onsdag 20 juni 2012

Snabbt och gott bröd!

Vad jag längtar efter matbröd och potatis ibland! Pasta och ris är lättare att låta bli. Nu är det drygt två månader sedan jag tog en paus från dessa livsmedlen och helt lätt är det inte. Idag bakade jag ett matbröd åt övriga familjen, som kommer att vara samlad här på midsommar. Ett mycket, mycket gott bröd! Ja, jag provsmakade endast en liten bit och det är bara tredje gången och då måste jag väl ha skött mig någorlunda. Min viktnedgång är också över förväntan.

Det är ett lättbakat bröd med bikarbonat som jag hittade på den här bloggen:
http://tantgulsblogg.se
Tyvärr ville kameran och jag inte samma sak så det blev ingen bild.
I min ugn behövdes bara 35 minuters gräddningstid istället för en timme som det står i receptet.

Yoghurtlimpa med lingon
(1 bröd)
3 dl rågsikt
3 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl krossade linfrön
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl lingonsylt
1/2 dl sirap eller honung
3 dl yoghurt eller filmjölk
Sätt ugnen på 175 grader. Bland mjölsorterna, linfrö, bikarbonat och salt i en bunke. Tillsätt lingonsylt, sirap eller honung och yoghurt eller filmjölk. Bland väl. Smörj en avlång brödform (1 1/2 l). Klicka ut degen i formen och jämna till ytan. Grädda brödet i nedre delen av ugnen tills den har fått fin och är genomgräddad, ca 1 timme. Stjälp upp limpan på galler när den har svalnat något. Låt den kallna på galler under bakduk. Låt brödet helst vila till nästa dag innan det skärs.
Receptet har jag hittat i braiga brödboken ”Bröd för alla sinnen” av Stina Algotson mfl.
Ett annat gott och supernyttigt bröd som innehåller nötter, rivet äpple m.m. hittar du receptet på om du klickar här.




1 kommentar:

  1. Låter som ett gott bröd. Själv håller jag mig borta från ljust bröd och äter så lite pasta, ris och potatis som möjligt nu. Men jag håller med om att det svåraste är att vara utan den goda potatisen. Men det ger ju lite resultat på vågen.

    Hoppas du njuter för fullt av Midsommarhelgen.
    Kram

    SvaraRadera