tisdag 14 juli 2009

VIVE LA FRANCE, leve Frankrike!
Frankrikes nationaldag har vi firat med ett glas vin på verandan. Frankrike är ett av mina två favoritländer, det andra är Danmark som tyvärr blivit för dyrt för oss. Kanske är det dyrt i Frankrike också, men jag har inte varit där på länge. Måste nog råna en bank, innan jag kan ta mig dit igen. Jag kom dit första gången,till Paris, som sjuttonåring med min gymnasieklass från gamla kära Västerås. Vi bodde i olika familjer, konverserade halvdant på franska och hade en underbar vecka tack vare Hans Ytterberg, en legendarisk fransklärare från Västerås.
Sedan har jag varit i Paris två gånger och varit kär. En gång var det besvarat och det var med nuvarande maken. Vi levde en vecka på vin, baguette, ost och kärlek. Och chokladmousse. Reskassan var skral.

Ett speciellt minne har jag också från just nationaldagen i Frankrike. Vi hade firat den kvällen innan i en by i Alsace. Dagen därefter, själva nationaldagen, skulle vi ta oss över gränsen till Tyskland och Schwarzwald. Då insåg vi att allt -verkligen allt- var stängt. Gränsen var stängd pga Tour de France, cykelloppet, och självklart även pga nationaldagen. Gränsen, toaletterna, kioskerna, affärerna, restaurangerna var stängda, allt inom 20 mil. 30 grader utomhus, ingen dryck i bilen och ingen air-condition. Jag gick till en gendarm (polis) och försökte på min bästa knackiga franska be om hjälp med tips om hur man skulle komma därifrån och var det fanns någon öppen affär. Gendarmen var mycket vänlig och tyckte synd om Madame La Suédoise (svenska Madammen) och hennes barn. Men att se Tour de France, var inte det värt mer än dryck till barnen? Vi hade sett en av tävlingarna några dagar innan, en härlig upplevelse, men vi var inte intresserade av mer.
Till slut hörde vi att gränsen öppnats norrut, vi satte oss i bilen, hittade en liten väg, typ kostig, och skumpade fram mot tyska gränsen. Vinflaskorna i bagaget klarade sig lyckligtvis! Innan dess var vi tvungna att stanna och faire pippi ( kissa). Det fanns ingen annanstans att ta vägen än inne på en vingård. Pinsamt, men vi höll vakt åt varandra och ingen upptäckte oss...Vi var utan dryck i sex-åtta timmar i värmen.

Om ni inte gillar Frankrike får ni fira Victoria istället. Fast jag tycker Frankrike är roligare.

1 kommentar:

  1. Så här en dag efter kan jag bara säga som du! Vive la France!!! Min bästa väns mamma är fransyska o vi har tillsammans upplevt Frankrike under våra sommarlov. och ja ALLT är stängt den dagen. Vi har sprungit efter cyklister, vi har dansat i små byar och vi har legat på en medeltida mur på deras nationaldag och de firar verkligen! Mitt bästa minne är nog när vi låg en varm natt på Carcassones mur och tittade upp över fyrverkeriet som de skjöt av. Tres Magnifique!

    Ja Frankrike är ett underbart land och alla dessa småbyar med varsin tradition.

    SvaraRadera