torsdag 3 september 2009

SKYNDA ATT ÄLSKA

Skynda att älska, heter Alex Schulmans berättelse, biografi? om sin far, den legendariske TV-producenten Allan Schulman. Nu är det inte en vanlig biografi alls, utan mer en berättelse om barndomen, med betoning på relationen med fadern. Jag har tidigare mest läst om Alex Schulman och ville nu läsa något av honom. Jag är imponerad över hans sätt att med stor värme skildra fadern positivt, samtidigt som han också skildrar de negativa sidorna. Alex var 27 år när hans far, som var en mycket gammal pappa, dog. Hans skriver om sin sorg och om tankarna på att fadern och hans egna ( då ofödda) barn aldrig kommer att mötas. Jag känner igen mycket av det han beskriver pga min egen pappas död när jag var 25 år. Det kanske låter som det är en sorglig bok, men det är en positiv bok med mycket värme.
Även om Alex Schulman och hans far varit helt anonyma människor så skulle boken vara mycket läsvärd. Men kanske hade den inte blivit utgiven då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar