fredag 29 juli 2011

Skördetid



Nu är det dags att skörda en del av kryddorna. Jag tycker de är så fina där de växer, men av erfarenhet vet jag att man inte ska vänta för länge med att torka dem. Idag hade jag planerat att ta rätt på en del av all oregano som växer nästan överallt på tomten. Men då kom en skur och vips så försvinner för mycket av doften och smaken.

Oreganon heter egentligen kungsmynta, men är nära släkting till oreganon som växer vild i södra Europa. Att odla kryddor är ett av mina intressen, men på senare år odlar jag bara det som går åt hemma hos oss, dvs rosmarin, basilika, citrontimjan, vanlig timjan och några sorters mynta. Lavendel räknas kanske inte som krydda, men några lavendelblommor blir otroligt goda som smaksättning i en kladdchokladkaka. Det blir pepparmynta också, men precis som med lavendel gäller små doser. Vem vill äta kladdkakor som smakar minttandkräm eller lavendeltvål?

Man kan även torka oreganon för de vackra blommornas skull eller använda dem som snittblommor.

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga kryddor du odlar! Det är så gott med alla di sorters kryddor i maten. Men lavendel har jag aldrig smakat. Lät spännande.
    Hoppas att allt är bra med dig och att du precis som jag njuter av värmen. KRAM

    SvaraRadera
  2. Tack Sussie, allt är bra med mig! Jag blir så upprymd av det varma vädret vi har haft den här sommaren!
    Om du ska testa lavendel, ta lite tillsammans med vaniljsocker. Smaken blir bäst då.
    Ha det riktigt skönt i värmen!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med färska kryddor, jag har en del också. Lavendeln jag fick av dig växer o frodas. Hoppas du haft en bra sommar, själv var jag nere på Österlen i helgen. Där är det ju så underbart vackert så det lär bli några målningar. Ha det så gott!

    SvaraRadera