suttit en halv natt och diskuterat Samuels framtid. Det här var i slutet av 70-talet och frågan var om han skulle våga satsa på skådespelaryrket eller om han skulle utbilda sig till psykolog. Vi kom inte fram till något utan tillbringade andra halvan av natten utomhus på Djäkneberget och såg soluppgången över Västerås.

Det här var lite om mig. Kanske någon annan fortsätter?
Anna-Lena, Marit-Irene, Carina m fl kanske?

3 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt det var att läsa mer om Dig :)
    Vilken tur att Samuel Fröler valde att bli skådespelare, men psykoligiintresset har han ju nytta av i detta yrke också. Och vilken härlig resa din lärare fixade. det måste vara väldigt unikt!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. JObbade du på Huddinge sjukhus när du bodde i Huddinge? Kram

    SvaraRadera
  3. Jag jobbade på den geriatriska kliniken, men på ett sjukhem i Huddinge centrum. Vi tillhörde kliniken på Huddinge sjukhus och var där ofta för utbildning mm. När jag gick vidareutbildningen för sjuksköterskor gjorde jag praktiken på akutmottagningen.
    Jag har även fött mina barn på Huddinge och varit inlagd på öron-näs-hals vid ett tillfälle.
    Har du jobbat där?
    Ha en trevlig fredag och helg!
    Kram

    SvaraRadera