torsdag 30 juli 2009

Hemma igen! Hur trevligt det än är att åka bort, är det väldigt skönt att komma hem.

Skåne är ett vackert och fantastiskt landskap! Det regnade visserligen alla dagar utom en, men till skillnad från Jämtland kan det vara varmt ute ändå och man har det skönt sittandes under ett tak. Det regnade bara skurar och solen sken mellan skurarna. Badat i havet har vi gjort nästan alla dagarna. Det är bara utsug som hindrar mig från att bada.

Bjärehalvön och Kullahalvön måste vara några av Sveriges vackraste platser. Vi bodde två mil in från Båstad på camping några dagar. Därefter bodde vi på en riktigt genuin gammal bondgård utanför Landskrona (via organisationen Bo På Lantgård, www.bopalantgard.org). Vi hyrde en liten lägenhet i två plan där, mycket mysigt med bjälkar i taket, gammaldags inredning och egen uteplats under en stor fläderbuske. Allt detta kostade inte mer än på vandrarhem.

Skåne och Jämtland är nog Sveriges vackraste landskap. Tänk om man kunde ha en stuga i Skåne under sommarhalvåret och en lägenhet med fjällutsikt i Östersund under vintern...

3 kommentarer:

  1. Välkommen hem! Ni verkar ha haft det mysigt. Hoppas bara tanden inte har ställt till det alltför mycket. Kram // Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Karin
    Nästa sommar kan vi ju byta hus???? vi bor visserligen mitt i Skåne, men kan ju kanske vara något? Ända sedan jag var liten o min pappa gjorde dunderklumpen o var där har han sagt att jag måste dit o Beppe sa ju att alla svenskar måste ha sett jämtland!

    SvaraRadera
  3. Vilken idé Anna! Vi byter gärna hus! Det finns ett Beppemuseum i Jämtland, jag tror det är i Strömsundstrakten. Det finns mycket intressant för barn i alla åldrar här, älgpark, djurpark, ett museum som gjort för nyfikna barn, båtturer på Storsjön och mycket annat.
    Att ni bor mitt i Skåne gör inget. Den delen har vi kvar att upptäcka.

    SvaraRadera