lördag 4 december 2010

Jamtlis Julmarknad



Knarrande snö och nästan minus 20, hästar med släde, gamla byggnader och många hantverkare med mat, slöjd, textilier, glas och mycket mer - det är julmarknad på Jamtli 2010. Om någon av mina sydliga vänner undrar, så är Jamtli en slags motsvarighet till Skansen, fast ännu bättre. Det är mycket stämningsfullt, men i år tyckte jag synd om alla som stod stilla och sålde i kylan. Vi handlade mest mat, lax, bröd, hjortronsylt och några julprydnader. Och knäck till Erik, familjens enda knäckätare. Själv har jag insett att det kan bli dyrt att äta knäck.
Att fotografera i kylan var inte lätt. Kameran kändes så trög och bara några av bilderna jag tog kom tydligen med. Tyvärr blev den på Mika Kristoffersson lite suddig, men man ser i alla fall Mika överst med sina goda mommabröd (tunnbröd). Mika har ett företag som heter Bonnmoran. Hon säljer olika sorters bröd och alla vi har prövat är mycket goda! Mika står strax efter torget, på vänster sida, mitt emot karusellen ungefär, om man går bort mot Hov.
Den andra bilden är från Jamtlis bakstuga. Skönt att kunna gå in i värmen några minuter och tina!

3 kommentarer:

  1. Vad trevligt det låter, här krymper vår julmarknad för varje år. Iår var det bedrövligt. Köpte bara en varsin krans till Tina o mig att ha på våra ytterdörrar. Ha en bra dag, man kan nog se fram emot en vit jul iallafall. Eller vad tror du.......

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas ni får en vit jul i Gränna! Jag antar det går några år mellan varje gång? Men hoppas kan man ju, det är speciellt med snö på jul.
    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  3. Vad underbart det låter med besöket på julmarknaden! Låter så stämningsfullt.
    Hade gärna varit där jag också :)
    KRAM

    SvaraRadera