söndag 27 maj 2012

60+?

Hur gammal är man egentligen? Häromdagen sprang jag på en av mina två Lars-kusiner som bor i Östersund. Han berättade att han nyligen varit i Stockholm och firat sin lillasysters 50-årsdag. Hon är näst minst i släkten och kan omöjligt vara så gammal redan. "Hur gamla är vi då?" frågade jag och vi började fundera över om vi inte hade fyllt 60 ändå. Vi kom fram till våra 55 respektive snart 57 år. Lars lillasyster är långtifrån näst yngst i släkten. Det finns ytterligare två generationer yngre personer.

Man hänger inte riktigt med längre. Tiden går så fort. Nyligen har jag fått en hel del gamla släktfoton från mammas släkt. Där finns foton av både min mormorsfars föräldrar och morföräldrar. Tanken svindlar, de äldsta av dem är födda 1810-20. 200 år sedan och finns på foton! Mycket gamla då visserligen, kanske är fotot från 1880. Hur gamla blev människor då och hur i all världen hade de råd att gå till fotograf? De var vanliga bönder och torpare. Tänk om man kunde få veta mer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar