fredag 27 november 2009

MAN BORDE...

Tänk vad mycket man borde göra...Nu i adventstid upptäcker man alla sina brister. Vi har glömt höstens fönsterputs...och vårens också, hu...Igår glömde vi att äta middag. Det händer ganska ofta nuförtiden. Jag är nämligen gift med en person som aldrig är hungrig. Själv har jag varit hungrig för jämnan tidigare, men nu är aptiten minimal sedan lång tid. Det märks tyvärr inte på vikten :-(.

Man borde byta till julgardiner. Det gjorde jag till advent tidigare, men nu när Erik inte bor hemma längre, får det vänta till själva julen. Det är en speciell känsla att sätta upp dem kvällen före julafton. Erik var den som höll full koll på när kompisarnas mammor bytte till julgardiner och krävde att det var exakt lika hos oss. Han var familjens julpolis.

Man borde baka till advent, men vem ska äta upp det? Man borde göra julklapparna själv, men vem vill ha dem? Troligen bara min mor, kanske Anders. Man borde städa, sy nya juldukar, göra nytt julpynt själv. Stöpa ljus, lacka paket mm.

Det var helt enkelt roligare med alla förberedelser förut när sönerna bodde hemma. Man kom även ihåg att äta middag på den tiden. Tonåriga söner glömmer aldrig att äta och äter snarare för jämnan.

Trots att det inte känns så inspirerande med förberedelser just nu, kommer jag att flänga runt som en ilsken galning dagarna före jul och lova mig själv att börja tidigare nästa år. Och det kommer jag ändå aldrig att lyckas med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar